مسعود نصرتی ، با اشاره به این که از مجموع ۳۱۳ هزار تاکسی ناوگان حملونقل عمومی، ۲۰۵ هزار دستگاه فرسوده است و از ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی موجود در کلانشهرها، ۶۰ درصد آنها فرسوده هستند ، افزود: همین مسأله منجر به بروز آلایندگی شده است که ضرورت نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری کشور بهویژه در شهرهای بزرگ را بیش از پیش با اهمیت میکند.
وی اضافه کرد: آخرین کمکها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شامل تحویل ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۱۰۰ دستگاه ون همچنین نوسازی ۷ هزار و ۸۰۷ دستگاه تاکسی است و در ۲ سال اخیر ضمن عقد قرارداد خرید ۱۷۷۰ واگن قطار مترو، ۷۰ کیلومتر خطوط ریلی احداث شده و تامین مالی آن به صورت مشترک توسط شهرداریها و دولت انجام شده است.
به گفته وی در شرایط کنونی و تا زمان تکمیل خطوط نیمه تمام، اولویت تکمیل خطوط مترو است.
نصرتی ادامه داد: اولویت طرحهای حمل و نقل هر شهر در مطالعات جامع حمل و نقل همگانی مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز تعیین میشود و بهتر است هر یک از شهرداریها براساس اولویت تعیین شده در مطالعات اقدام کنند.
وی مرحله دوم نوسازی و توسعه ناوگان تاکسیرانی کشور را ورود تاکسیهای برقی به عنوان اولویت وزارت کشور اعلام کرد و با تأکید بر اینکه زیرساختهای لازم برای ورود این تاکسیها در حال فراهم شدن است، افزود: در برنامه میانمدت و کوتاهمدت بخش زیادی از تاکسیهای فرسوده نوسازی خواهد شد.
سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور درباره آخرین تخصیص اعتبارات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: این اعتبار از محل ردیفهای تملک دارایی بودجه سال ۱۴۰۲ که در سال ۱۴۰۳ پرداخت شده است، شامل ۶۵۰۰ میلیارد ریال با عنوان کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، ۷۹۸۰ میلیارد ریال با عنوان جایگزینی خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی، ۸۵ هزار میلیارد ریال صدور مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی از محل قانون بودجه سال ۱۴۰۳ و ۱۷۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت یارانه بلیت حمل و نقل عمومی از محل بودجه سال ۱۴۰۳ بوده است.
به گفته وی از مجموع ۳۱۳ هزار تاکسی ناوگان حملونقل عمومی، ۲۰۵ هزار دستگاه فرسوده است و همچنین ۶۰ درصد از ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی موجود در فرسوده هستند.
سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در پاسخ به اینکه آیا برای نوسازی خودروهای عمومی تسهیلات پرداخت میشود، گفت: تامین اعتبار برای نوسازی خودروهای عمومی صرفاً از محل ردیفهای اعتباری تملک دارایی سرمایهای و قانون بودجه بوده و در قالب تسهیلات، اعتباری پرداخت نشده است.
وی توضیح داد: در ۲ سال اخیر به دلیل پیشبینی نشدن منابع مالی توسط دولت برای پرداخت تسهیلات کم بهره، تسهیلاتی پرداخت نشد اما کمک قابل توجهی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، احداث خطوط قطار شهری و تامین واگن برای شهرداریها در قالب بودجه نقدی، اسناد خزانه و اوراق مالی اسلامی انجام شده است.
نظر شما