تحولات لبنان و فلسطین

امام زمان(عج) در توقیعات، شرط در امان ماندن از فتنه نابودکننده و گرفتاری‌های گمراه کننده را تقسیم نعمت‌های الهی با دیگران و شرط ظهور و دیدار خود برای شیعیان را همدل و یکصدا بودن آنها در عهد و پیمان خود، بیان می‌کنند.

ایران همدل؛ قدم‌هایی که در مسیر ظهور برمی‌داریم

همدلی و کمک به همنوعان و تعاملات مثبت اجتماعی، یکی از آموزه‌های اساسی اسلام و از اصول مهم آمادگی برای ظهور است.

کمک به نیازمندان، حمایت از مستضعفان و ایجاد شرایطی آرام و اطمینان بخش در سطح اجتماع، می تواند زمینه‌ساز ظهور و بروز عدالت و برکت در جامعه شود. لذا طبق آموزه‌های اسلام، مسلمانان باید نسبت به دیگران دلسوز و مسئولیت‌پذیر باشند.

اهمیت آین آموزه علاوه بر این که در آیات کتاب الهی قرآن مورد اشاره واقع شده، در کلام و سفارشات ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین و بخصوص در سیره عملی و رفتاری آنها نیز به چشم می خورد.

گذشته از روایات و احادیث بی شماری که از سایر امامان معصوم ما در این زمینه نقل شده، سفارش و توصیه امام عصر حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف نسبت به این مسئله از اهمیت و جایگاه خاصی برای ما برخوردار است؛ آنجا که حضرت در توقیعی (نامه) خطاب به شیخ مفید (رحمه الله علیه) چنین می نویسند:  «ما به تو اطمینان می‌دهیم که هر کس از برادران دینی‌ات، پروای پروردگارش را پیشه سازد و آنچه را به گردن دارد به صاحبان حق برساند، در فتنه‌ی نابودکننده و گرفتاری‌های تیره و تار و گمراه گرانه، در امان خواهد بود و هر آن کس که در دادن نعمت‌هایی که خداوند به او ارزانی داشته، به کسانی که دستور رسیدگی به آنان را داده است، بخل ورزد، چنین کسی در این جهان و سرای دیگر، بازنده و زیانکار است».

همچنین آن حضرت(عج) در توقیعی دیگر برای شیخ مفید می فرمایند:  «دوست واقعی! اکر پیروان ما - که خدا آنان را در فرمانبرداری خویش توفیق ارزانی بدارد - براستی در راه وفای به عهد و پیمانی که بر دوش دارند، همدل و یکصدا بودند، هرگز خجستگی دیدار ما از آنان به تأخیر نمیافتاد و سعادت دیدار ما، زودتر روزی آنان میگشت».

حضرت حجت(عج) در این توقیعات، شرط در امان ماندن از فتنه نابود کننده و گرفتاری ‌های گمراه کننده را تقسیم نعمت های الهی با دیگران و شرط ظهور و دیدار خود برای شیعیان شان را همدل و یکصدا بودن آنها در عهد و پیمان خود، بیان می کنند. یعنی اگر شیعیان (مردم) در اجرای دستورات الهی با هم همدل باشند بستر و زمینه های ظهور آن حضرت مهیاتر می شود.

 در همین راستا حجت الاسلام  «محمود اباذری» پژوهشگر حوزه مهدویت، می گوید: مواسات یکی از برترین و سریع‌ترین راه‌های نزدیکی به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. مواسات یعنی غم و درد و مشکل دیگران را غم و درد خود دانستن و در پی کمک به مردم بودن.

وی اهمیت این مسئله را حیاتی می داند و اظهار می کند: تلاش و زمینه‌سازی مردم برای همدلی و کمک به همنوعان خود، تعیین‌کننده است و اگر محبان اهل بیت و منتظران منجی موعود، آنچه را که در توان دارند، به کار گیرند، نصرت و امداد الهی شامل حالشان خواهد شد و امام عصر علیه السلام زودتر ظهور می کنند.

این پژوهشگر دینی با اشاره به آیه ۱۶۵ سوره نساء  «رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا»  بیان می کند که: سنت خدا درباره بعثت پیامبر اکرم (ص) این است که خدا رسولش را می‌فرستد، چه مردم بخواهند چه نخواهند، تا بعد از ارسال این پیامبران، حجت بر همه مردم تمام شود. اما قانون الهی درباره ظهور امام مهدی (عج) این است که باید مردم قیام به عدالت کنند.

علاوه بر این ما در مقاطع مختلف حتی آثار و نتایج این همدلی همگانی را در دنیا نیز تجربه کرده ایم. نمونه کاملا نزدیک و غیر قابل انکار آن در زمان شیوع ویروس کرونا بود که همدلی بی نظیر مردم در سطح کشور فراگیر شد و ثمرات به بار نشست.

آن روزها که شاهد بودیم بسیاری از صاحب خانه ها یا صاحبان پاساژها و اماکن تجاری اجاره بهای خود را بخشیدند یا تخفیف دادند. بسیاری از افراد به تهیه ماسک اقدام کردند، پرستاران، کادر درمان، نیروهای جهادی که بی دریغ برای درمان بیماران خدمت رسانی می کردند، توزیع بسته های غذایی و معیشتی در اقصی نقاط کشور که به صورت مداوم انجام می شد و... و. همه  مصادیق زیبایی از همدلی بود.

امروز هم این مواسات و همدلی حتی از سطح ایران عزیز ما فراتر رفته و به مردم مظلوم غزه و لبنان رسیده است.  امروز زنان و دختران این سرزمین با بذل طلاها و اندوخته های شخصی خود در این عرصه، نماد و نمود بی نظیری از همدلی ها را نشان می دهند .

یا مردم شهرهای دیگر لبنان غیر از بیروت (از جمله طرابلس) که با اسکان دادن شیعیان آواره شده جنوب بیروت در خانه های خود، خاطره تاریخی مهاجر و انصار را زنده می کنند و ماجرا دلنشین تر و شیرین تر می شود وقتی بدانیم اهالی طرابلس از اهل سنت هستند اما خانه های خود را برای اسکان شیعیان لبنان (بیروت) خالی کرده اند.

خانواده های پر جمعیتی که فرزندان آنها سرو سامان گرفته و خانه و زندگی مستقلی داشته اند امروز باز به خانه پدری بازگشته اند تا همه با هم در یک خانه زندگی کنند و خانه های شخصی آنها در اختیار شیعیان آواره شده از بیروت قرار بگیرد.

لذا با همه تلخی‌هایی که از جنایات اسرائیل و حامیانش بر کام و جانمان نشسته است، این روزها عینیت یافتن جلوه های زندگی به سبک انتظار در کمک‌رسانی به مردم مظلوم لبنان است که کمی از آلام و دردها می‌کاهد و نویدبخش آماده شدن برای آمدن منجی‌ای است که در سایه عدالت او کوه‌های یخ ظلم و ستم آب می‌شود.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.