حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا در مراسم آئین رونمایی کتاب-مجله آیه همشهری ویژه فقیه عارف؛ آیت الله جوادی آملی به بیان نکاتی از مفسر بزرگ قرآن کریم پرداخت و گفت: این کتاب انتخاب مناسبی در رابطه با شخصیت آیت الله جوادی آملی بود تا گوشهای از شخصیت ایشان بیان شود. بدون تعارف بگویم که اولین بار پشت تریبونی ایستادهام که باید از شخصیت آیت الله جوادی آملی صحبت کنم. انصافاً کار سختی است.
او افزود: من هر شب و روز کنار آیت الله جوادی آملی هستم ولی هنوز ایشان را نشناختم. هر چه به ایشان نزدیک میشویم این نورانیت را بیشتر حس میکنیم. ما در زندگی عالم و شخصیت فرهیخته بسیار دیدهایم اما وجود فردی عالم در این سطح کم نظیر و حتی بی نظیر هستند.
نظر علامه طباطبایی درباره آینده تفسیر، فلسفه و فقه
فرزند آیت الله جوادی آملی در رابطه با جایگاه ایشان، خاطرهای از مرحوم علامه طباطبایی ذکر کردند و گفتند: زمانی که از مرحوم علامه طباطبایی سوال کردند که آینده تفسیر، فلسفه و فقه را چطور مشاهده میکنید و از میان شاگردان به چه کسی باور دارید؟ علامه طباطبایی با همان شرایط بیماری اصرار داشتند که نام آیت الله جوادی آملی را ببرند. علامه یک چراغ را روشن کردند که هنوز این چراغ نور افشانی میکند.
او در ادامه صحبتهایش به خطاب به حضار گفت: شما با سخنان و فرمایشات آیت الله جوادی آملی آشنا هستید، بسیاری میدانند که ایشان در فضای علمی سه حدیث را بسیار میخوانند و مدار زندگیشان براساس این سه حدیث است. اولین حدیث همان حدیث نبوی است که پیامبر اکرم میفرماید: «طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ» این تای فریضه، تای مبالغه است؛ یعنی خیلی خیلی طلب علم واجب است. برخی در اهل تسنن و تشیع کلمه فریضه را در حوزه مسائل فقهی بردند و گفتند که برخی فرایض واجب عینی وکفایی است در حال که سطح این استاد از واجب کفایی و عینی برتر است. نفس اینکه انسان باید علم آموز باشد و باید در سطحی که به معرفت خود بیفزاید، علم هم بیاموزد، این امری است که آیت الله جوادی آملی همواره بر آن اصرار دارند.
آیت الله جوادی آملی این حدیث را زیاد میخوانند
حجت الاسلام جوادی آملی به حدیث دوم که چراغ راه پدر است اشاره کرد و گفت: حدیث دیگری که حضرت استاد از آن استفاده میکنند، حدیثی است که مرحوم کلینی در کافی شریف ثبت کرده است. براساس این حدیث رسول خدا وارد مسجدی شدند و دیدند که یک عدهای دور فردی را گرفتهاند، رسول الله سوال کردند که داستان چیست؟ آنها عرض کردند که او علامه ای است و مردم اطرافش جمع شدند. رسول خدا گفتند علامه یعنی چه؟ آنها پاسخ دادند، کسی است که به علم انصاف بسیار آگاهی دارد و نسبت به تاریخ گذشته اسلام و عرب مطلع است..حضرت گفتند که این سلسله دانشهایی است که اگر کسی بداند خیلی به نفعش نیست و اگر جاهل هم باشد به او ضرری نمیزند و اما علم چیست؟
او افزود: حضرت آقا، این بخش از حدیث را زیاد میخوانند که علم را در سطح اصلی و به ذات سه امر تشکیل میدهد که از آن به عنوانهای «آیهٌ مُحْکَمَهٌ»، «فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ» و «سُنَّهٌ قَائِمَه» یاد میشود. در بین مفسران نظرات مختلفی در مورد «آیهٌ مُحْکَمَهٌ» وجود دارد. اما نظری که حضرت استاد در شرح حدیث مطرح میکنند، این است که «آیهٌ مُحْکَمَهٌ» آن دسته از علوم هستند که برهانی و مستدل شناخته میشوند و انسان میتواند با برهان از آن دفاع و ارائه کند، این دسته را را علوم عقلی میدانند. علم کلام، علم فلسفه و حکمت و علم عرفان نظری به عنوان «آیهٌ مُحْکَمَهٌ» از منظر استاد شناخته شدهاند.
این حدیث اساس زندگی آیت الله جوادی آملی است
رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا به تشریح «سُنَّهٌ قَائِمَه» پرداخت و گفت: این سنت شامل آن دسته از خلقیات، خصلتها و ملکات راسخ میشود که سنت یافته در وجود انسان هستند و به صورت ملکات نفسانی و روحانی در انسان نورافشانی میکند بنابراین تمام آنچه که به اخلاق برمیگیرد ذیل این سنت مطرح است. «فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ» هم آن دسته از احکامی که بر مبنای عدل پایداری و در جامعه منتشرشده است.
فرزند آیت الله جوادی آملی در ادامه صحبتهایش به حدیث سوم اشاره کرد و توضیح داد: حدیث سومی که آیت الله جوادی آملی بر اساس آن زندگی خود را بنا نهادند، این سخن ارزشمند رسول اکرم است که فرمودند «العُلماءُ وَرَثةُ الأنبِیاء». دوستان روحانی و طلاب در شرح این حدیث جملاتی را از حضرت استاد شنیدهاند، من ذیل همین حدیث صحبتهایی از آیت الله جوادی آملی ذکرمیکنم. انبیا الهی به دوجهت، هستی اصالتی و بعثتی خود را تقسیم میکردند، یک جهت این بود که هر آنچه از جانب خداوند به عنوان وحی دریافت میکردند، به خوبی حفظ و ابلاغ میکنند. در جهتی دیگر، خواستهها و نیازهایی که مردم از خدای عالم دارند، به خدا عرض کنند و از حق جواب بگیرند. این دو شانی است که انبیا دارند.
ایشان همه زندگیشان را در کرسی تحصیل و تألیف بودند
او به بیان خاطرهای از آخرین نماز جمعه آیت الله جوادی آملی پرداخت و گفت: حضرت استاد در آخرین نماز جمعه که به قول خودشان غزل خداحافظی بود، گفتند که کار امام جمعه این است که بر مبنای این حدیث کسانی که این مشی زندگی را دارند به گونهای مسیر حیات خود را ساختهاند که همواره به ۲ بعد توجه میکنندو سعی دارند که این دو بخش رسالت را به درستی انجام دهند.
رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراءتأکید کرد: این مسیر زندگی را از آن روزی که خودمان را شناختیم تاکنون که سن مبارک آیت الله جوادی آملی از ۹۰ هم گذشته است، یک روز و یک لحظه هم نبوده است که از این امر جدا باشند بلکه یا در کرسی تحصیل و تألیف بودند یا در کرسی این بودند که سخن مردم را به درستی به حق منتقل کنند. همواره به هر سوالی در حوزههای مختلف علمی، فلسفی و مسائل ریز جامعه پاسخ میدهند، گاهی اوقات طلبهها نامههایی به ایشان میدهند، ایشان نامهها را بررسی و به حق سبحان الله منتقل میکنند، بنابراین این التماس دعاها ظاهری نبود و بلکه منتظر بودند که از خداوند پاسخ بگیرند.
تقدیر پدر از شخصیت مادرمان
فرزند آیت الله جوادی آملی به بیان خاطرهای از مادر مرحوم خود پرداخت و گفت: خدا مادرم را غریق رحمت کند که در تمام لحظات با حضرت والد بزرگوار همراهی میکردند. حاج آقا بعد از رحلت مادر حرفهایی گفتند که در زمان حیات مادر این روایتها را نشنیده بودیم، به عنوان مثال ۴ سال بعد از شروع زندگی، آیت الله جوادی آملی به تهران و قم مهاجرت کردند، برای ایشان درس ومباحث علمی مهم بود. آیت الله جوادی آملی این نکته را گفتند که ما میفهمیدم برای چه میرویم اما ایشان-همسر حاج آقا- حتی یک بار به من نگفتند که من اول زندگی با فرزند چطور تنها باشم، حتی یک بار هم گله نکردند. این خاطره در ذهن این حکیم میماند که تمام این توفیقات ضمن اینکه مبدأ و منتهایش از جانب پروردگار است، چنین سبک زندگی نیز مهیا کننده قابلیتها هستند. زنان و بانوان با این همت بزرگ میتوانند، شرایط رشد چنین شخصیتهایی که امروز برای جامعه جهانی مفید هستند را داشته باشند. در آن دوران زندگی اینگونه بسیار سخت بود، طرفین پذیرفتند که برای یک کار بزرگ انفاق و ایثار کنند.
او افزود: وقتی سن بالا میرود، خانم به آقا میگوید که من زودتر از شما بروم، حاج آقا همیشه میگفتند که من زودتر بروم اما یکبار گفتند که شما زودتر بروید که به خاطر من مجلس ترحیم درستی گرفته میشود، و شما با عزت از این دنیا رخت بر میبندید، ما شاهد بودیم که کل ایران در این عزا و در کنار ما حاضر بودند.
۸۰ جلد تفسیر تسنیم ۴۰ سال طول کشید
به گفته رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا «شخصیت استاد یک شخصیت وسیع و پردامنه است، ۸۰ جلد تفسیر تسنیم آن هم در این عمر که تمامی تفاسیر قرآن اعم از اهل تشیع و تسنن را آیت الله جوادی آملی دیده اند. این تفسیر تسنیم عصاره تمام تفاسیر است. یکی از اندیشمندان جهان عرب نزد من آمد و گفت که از آقای جوادی آملی گله داریم و هر چه تلاش میکنیم مطلب جدیدی بگوییم ایشان جایی برای فکر نگذاشته است. اگر نظام تمام سرمایه خود را برای تولید چنین اثری میگذاشت جا داشت.
او افزود: از اول انقلاب تفسیر موضوعی پرچمش برافراشته شد و تا هم اکنون این تفسیر از تریبونهای عمومی و رسمی منتشر میشود. یکی از بزرگترین اتفاقاتی است که برکات عمرحضرت آقا است، ۴۰ سال تفسیر تسنیم طول کشید و در ۲ اسفند ۱۴۰۳ قرار است از این تفسیر همراه با ۸۰ جلد تحقیق مفصل رونمایی شود که در جهان اسلام سابقه ندارد که یک اثر ۴۰ سال طول بکشد و تحقیقش به عنوان ۸۰ جلد همزمان منتشر شود. آثار دیگر در بعد عرفان هم قابل توجه هستند. فصوص الحکم تحت عنوان عقلانیت شهود اکنون در دسترس طلاب، روحانیون داخل و خارج وجود داردو این کتاب به کشورهای قلب اروپا فرستاده میشود.
چشم اسلام به مرجعیتی باز شده که سابقه ندارد
فرزند آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: مرجعیتی را استاد به صحنه آورد که این مرجعیت تاکنون سابقه ندارد. چشم اسلام به مرجعیتی باز شده است که سابقه ندارد. فقیه عارف یعنی تمام سطح فقه و عرفان را از منظر قرآن و عترت دیدن که سطحی دیگر است. این کاری سترگ و عظیم است. اکنون مراجع ما به دنبال مرجعیتی میگردند که میان فقه و عرفان آشتی داشته باشند. حضرت استاد درگاهی شد که این نوع از مرجعیت به صحنه بیاید، امروز جامعه ما به حق انتظارش بالا رفته است. از دانشگاه و حوزه باید انتظار داشته باشیم که چنین مرجعیتی را ایجاد کنند. امروز جامعه ما به شدت به دنبال اینگونه از مسائل است. اکنون ایرانی در جهان منتشرشده است و مشتریان این افکار را در بیرون بیشتر از داخل هستند، دانشمندان، اساتید، فضلا و …بیشتر به این نوع از تفکر اسلام روی آورده اند. از مجله کتاب آیه به دلیل این همت و اصرار برای انتشار این مجله کتاب تشکر میکنم.
نظر شما