جشنواره «کتاب و رسانه» با هدف ایجاد پیوندی عمیقتر و پویاتر میان دو رکن حیاتی فرهنگ و آگاهی، یعنی کتاب و رسانه، هر ساله برگزار میشود. این جشنواره با تلاش در جهت تقویت نقش رسانهها در ترویج کتاب و کتابخوانی، بستری را فراهم میآورد که بهترین و خلاقانهترین آثار رسانهای در حوزه کتاب مورد ارزیابی و تقدیر قرار گیرند.
بیستودومین دوره این جشنواره در سیودومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با انتشار فراخوان ارسال آغاز به کار کرد که بر مبنای آن و خبر تکمیلی، اهالی رسانه تا بیستم آذر (۱۴۰۳) فرصت دارند تا آثار منتشر شده خود در بازه زمانی ۱ مهر ۱۴۰۲ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ را از طریق نشانی رسمی جشنواره به این نشانی ارسال کنند.
اما این دوره از جشنواره تقدیر از نقشآفرینان شاخص و خلاق در حوزه کتاب و رسانه را نیز در دستور کار دارد و پنج جایزه ویژه در حوزههای زیر در نظر گرفته است:
جایزه ناشر فعال در استفاده از بسترهای رسانهای: این جایزه به ناشری اهدا میشود که بهطور مطلوبی از بسترهای نوین رسانهای، مانند سایتها و شبکههای اجتماعی، برای معرفی و ترویج کتاب استفاده کرده باشد.
جایزه شخصیت فعال رسانهای کتاب: به منظور فرهنگسازی برای کنشگری رسانهای در حوزه کتاب و کتابخوانی، این جایزه به شخصیت رسانهای اهدا میشود که در این عرصه فعالیت قابل توجه و تأثیرگذاری داشته باشد.
جایزه رسانه حامی کتاب: این جایزه به رسانهای اختصاص مییابد که در محتوای خود توجه ویژهای به موضوع کتاب داشته و نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی ایفا کرده است.
جایزه برترین ویترین - رسانه کتابفروشیها: این جایزه به کتابفروشیای تعلق میگیرد که با نگاه خلاقانه به ویترین فیزیکی یا مجازی خود بهعنوان رسانه، توانسته باشد کتابهای خود را به نحو مؤثری معرفی کند.
جایزه آثار منتخب از نگاه اهالی صنعت نشر کتاب: این جایزه به انتخاب اهالی صنعت نشر (پدیدآورندگان، ناشران و کتابفروشان) به آثار رسانهای برجستهای که در بازه جشنواره منتشر شدهاند، اهدا میشود.
بنا بر اطلاع روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، این جوایز با هدف تقدیر از تلاشهای دستاندرکاران صنعت کتاب و رسانه و تشویق به ادامه فعالیتهای خلاقانه و نوآورانه، در مراسم اختتامیه جشنواره اهدا خواهند شد.
نظر شما