آیتالله محمود رجبی در جلسهی درس اخلاق مدرسه علمیه معصومیه قم که به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد، عنوان کرد: رسیدن به قرب الهی نیازمند محبت و معرفت است و حرکت به سوی خداوند با توجه و بیداری شروع میشود که بزرگان دین از این حالت به یقظه تعبیر میکنند و معنای آن این است که انسان توجه داشته باشد به اینکه او مسافر است و در این دنیا، فانی است و باید به سرای دیگری که ابدی است حرکت کند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه مواردی را که اسباب توجه به خداوند را فراهم میکند بیان کرد و افزود: توجه به نعمتهای الهی یکی از اسباب تقرب به خداوند است و در آیاتی از قرآنکریم خدای متعال ما را به این نعمتها متوجه ساخته است.
رئیس مؤسسهی آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تفسیر المیزان بیان کرد: علامه طباطبایی دلیل ذکر آیاتی که نعمت های الهی را ذکر میکند ایجاد محبت در دل بندگان دانست، یعنی هر چه فرد به نعمات الهی آگاهتر شود عشق به خداوند در دل او افزایش مییابد.
آیتالله رجبی راه دیگر را ذکر و یادِ اولیای الهی دانست و بیان کرد: یکی از روشهای تربیتی قرآن کریم معرفی الگوهای الهی است که باعث میشود فرد تلاش کند خود را براساس این الگوها تنظیم کند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه، دستور خداوند به پیامبراکرم(ص) در قرآن کریم به توجه به انبیاء الهی را به خاطر اهمیت پیروی از این الگوهای الهی دانست و گفت: تاثیر ارتباط با اولیای الهی این است که افراد بیشتر با خداوند مأنوس میشوند.
آیتالله رجبی یاد معاد را از مهمترین راههای توجه به خداوند دانست و اظهار کرد: پرداختن قرآن کریم به یک موضوع اهمیت آن را می رساند و خدای متعال در آیات زیادی به بحث معاد پرداخته است.
وی با اشاره به آیهی شریفهی" وَٱذکُر عِبَٰدَنَآ إِبرَٰهِیمَ وَإِسحَٰقَ وَیَعقُوبَ أُوْلِی ٱلأَیدِی وَٱلأَبصَٰرِ إِنَّآ أَخلَصنَٰهُم بِخَالِصَةٖ ذِکرَی ٱلدَّارِ / و به خاطر بیاور بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را، صاحبان دستها و چشمها ما آنها را با خلوص ویژهای خالص کردیم، و آن یادآوری سرای آخرت بود! سوره ص - آیه ۴۵ _۴۶، دلیل انتخاب و خالص شدن انبیاء را توجه زیاد آنها به معاد دانست و افزود: هر کسی با این روش می تواند به این مقام برسد یعنی در مقام عمل همه اعضا و جوارح آنها برای خداوند عمل می کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اگر افراد تواناییها و نعمات الهی را در راه غیر خدا مصرف کنند، این فرصت از آنها گرفته میشود، گفت: یاد معاد باعث می شود انسان اعمال خود را با حساسیت بیشتری انجام دهد زیرا توجه به مقام زودگذر دنیا ما را از یاد خداوند غافل میکند که یاد معاد با توجه به کلام امیرالمؤمنین علی علیهالسلام" اُذکُروا هادِمَ اللَّذّاتِ ، و مُنَغِّصَ الشَّهَواتِ ، و داعیَ الشَّتاتِ ، اذکُروا مُفَرِّقَ الجَماعاتِ ، و مُباعِدَ الاُمنیاتِ ، و مُدنِیَ المَنِیّاتِ ، و المُؤْذِنَ بالبَینِ و الشَّتاتِ. به یاد آورید آن بر هم زننده خوشی ها و منغّص کننده عیش ها و دعوتگر پراکندگی را. یاد کنید آن از هم پاشنده انجمن ها و دور کننده آرزوها و نزدیک کننده مرگ ها و اعلام کننده جدایی و پراکندگی را." راه نجات یاد معاد است.
آیتالله رجبی در پایان بیان کرد: بهترین زمان برای توجه به خداوند شب و سحر است؛ لذت معنوی عبادت و توجه به خداوند در شب و سحر آنقدر بالاست که حضرت زهرا سلام الله علیها از شب بیداری های زیاد دچار ورم پا شدند که نمیتوان این لذت معنوی را جای دیگر پیدا کرد.
نظر شما