آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در پایان درس خارج اصول به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و همزمان به فاطمیه دوم درباره« فاطمه زهرا اسوه امام زمان(عج)» به ارائه بحث پرداخت. متن کامل این بحث بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
گاهی در مورد ارتباط والد ما با فاطمیه سؤال میکنند که چرا این همه پیام صادر میفرمودند و آن تلاشها را برای احیاء فاطمیه داشتند؟ خود ایشان یک روز به من فرمودند از بچگی هر وقت کار و حاجت مهمی داشتم به حضرت زهرا سلام الله علیها متوسل میشدم. در یک کلمه می توان گفت در مورد آن حضرت بیقرار بود. همچنانکه (با حفظ مراتب تنزیل)، خود فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از شهادت پیامبر(ص) قرار نداشت. البته ما در آن مرتبه اعلی که قدرت نداریم چون نیاز به علم لدنی آن بیبی دارد. ولی در یک مراتب پائینتر، این حال باید در ما ایجاد شود که راجع به فاطمه سلام الله علیها و اهداف والای آن حضرت آرام و قرار نداشته باشیم و هر کاری از ما بر میآید انجام دهیم.
از آویختن یک پرچم بر سر درب منزل گرفته تا منبر رفتن و سینه زدن و فریاد زدن، مجرد این نباشد که بگوییم «ما علینا إلا البلاغ» ما تبلیغ میرویم، بلکه باید فوق این باشد. ما وظیفه داریم حقیقت پاک ومطهر فاطمه زهرا، آن مظهر شجاعت و فداکاری در دفاع از ولایت را به جامعه و نسل امروز معرفی کنیم، باید از این حقیقت پردهبرداری کرد و از نورانیت آن در زمانه خودمان بهرهبرداری و استضاعه کنیم. در مقابله با این همه آسیبهای اجتماعی و اخلاقی و انحرافات فقط با تمسک به فاطمه زهرا سلام الله علیهاست که میتوانیم جامعه و جوانها را نجات داده و شیعه و مکتب اهلبیت را حفظ کنیم، گاهی اوقات فکر میکردم اینکهامام مهدی علیه السلام : إنَّ لِی فی إبنَةِ رَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ ؛ [ الغیبه ، طوسی ، ص 286 .]دختر رسول خدا (فاطمه) برای من سرمشقی نیکو است.
وجدّهی خودش فاطمه زهرا را اسوه خود قرار داده، به چه معناست؟ و آن حضرت را در چه چیزی اسوه قرار داده است؟ میتواند صبر و استقامتی که امام زمان در طول دوران غیبت دارند یک وجه از تأسی و پیروی از آن بیبی باشد، ولی وجه دیگر آن به احتمال قوی این است که وقتی حضرت ظهور میکند برای تحکیم و نشر دین پیامبر قرار و ثباتی ندارد و هر حادثهای را به جان میخرد. همانطور که فاطمه زهرا خودش را برای همه حوادث آماده کرده بود و دشمنانش هر کاری از دستشان برآمد علیه او کردند، در تاریخ بشر کجا سراغ دارید دختر شخصیت اول یک جامعهای را آن هم چند روز بعد از رحلت آن شخص اینطور مورد عذاب و شنکجه قرار بدهند؟ همین قضیه در زمان ظهور هم محقق میشود، که الآن بعضی از علائمش را تا یک حدی مشاهده میکنید.
زمان ظهور هم برای از بین بردن یا متوقف کردن حضرت، همه کاری میکنند و حضرت خودش را آماده پذیرش و مقابله با همه امور کرده است. همانطور که فاطمه زهرا سلام الله علیها خودش را برای همه حوادث آماده کرد. اینکه امیرالمؤمنین در خانه نشسته و او پشت در میرود، این کار معنا دارد. یعنی آن کس که باید الآن میداندار این میدان باشد، فاطمه است که شب و روز درِ خانه مهاجر و انصار رود و با آنها احتجاج کند یا به زنهایی که بر بالینش میآیند آن کلمات را بگوید و در مسجد خطبه بلیغی با آن خصوصیات معجزه آسا بخواند.
ما که در آن حد و مرتبه نه توانش را داریم و نه معرفتش را، اما هر کسی در حد خود باید به یاری دین خدا برخیزد. اگر تمسک به فاطمه کنیم و راه آن حضرت را در پیش گیریم عاشورای دیگری پیش نمیآید و مکتب اهلبیت بیمه خواهد شد.
مکرر عرض کردهام مجلهای را خدمت والد ما ده سال قبل از وفاتشان آوردند، در آن مجله نوشته بود فاطمه از ولادت تا افسانه شهادت، این پیرمرد با دیدن چنین عنوانی شروع کرد به گریه کردن و فرمود عجب! معلوم گردید دنبال این هستند که حقایق مسلم تاریخ را انکار کنند؟ حقایقی که حتی در کتابهای خودشان نیز ثبت شده. در کتابهای خودشان آمده «ماتت وهی غضبان علیهما» یا «و هی ساخطةٌ علیهما»، خودشان نقل میکنند که پیامبر فرمود «من آذاها فقد آذانی» یا «إن الله لیغضب لغضب فاطمة»، اینها را کنار هم قرار بدهید چه نتیجهای میگیرید؟
بحمدالله با اهتمام مرحوم والد ما و دیگر مراجع بزرگ فاطمیه احیاء گردید. ما از نزدیک میدیدیم ایشان در هر جلسهای مخصوصاً در جلسات با علماء اهتمام به بزرگداشت حضرت زهرا(س) را به عنوان مسئله محوری مطرح میکردند، ما هم باید همین اهتمام را داشته باشیم تا ان شاء الله مشمول عنایت خاص فاطمه زهرا سلام الله علیها قرار بگیریم.
همین احیای فاطمیه جلوی یک جریان و فتنه بسیار بزرگ را گرفت، چون ایشان میفرمودند اگر الآن جلوی این قضیه نایستیم بعداً جرأت کرده و قضایای کربلا و عاشورا را نیز انکار کرده و میگویند حسین بن علی انتحار کرد، یابه موت طبیعی مرد، این مقدمه است برای انکار «ما منّا إلا مسمومٌ أو مقتولٌ» الحمدلله امروز فاطمیه خیلی اوج گرفته و ایشان هم اصرار داشتند که مردم سوم جمادی الثانیه را به یک عاشورای دوم تبدیل کنند.
خوب یادم هست زمانی که ایشان این تعبیر را بیان کردند در همین حوزه برخی میگفتند مگر چنین چیزی میشود؟ ولی به لطف خدا شد و امروز این دسته جات فراوان به خیابانها میآیند و پرشور عزاداری می کنند، شما نیز هر کدامتان هر جا که رفتید روز سوم جمادی الثانیه ولو با پنج نفر یک پرچم کوچک دست بگیرید و به نیّت حضرت زهرا سلام الله علیها به خیابان بیائید، پدر ما با اینکه قدرت حرکت و راه رفتن نداشتن در ماشین مینشست و در دستهجات عزاداری حضرت زهرا شرکت میکرد.
ان شاءالله از این ایام کمال استفاده را داشته باشید که اتصال به فاطمه زهرا سلام الله علیها به انسان یک هویت دیگری میبخشد و نورانیتی برای انسان ایجاد میکند.
نظر شما