تحولات منطقه

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در گفت‌وگو با قدس: شهرداری‌ها متولی اصلی گردشگری در شهرها هستند و اینکه شهرداری تهران این کار را انجام داده است حرکت بسیار خوبی است.

ماجرای حضور اینفلوئنسرهای خارجی در تهران / دعوت از گردشگران خارجی موجب معرفی چهره واقعی ایران می‌شود
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

روز گذشته خبری منتشر شد که ۱۲ اینفلوئنسر خارجی به تهران دعوت شده‌اند تا از این شهر بازدید کنند. ستاد گردشگری تهران در این مورد گفته است: طرح دعوت از اینفلوئنسرهای خارجی از سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این ۱۲ نفر در قالب تورهای ۲ و ۳نفره به تهران سفر کرده‌اند که مسئولیت شناسایی، برنامه ریزی و دعوت از این اینفلوئنسرها بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و شهرداری پایتخت میزبانی از آن‌ها را به عهده دارد.

تاکنون تعداد قابل توجهی اینفلونئسر از کشورهای چین و روسیه دعوت شده‌اند که دنبال‌کنندگان بسیاری در  فضای مجازی دارند و محتتوای منتشر شده توسط آن‌ها بازدید بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. مکان‌هایی که برای بازدید اینفلوئنسرها در نظر گرفته می‌شود، با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تعیین شده و عمدتاً شامل بافت‌های تاریخی شهر است.

در مورد اینکه حضور اینفلوئنسرهای خارجی در صنعت گردشگری ایرن چه نقشی دارد با سید مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی و حبیبه نیک‌سیرت، فعال حوزه گردشگری به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

‌شهرداری‌ها متولی اصلی گردشگری

سید مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در پاسخ به اینکه چرا شهرداری تهران تصمیم به دعوت از اینفلوئنسرهای خارجی گرفت به خبرنگار تحریریه جوان قدس گفت: شهرداری‌ها متولی اصلی گردشگری در شهرها هستند و اینکه شهرداری تهران این کار را انجام داده است حرکت بسیار خوبی است. مهمترین مزیتش هم این است که با حضور گردشگر کسب و کارهای مرتبط رونق پیدا می‌کند و از سوی دیگر زمینه ارزآوری در شهر  فراهم می‌شود. از مبحث گردشگری حرکت شهرداری تهران موجه است و از نظر اقتصادی هم اکثر شهرهای جهان این رویه را دنبال می‌کنند. با توجه به تبلیغاتی که علیه ایران است، این امر قطعا می‌تواند چهره واقعی‌تری از ایران را معرفی و به نمایش بگذارند.

این کارشناس گردشگری در مورد تاثیر حضور این اینفلوئنسرها در صنعت گردشگری بیان داشت: تهران به عنوان شهر کاری است؛ یعنی به عنوان مرکز اقتصادی کشور شناخته می‌شود. کمتر پیش می‌آید که گردشگران تهران را به عنوان مقصد گردشگری بشناسند، افرادی که به تهران می‌آیند بیشتر هدف کاری دارند.آیئ

وی در ادامه افزود: اینکه در کنار فعالیت‌های کاری، جاذبه‌های گردشگری شناسایی و معرفی شود می‌تواند به تقویت زیر ساخت‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری در شهر تهران موثر واقع شود. مهمترین چالشی که در تهران وجود دارد این است که اکثر زیر ساخت گردشگری برعکس سایر نقاط کشور است. معرفی جاذبه‌های گردشگری می‌تواند توزیع زمانی سفر را در تهران افزایش بدهد تا بتواند در کل هفته ضریب اشغال تخت‌ها را بالا ببرد. ایران کشوری با اقلیم متفاوت با فرهنگ‌های گوناگون و اقوام و ادیان مختلف دارد که در کنار هم زندگی می‌کنند. کمتر کشوری با این تنوع فرهنگی و اقلیمی وجود دارد که قابلیت سفر در آن وجود داشته باشد.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی معتقد است که گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند مبلغ فرهنگ ایرانی باشند اذعان کرد: در حال حاضر مهمترین موضوع ایران هراسی است که در کشورهای مختلف مطرح شده و گردشگران خارجی از سفر به ایران هراس دارند.  هر کسی که وارد کشور ما می‌شود باید به عنوان مبلغ فرهنگ و گردشگری خود بدانیم و برخورد درست می‌تواند کمک کننده باشد.

فاطمی در پایان تاکید کرد: از لحاظ گردشگری ما یک کشور ناشناخته هستیم، همه شهرهای ما نیازمند یک برنامه منسجم در زمینه معرفی و تبلیغات گردشگری هستند. هر گامی که در حوزه گردشگری برداشته شود موثر خواهد بود.

حضور گردشگر نیازمند زیرساخت

حبیبه نیک‌سیرت، فعال حوزه گردشگری در مورد ظرفیت‌های گردشگری ایران و معرفی آن به جهان گفت: ایران دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه گردشگری است، اما برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها نیازمند فراهم کردن شرایط مناسب در کشور هستیم. هنوز جاهایی داریم که دست نخورده باقی مانده و کسی به آنجا سفر نکرده است. متاسفانه شرایط اقتصادی و معیشتی موجود چالشی بر سفر گردشگران داخلی شده است. 

وی در ادامه افزود: هر استانی مکان‌های دیدنی خاص و منحصر به فرد خودش را دارد. بازدید گردشگران خارجی از این اماکن و تبلیغاتی که توسط آنها انجام می‌شود، زمینه‌ساز حضور گردشگران دیگر خواهد شد. دعوت از اینفلوئنسرهای خارجی زمانی موثر واقع می‌شود که زیرساخت‌ها و امکانات لازم فراهم شده باشد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه برای ادامه این راه، ابتدا باید مطمئن شویم که دعوت از گردشگران خارجی اینفلوئنسر موثر بوده است یا خیر، عنوان کرد: نکته بسیار مهم این است که در این فرایند افرادی انتخاب شود که در فضای مجاز از مخاطب بالایی برخوردار هستند و در راه ترویج فرهنگ ما به شکل صحیح گام بردارند.

نیک‌سیرت با تاکید بر جذب گردشگر در زمان موجود که تبلیغات منفی علیه ایران انجام می‌شود بیان داشت: تبلیغات منفی‌ که علیه ایران در حال انجام است و بعضی از قوانین ما گردشگران را از سفر به کشور منصرف می‌کند. باید زمینه‌های ورود گردشگران از نظر رفاهی و قانونی تسهیل شود تا تجربه‌ای مثبت برای آن‌ها فراهم گردد.

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.