تحولات منطقه

میانگین استاندارد جهانی در مأموریت های شهری باید ۸ دقیقه و در مأموریت های جاده ای حدود ۲۰ دقیقه است.

چرا آمبولانس ها با تاخیر می رسند؟
عکس تزئینی است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سخنگوی اورژانس کشور با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: استاندارد ما در ایران برای شهرهای کوچک و جاده ها تقریبا برابر با استاندارد جهانی است اما در کلانشهرها بیشتر از این میانگین جهانی است

دکتر بابک یکتاپرست می افزاید: تأخیر آمبولانس بنا به دلایل مختلفی از جمله کمبود آمبولانس، کمبود نیروی انسانی، ترافیک شهری و غیره رخ می دهد.

هر پایگاه چند آمبولانس باید داشته باشد؟

به طور استاندارد هر پایگاه اورژانس باید دستکم دو آمبولانس داشته باشد اما کمبود آمبولانس سبب شده تا برخی پایگاه ها با یک دستگاه آمبولانس فعالیت کنند.

در چنین شرایط چنانچه آمبولانسی در مأموریت باشد و نیاز به اعزام آمبولانس دیگری در همان پایگاه وجود داشته باشد، ناگزیر باید از پایگاهی دورتر این آمبولانس تأمین شود که همین موضوع موجب تأخیر می شود.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور بیان می کند: در کلانشهرها نیز مشکل ترافیک شهری یکی از معضلات مهم بر سر راه رسیدن به موقع اورژانس است. البته از چند سال پیش ورود موتورلانس ها به ناوگان اورژانس این مشکل را تا حدودی حل کرده و کمبودها را پوشش داده است. چراکه موتور راحت تر و سریع تر از آمبولانس به مقصد می رسد.

ابتدای کار موتورلانس ها، مردم در برابر آن موضعگیری داشتند و هنگامی که تماس می گرفتند، تأکید می کردند موتور نفرستید و حتما آمبولانس بفرستید. حالا اما این موضوع برای خیلی ها جا افتاده است.

«کد پیاده» چیست؟

در زمان ها و مکان های ویژه طرحی به نام «کد پیاده» یا «اورژانس پیاده» در نظر گرفته شده که برای مثال در روزهای نزدیک نوروز در منطقه بازار عده ای از همکاران ما به نام کد پیاده با کیف های مجهز مستقر هستند.

حتی در روزهای پیاده روی اربعین نیز تکنیسین ها با کیف و تجهیزات دارویی و دیگر امکانات مورد نیاز بین جمعیت مستقر هستند و حرکت می کنند و هر زمان لازم باشد با بی سیم پیام را دریافت کرده و مأموریت شان برای نقطه مورد نظر آغاز می شود.

آیا هر تماس با اورژانس، نیاز به اعزام آمبولانس دارد؟

سخنگوی سازمان اورژانس کشور به موضوع مهمی اشاره می کند و ادامه می دهد: خیلی از مردم وقتی با اورژانس تماس می گیرند فکر می کنند حتما باید آمبولانس اعزام شود، اما این موضوع برای هر تماسی نیاز نیست و اصلا لزومی ندارد.

به گفته یکتاپرست روزانه حدود ۲۰ میلیون تماس با اورژانس های سراسر کشور گرفته می شود که بیش از ۶۰درصد تماس ها با گرفتن مشاوره تلفنی از کارشناسان اورژانس برطرف می شود که به آن «درمان در محل» گفته می شود.

چند درصد از تماس های اورژانس نیاز به انتقال بیمار به بیمارستان دارد؟

تقریبا برای ۳۰درصد تماس ها نیز در محل مأموریت، خدمات درمانی انجام می شود و تنها ۱۰درصد باقیمانده، نیاز به حمل بیمار به بیمارستان یا مراکز درمانی با آمبولانس دارد.

در بسیاری از این موارد نیز موتورلانس اعزام می شود که کار همان آمبولانس را انجام می دهد. چون کارشناسان و تکنیسین های ما بر روی موتور خود همه تجهیزات لازم برای رسیدگی به بیماران را دارند. بنابراین بهتر است مردم عزیز بدانند که همه تماس ها نیازی به اعزام آمبولانس ندارد.

در حال حاضر با یک شرکت داخلی قرارداد داریم برای تولید و ساخت ۶۰۰ دستگاه آمبولانس است که تاکنون ۱۵۸ دستگاه را تحویل گرفتیم و قرار است هر ماه ۵۰دستگاه آمبولانس تحویل دهد. تعدادی از آمبولانس های موجود در اورژانس نیز در حال اورهال است.

وی یادآور می شود: تا چند سال پیش افراد خیر تنها در زمینه ساخت مدرسه و مسجد و غیره فعال بودند چراکه معتقد بودند باید اسم خودشان یا عزیزی که به آن ها وابسته است روی آن ساختمان به یادگار بماند و با تصور این که پس از ۴ یا ۵ سال آمبولانس مستهلک می شود و چیزی از آن باقی نمی ماند در حوزه خرید آمبولانس و تجهیزات اورژانسی وارد نمی شدند.

قیمت هر آمبولانس چقدر است؟

این در حالی است  که خرید یک دستگاه آمبولانس چیزی حدود ۶ میلیارد تومان هزینه دارد و در حقیقت رقم آن بسیار کم تر از ساخت یک ساختمان است. از طرفی خیرین اورژانس، روزانه تقریبا ۱۵ همنوع خود را به زندگی بر می گردانند.

خوشبختانه به تازگی خیران در حوزه سلامت ورود پیدا کرده اند. مجمع خیرین اورژانس نیز به طور جدی برای ساخت پایگاه های اورژانس، خرید آمبولانس و تجهیزات اورژانسی کمک می کند.

یکتاپرست توصیه ای به خیرین دارد و  می گوید: از تمام افراد خیراندیش که توانایی کمک دارند دعوت می کنیم پای کار کمک به اورژانس بیایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.