مدیر حوزههای علمیه، ۶ آذرماه در مراسم اختتامیه چهارمین همایش کتابسال بانوان که در سالن بیداری جامعهالزهرا(س) برگزار شد با تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) و گرامیداشت شهدای زن در طول تاریخ اسلام به خصوص شهیده بنت الهدی، خواهر شهید صدر، گفت: حضرت فاطمه(س) با وجود عمر کوتاه ولی با کیفیت در میان مردان و زنان عالم یگانه است و از معدود شخصیتهایی است که همه عمر او در مسیر درستی هزینه شد و کوتاهی آن مانع عمق و ژرفایی آن نشد و از کودکی هم ممتاز بود.
وی افزود: در روایتی معتبر بیان شده است که وقتی حضرت خدیجه(س) وفات یافتند فاطمه دختری ۵ ساله بود لذا بیتابی کرد و دور پیامبر(ص) چرخید و گفت اَین امی؛ آنقدر این دختر در این سن عظمت و بزرگی دارد که اندوه او عالم غیب و آسمان را تکان داد و جبرئیل نازل شد و پیامی از سوی خدا به این دختر ۵ ساله ابلاغ شد.
اعرافی اضافه کرد: این پیام حاوی دو نکته بود؛ یکی ابلاغ سلام خدا به فاطمه(س) و دیگر آرامشبخشی به فاطمه(س) که نگران جایگاه مادرش نباشد؛ نکته مهم اینکه این دختر در این سن اینطور در عالم غیب اثرگذار است؛ لذا خداوند میفرماید سلام خاص مرا به فاطمه برسان نه سلام عمومی که به سایر پیامبران هم وارد شده است لذا عظمت فاطمه(س) در آینه دریافت این سلام قابل درک است و پاسخ سلام آن حضرت هم جالب است. این مقام را کنار آن روایتی بگذارید که فرمود نور فاطمه عالم مجردات را که عالم انوار بیپایان است روشن کرد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان اینکه عمق عبودیت فاطمه(س) آنقدر روشنایی دارد که جهان ملائکه را روشن کرد، افزود: از منظر دیگر ایشان راهبر هدایت جامعه در سطح کلان و تغییر دهنده معادلات به سمت تمدن الهی و اسلامی است. فاطمه(س) پیشگام تغییر معادلات حاکم بر مدینه بود که به خاطر فتنهانگیزی برخی و غفلت جمعی، قهرمانی لازم داشت که این روند را تغییر دهد و این عظمت مدیریت و حرکت راهبری بزرگ فاطمه زهرا(س) را میرساند که این کار بزرگان عالم هم نیست.
مدیر حوزههای علمیه با بیان اینکه فاطمه(س) میدانست در آن مقطع عملیات میدان را نمیتوان تغییر داد ولی میتوان جهان ادراکی بشر را اصلاح کرد، افزود: بعد از آن نهضت فاطمه(س)، نهضت عاشورا و حرکت امامین صادقین(ع) رخ داد و فاطمه اولین حلقه اصلاح یک مقطع تاریخی و کنشگری راهبردی در یک پیچ تاریخی بود. عبودیت فاطمه آن عمق و نور را داشت و نقشآفرینی علمی و جهادی فاطمه هم اینطور جهان را تغییر داد و این فاطمه امروز هم الهامبخش است.
غزه و لبنان؛ قله مواجهه تمدنی غرب و اسلام
اعرافی بیان کرد: ما در جریان انقلاب در یک مقطع حساس تاریخی قرار داریم و آنچه امروز در لبنان و فلسطین رقم میخورد نوک پیکان برخورد تمدن اسلامی با سیطره شیطانی صهیونیست و غرب است؛ قله کارزار تمدنی حساس و تاریخی در مواجهه غرب با اسلام و اینجاست که فرزندان فاطمه(س) میتوانند معادلات را تغییر دهد.
وی با بیان اینکه ۶۰ سال پیش امام مسیر تمدن غرب را به چالش کشید، افزود: امروز روح فرهنگ، دانش، اندیشه و مجاهدت فاطمی میتواند معادلات جهانی را تغییر دهد که مهمترین بعد هم جایگاه زن و خانواده است.
اعرافی افزود: حوزه خواهران و جامعه الزهرا در این موقعیت حساس دو رسالت عمده بر دوش دارند؛ یکی رسالت عام که برای همه فقها و عالمان و پرچمداران دین بیان شده است و برای زنان هم وجود دارد؛ این رسالت اصلا تابع جنسیت نیست لذا وقتی بین عالم و عابد در روایات مقایسه میشود عالم هزاران بار از عابد ممتازتر است. امام فرمود: الف الف عابد یعنی یک عالم از یک میلیون عابد برتر است؛ علمی که جهتدار و ترویجکننده معارف الهی باشد و علمی که ریشه در خانه و مکتب فاطمه دارد.
وی افزود: در این منظومه روایی و معرفتی جنسیت مطرح نیست و رسالت همه انسانها آشنایی با معارف دین و اندیشه الهی و تبیین و گفتمانسازی آن است لذا رسالت عام، فراگیری و نشر دین و تلاش برای اقامه آن است و امروز این رسالت عام بر دوش حوزه خواهران است.
کارزار تمدنی غرب و اسلام
عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه رسالت مهمتر جامعه الزهرا در حوزه خانواده، مرد و فرزند است، اظهار کرد: این قلمرو، قلمرو تمدنی است و در روزگار ما و بعد از رنسانس از مهمترین کارزارهای تمدنی بین غرب و اسلام است؛ در تاریخ ۵۰۰ ساله غرب، در حوزه زن و خانواده سیری آغاز شد و به نتایجی انجامید؛ فلسفه اصلی آنان اصالت فرد و لذت و سود بود و این سنگ بنا منظومه تمدنی غرب را ایجاد کرد.
مدیر حوزههای علمیه با بیان اینکه هیچ کسی نمیگوید در تمدن غرب نقاط قوت وجود ندارد ولی بحث بر سر بنمایه و شالوده است، تصریح کرد: اصالت انسان، اصالت حس، اصالت سود و لذت و فرد، تمدن غرب را تاسیس کرد و این بنیادهای فلسفی تبدیل به یکسری نظریات واسط شد که این نظریات را در حوزه کم داریم و این همان امتداد فلسفه بنیادین یا فلسفه مضاف و در نهایت تولید نظریات است.
اعرافی بیان کرد: غرب در بخش زن و خانواده از این پایه بنیادی فلسفی آغاز کردند و نظریاتی تولید و تبدیل به دیدگاههای فمنیستی شد و به دنبال آن ادراک جامعه و انسانها تغییر یافت و نقشها طور دیگری تصویر شد و نگاه به عالم قدس و غیب از ادراکات حذف شد و سبک زندگی برآمده از آن چند لایه توسعه یافت. لذا به تدریج فردگرایی، کم فرزندی و کاهش جمعیت، بی رغبتی به ازدواج و افزایش سن ازدواج و ترویج فساد و فحشاء و افزایش طلاق و انواع آسیبهای روحی و شخصیتی رواج یافت و همه اینها از آن بنمایه فلسفی نشئت گرفت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عمده انسانها در جهان، آگاهی نسبت به بنیادهای این فلسفه ندارند ولی ناآگاهانه درگیر آن هستند، تصریح کرد: امروز حوزه خواهران در این زمینه نقش مهمی دارد؛ این کار تئوریهای واسط عملی و میدانی لازم دارد تا متصل به فرهنگسازی و سبکسازی شود نه صرفا بیان یک سری احکام فقهی.
وی تأکید کرد: مرحوم شهید مطهری با تئوری واسط بحث خدمات متقابل اسلام و ایران را مطرح کرد ولی امروز ما با وجود مقالات و محققان خانم و آقا در این عرصه کمبود داریم و باید نظریات طوری باشد که ادراکات بانوان و مردان جامعه را بتواند تغییر دهد.
مدیر حوزههای علمیه با تأکید بر کار علمی بر منهج اسلامی، تصریح کرد: ما برای پیمودن این مسیر نیازمند مجتهدین، فلاسفه، مفسران و متخصصان بزرگ هستیم که الحمدلله جامعه الزهرا در این مسیر گام برداشه است و بنده هم بارها عرض کردهام یک کار بنیادی که شروع شده است و باید اوج بگیرد طراحی لازم برای تربیت ۱۰۰ متفکر در تراز بالا در بین بانوان در رشتههای مختلف فقهی، کلامی، تفسیری و ... است.
اعرافی افزود: در سطح دیگر هم باید از بین آنان متفکرانی تربیت شوند که نظریات واسطه را تولید کنند و کسانی که این نظریات را واسط را ترویج و تبلیغ کنند و البته جهتگیری حوزه خواهران به این سمت است و باید برای همه این سطوح استاد و محقق و امکانات فراهم کنیم.
مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه پیام همایش کتاب سال بانوان هم تقدیر و سپاس از همه زنان بزرگوار و مردانی است که در قلمرو زن و خانواده مطلب مینویسند و قلم میزنند، تاکید کرد: این برنامه برای تقدیر از بانوانی است که با روحیه جهادی در این عرصه قلم میزنند و انشاء الله گامهای بزرگتری برداشته شود.
نظر شما