تحولات منطقه

ترافیک معضلی است که بیشتر کلانشهرهای کشور نظیر تبریز را مدت‌هاست درگیر خود کرده و عواملی نظیر افزایش تعداد خودروها، محدودیت پارکینگ‌ها و عدم رعایت استانداردها در ساخت و سازهای شهری نیز آن را تشدید کرده و به گره کوری تبدیل شده است.

 حوصله ترافیک در تبریز سر رفته است

از این رو با توجه به چندوجهی بودن معضل ترافیک، همکاری همه‌جانبه جامعه از رانندگان گرفته تا کسبه و اصناف، شهروندان و مسئولان اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی برای کاهش این مشکل، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است در غیر این صورت دود این معضل به چشم همه خواهد رفت.

انتقاد امام جمعه
ترافیک سنگین تبریز حتی صدای مسئولان ارشد استان نظیر امام جمعه را هم درآورده و حجت‌الاسلام مطهری ‌اصل در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با انتقاد از وضعیت ترافیک سنگین در شهر از شهرداری و نیروهای انتظامی خواسته برای حل این مشکل اقدام کنند.
وی تأکید می‌کند: مشکلات ترافیکی در روزهای بارانی موجب گلایه و اذیت مردم شده و این مسئله نیازمند تدبیر و برنامه‌ریزی جدی است.

ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز تنها راهکار حل معضل ترافیک این شهر را توسعه و گسترش حمل و نقل ترکیبی دانسته و عنوان می‌کند: در این راستا طرح جامع حمل و نقل تبریز با همکاری دانشگاه تربیت مدرس در حال مطالعه و تدوین است.
محبوب عبدالله‌پور می‌افزاید: در این طرح کلانشهر تبریز به ۳۶۰ زون مطالعاتی تقسیم‌بندی شده و بر اساس داده‌های بدست آمده از طرح نظرسنجی بهبود ترافیک، مبدأ و مقصد و تعداد مسافران روزانه درون‌شهری مشخص می‌شود و پس از شبیه‌سازی، حمل و نقل ترکیبی و مسیرهای تردد اتوبوس‌ها در شهر تعریف و محدودیت‌های ترافیکی مانند توسعه محدوده زوج و فرد اعمال می‌شود.
وی با اشاره به تردد ۸۵۰ هزار خودرو در تبریز ادامه می‌دهد: تبریز به‌ عنوان قطب درمان شمال ‌غرب ایران روزانه پذیرای ۴۰ هزار خودرو از سایر استان‌هاست.

افزایش تلفات رانندگی
عبدالله‌پور به رخ دادن روزانه ۷۰۰ تصادف در تبریز نیز گریزی زده و تصریح می‌کند: هر دو روز یک نفر در تبریز جان خود را در اثر حوادث رانندگی از دست می‌دهد به ‌طوری ‌که سال گذشته آمار فوتی‌ها ۱۴۷ نفر بود و این رقم امسال افزایش‌ یافته است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ و نقل شهرداری تبریز با اشاره به نقش برخی قوانین و تبصره‌ها در تشدید ترافیک شهری مانند تبدیل کاربری مسکونی به مطب پزشکان خاطرنشان می‌کند: شهرداری در بافت فرسوده با اجرای طرح تشویقی پروانه ساخت و عوارض رایگان ارائه می‌دهد اما در بیشتر مواقع تمایلی به ساخت پارکینگ از سوی افراد وجود ندارد. 
از این رو باید به معضل ترافیک در تبریز به چشم یک بحران نگاه کرد و برای حل آن اقدام‌های علمی و عملی عاجلی انجام داد؛ چراکه با توجه ‌به شهرسازی خاص تبریز در صورت بروز حادثه در زمان ترافیک در هسته مرکزی شهر بحران‌ها و خطرات به ‌مراتب سخت‌تری به وجود خواهد آمد.
وی البته به این نکته نیز اشاره می‌کند که در حال حاضر ۸۰ درصد پارکینگ‌ها و پارک حاشیه‌ای خیابان‌های تبریز به اصناف و کسبه اختصاص می‌یابد و در طول روز توسط خودروهای آن‌ها اشغال می‌شود بنابراین سایر شهروندان در پیدا کردن جای پارک با مشکل مواجه می‌شوند.

تلاش پلیس راهور
رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه پلیس راهور در تبریز برای بهبود وضعیت ترافیکی این شهر از حالت عادی عملیاتی خارج و به صورت عملیات ویژه اقدام می‌کند، می‌گوید: برای کاهش بار ترافیکی این شهر باید علاوه بر اقدام‌های پلیس راهور با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و متولیان حوزه حمل و نقل، فرهنگ‌سازی ترافیکی در میان آحاد جامعه انجام شود.
سرهنگ فریدون قنبرزاده ادامه می‌دهد: پلیس راهور برای کاهش بار ترافیکی تبریز با به کارگیری تجهیزات جدید و همکاری شهرداری، طرح‌های ترافیکی گسترده‌ای در این شهر اجرا و خودروهای متخلف را به پارکینگ منتقل می‌کند.
وی با اشاره به اینکه پلیس راهور تلاش می‌کند با اجرای طرح‌های ترافیکی و به کارگیری خودروهای مجهز به دوربین‌های پلاک‌خوان و جرثقیل‌های خودروبر، ترافیک بافت مرکزی شهر، شهرک‌های پرتراکم و ورودی‌های شهر به ویژه مسیر دسترسی به فرودگاه تبریز را روان‌سازی کند، تصریح می‌کند: افزایش خودروهای حمل و نقل عمومی و کاهش زمان انتظار قطار شهری به ویژه در پیک تردد مسافران درون‌شهری برای پیشگیری از تردد خودروهای تک‌سرنشین در سطح شهر در کاهش ترافیک بافت مرکزی شهر تأثیر بسزایی دارد.

ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز نیز هدف از انجام طرح جامع مطالعات حمل و نقل و ترافیک این شهر را ارائه سیستم حمل و نقلی ارزان، سریع، عادلانه و پاک اعلام کرده و می‌گوید: این طرح بر اساس مطالبات مردمی برای رفع بهبود وضعیت ترافیکی تبریز اجرا می‌شود.
محمدرضا روشنی با تأکید بر اینکه حمل و نقل و ترافیک بر مؤلفه‌های شهری زیادی تأثیر می‌گذارد، می‌افزاید: اقتصاد و عدالت شهری از موضوعات مرتبط با حمل و نقل است و ساخت و سازهای جدید، مسیرگشایی و تعریض معابر در این مسائل تأثیر می‌گذارد.
وی با اشاره به نقش تقاطع‌های غیرهمسطح در کاهش ترافیک شهری اظهار می‌کند: با تکمیل و بهره‌برداری از تقاطع‌های غیرهمسطح شهدای قراملک و شهید مالک رحمتی، ترافیک شهری به شکل محسوسی کاهش یافته است.
روشنی ادامه می‌دهد: دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی تنها کارکرد ترافیکی ندارد بلکه موجب نظم و انضباط شهری نیز می‌شود و بر اساس آمار مراجع مربوط نصب فاز اول این دوربین‌ها در شهر موجب کاهش ۲۵ درصدی جرایم شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.