به گزارش قدس خراسان، نشست فرصت ها و چالش های توسعه حمل و نقل ریلی ایران و افغانستان با حضور معاون وزارت فوائد افغانستان و رئیس راه آهن افغانستان ظهر امروز در محل اتاق بازرگانی برگزار شد.
در این جلسه رئیس راه آهن افغانستان ضمن تشکر از جلسات و صحبت های مثمر ثمر در ایران گفت: هدف مشترک ما توسعه دو جانبه خدمات بین دو کشور از طریق راه آهن است و خوشبختانه در این ارتباط صحبت های بسیار خوبی انجام شده و خوشحال می شویم که با کمک ایران بتوانیم تجارت بین دو کشور را توسعه دهیم.
مولوی اسحاق صاحب زاده ادامه داد: مشکلات ناامنی افغانستان با استقرار امارت اسلامی افغانستان حل شده و فرصت های خوب سرمایه گذاری در این کشور ایجاد شده است و در این راستا از همکاری های دوستان خود در ایران استقبال می کنیم و در این زمینه امارت اسلامی افغانستان متعهد است تا فرصت ها و تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری در مجموع پروژه های مشترک دو کشور فراهم کند تا از این ظرفیت و پتانسیلی که وجود دارد دو کشور حداکثر استفاده را داشته باشند.
وی افزود: یکی از موضوعات یا کارهایی که می تواند باعث گسترش تجارت در بین دو کشور شود توسعه راه آهن بین دو کشور است که به سایر کشورها مثل ترکیه راه دارد و با توجه به تسهیلات ترانسپورت ریلی این اتفاق می تواند بخش عمده ای از چالش ها را بر طرف کند و راه آهن افغانستان مصمم است در این راستا با ایران به صورت مشترک کار کند و امکانات لازم را فراهم نماید.
*اتصال خط ریلی خواف به شهرک صنعتی هرات
معاون وزارت فوائد افغانستان به تجارت رو به گسترش بین ایران و افغانستان اشاره و عنوان کرد: با توجه به اهمیتی که تجارت دو کشور دارد بر تکمیل پروژه های راه آهن افغانستان تاکیدی خاص وجود دارد و در تکمیل پروژه ریلی خواف به هرات اتفاقات خوبی افتاده و آماده بهره برداری است. در افغانستان، پروژههای ساختمانی قطعه سوم خط ریلی خواف - هرات تکمیل شده و در خصوص قطعه چهارم که شامل دو بخش است، بخش اول آن با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، در سال جاری به پایان میرسد. بخش دوم قطعه چهارم خط ریلی خواف - هرات نیز به طول ۴۷ کیلومتر قرار است به شهر هرات و فرودگاه و شهرک صنعتی آن متصل شود. قرارداد عملیات اجرایی این بخش با پیمانکار به امضا رسیده و به زودی مراسم آغاز آن در افغانستان برگزار میشود و اتصال آن به شهرک صنعتی غرب افغانستان اتفاق مهمی محسوب می شود.
صاحب زاده مسیر جدید خواف و هرات را پر چالش دانست و گفت: با توجه به اینکه این مسیر جدید است چالش های خود را را طی ماه های گذشته داشته که با برگزاری جلسات مختلف با بخش های مرتبط با ایران به ویژه راه آهن ایران داشته ایم و برای تبادلات باری بین دو کشور در مسیر خواف – هرات تخفیف خوبی توسط دو طرف لحاظ شده است که در روزهای آتی اعلام خواهد شد تا تاجران با استفاده از این امکانات به تجارت کالای خود در این مسیر بپردازند.
وی ضمن اشاره به چالش کمبود امکانات در مرز مشترک دو کشور عنوان کرد: دومین چالش موجود استقرار مرزبانی در مرز دو کشور است که در این موضوع هم بحث و تبادل نظر و تفاهم شد تا در اسرع وقت دفاتر یا ادارات مرتبط مورد نیاز مستقر شوند تا انتقالات تسریع شود که در روزهای آتی شاهد استقرار این بخش ها در مرز دو کشور خواهیم بود تا بدون کمترین کاستی و اتلاف وقت کالا از مسیر دو کشور عبور کند.
*برابری عرض خطوط ریلی ایران و افغانستان
رئیس راه آهن افغانستان ادامه داد: جای شکی وجود ندارد که توسعه، اکتشاف، تجارت و ترانزیت میان کشورها با استفاده از راه آهن مزیت های خاص خود را دارد و افغانستان یک کشور با نیازهای مختلف کالایی است و انتقال کالاها از کشورهای دیگر هزینه های زیادی دربر دارد و امری که می تواند این چالش ها را بر طرف کند استفاده از راه آهن است. امارت اسلامی افغانستان در این راستا توجه ویژه ای به توسعه راه آهن در افغانستان دارد. در سال گذشته براساس مصوبه کابینه افغانستان عرض خط استاندارد برای کل خطوط راه آهن استفاده می شود و انتخاب عرض خط در هر کشور با توجه به سیاست های کوتاه مدت و دراز مدت یک کشور است و با توجه به حسن نیت و وجود روابط بین ایران و افغانستان طی سالیان گذشته و رشد روابط تجاری این خطوط این استاندارد ریلی انتخاب شد و در این راستا ما آماده هستیم تا از این فرصت ها استفاده کنیم.
صاحب زاده با تاکید بر نقش بخش خصوصی و تاجران بر رفع نیازهای افغانستان گفت: در افغانستان تاجران لقب مجاهدان اقتصادی را دارند و با توجه به کارکردی که بخش خصوصی برای فراهم کردن امکانات دارد حمایت از این بخش مهم است و ما مصمم و آماده هستیم تا با تمام توان از بحش خصوصی یا مجاهدین اقتصادی حمایت کنیم و مشکلات و چالش های آنان را حل کنیم تا این افراد با توان و قوت خود بتوانند فعالیت کنند تا سطح زندگی مردم ارتقا پیدا کند و شاهد رشد اقتصادی در افغانستان باشیم.
وی با اشاره به اثرات مخرب جنگ در افغانستان گفت: متاسفانه طی ۴۵ سال گذشته جنگ های افغانستان باعث شد تا این کشور به آن شکل که می تواند رشد اقتصادی نداشته باشد و با چالش های زیادی را پشت سر بگذارد که اکنون با استقرار دولت افغانستان زمان آبادی فرا رسیده و ما مصمم هستیم تا به حل مشکلات کشورمان بپردازیم و در این زمینه تاجران کشور دوست ایران می توانند موثر باشند و ما هم آماده هستیم تا کار مشترک انجام دهیم.
*ایجاد دانشگاه راه آهن در مشهد
در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: مدنظر ظرفیت ریلی ما اتصال چین به افغانستان و سپس ایران و پس آن به ترکیه و کل دنیا است. در حدود ۱۵ هزارکیلومتر ظرفیت ریلی جمهوری اسلامی ایران است که در خصوص خطوط ریلی ایران طی روزهای گذشته و به ویژه خراسان رضوی اتفاقات مهمی افتاد.
حسن نوری زاده ادامه داد: یکی از موضوعات مورد بحث توسعه و برقی کردن راه آهن از سرخس به مشهد و مشهد -تهران و تهران- تبریز و در انتها اتصال به کشور ترکیه بود و فاز اول این کار برقی کردن ریل موجود از مشهد به تهران به دلیل ارتقاء سرعت جابجایی بار است.
وی افزود: دو نکته مورد تاکید تجار، زمان کم و هزینه پایین است و راه آهن بستر هزینه کم نسبت به سایر راه های انتقالی است اما از آنجایی که زمان برای تجار ما مهم است و با کاهش زمان سیر حرکت در حوزه ریلی کشور افزایش پیدا می کند ما می توانیم سرعت بیشتری در این بخش ایجاد کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی یکی دیگر از موضوعات مهم حوزه ریلی را توسعه محور شرق دانست و گفت: محور شرق یعنی راه آهنی که از چابهار شروع شده و به سرخس متصل می شود. بخش هایی از این مسیر تا قبل از پایان امسال به بهره برداری می رسد که اتصال آنتنی به راه آهن خواف-هرات مهم است. جمهوری اسلامی ایران در دو مرحله در حوزه هرات -خواف سرمایه گذاری کرد که بکبار آن به دلیل شرایط ناامنی داخلی افغانستان به مشکل خورد. نگاه دولت حکومت سرپرست در افغانستان این است تا زیرساخت ها سریعتر در حوزه ریلی راه اندازی شود.
نوری زاده خاطرنشان کرد: ظرفیت جمهوری اسلامی در همه حوزه های آموزشی، علمی، فنی و حوزه های بازرگانی و معادن افغانستان موقعیت بی نظیری است چون زبان مشترک و فرهنگ مشترک و دین مشترک داریم و خراسان رضوی بیش از ۴۰ سال میزبان برادران افغانستان بوده و تمام این موارد موضوعاتی است که کمک می کند اقتصاد ما در حوزه افغانستان پررنگ تر و پر شور تر باشد. ما دوست روزهای سخت افغانستان هستیم و انتظار داریم در بازار اصلی معادن و ظرفیت های اقتصادی افغانستان با نگاه بهره برداری هر دو کشور و هر دو ملت و تجار مشترک نقش پر رنگی داشته باشیم.
وی در پایان گفت: یکی از خلاه های اکنون حوزه ریلی در افغانستان بحث آموزش است و اولین گام حضور استاندار خراسان رضوی در این زمینه، افتتاح دانشکده راه آهن در مشهد به زودی است که آموزش های فنی به متخصصان و افراد نیارمند این حوزه در افغانستان بدهد و یک مقطع تحصیلی کارشناسی در خراسان رضوی به وجود بیاید تا جوانان علاقمند در این حوزه تحصیل کنند و قطعا پذیرش دانشجو از کشور افغانستان مد نظر ما است و ما به دنبال ایجاد بسترهای درست و هماهنگ با دولت سرپرست افغانستان هستیم.
نظر شما