تحولات منطقه

۱۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱٬۰۳۲٬۳۶۴

این ایام مصادف است با شهادت جانسوز پاره تن رسول خدا(ص).

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

احدی زیر آسمان کبود بهتر از پیغمبر اکرم(ص) او را نمی‌شناسد، لذا بر آن شدیم به مقام بزرگ این بانوی با عظمت از زبان پدر بزرگوارش بپردازیم آن هم از منابع دست اول و معتبر اهل سنت، امید است بدین وسیله مورد شفاعتش قرار بگیریم.

1.غضب الهی غضب اوست

جناب ابن مغازلی شافعی مذهب متوفی (483) در کتاب مناقب خود ص 351 با سندی از امیر المؤمنین(ع) روایت کرده است: رسول خدا(ص) فرموده: «یا فاطمه إنّ الله لیغضب لغضبک ویرضی لرضاک» جناب حاکم نیشابوری شافعی مذهب متوفی 405 در کتاب المستدرک ج3، ص118 همین متن را نقل کرده سپس حدیث را تصحیح کرده است، ذهبی متوفی 748 در کتاب میزان الاعتدال، ج1، ص535 نیز آن را نقل کرده است.

معنی حدیث: حضرت به پاره تن خود می‌فرماید: ای فاطمه به تحقیق که خداوند غضب تو غضب و برای رضایتت راضی خواهد شد.

واقعاً چه اندازه باید این بانوی بزرگ جهان اسلام نزد خدا منزلت و ارزش داشته باشد که اگر روزی خشمگین شد خشممش و غضبش خشم و غضب خدا را در پی خواهد داشت و اگر از کسی رضایت داشت خدا هم راضی خواهد شد. کسی را که غضب و رضایتش این گونه باشد محال است که خدا را معصیت کند. پس حدیث نص در عصمت کبرای فاطمه اطهر (س) است و در این، تردیدی وجود ندارد.

2. مقام فاطمه (س) در روز قیامت

قیامت یک روز استثنائی است که قرآن از آن زیاد سخن به میان آورده از قبیل یوم الحسرة و یوم الندامة. در چنین روز وانفسائی باید دید این بانوی بزرگ تاریخ چه جایگاهی نزد رب الارباب دارد.

جناب حاکم نیشابوری شافعی مذهب نقاد حدیث در کتاب المستدرک ج3، ص118 حدیثی را مسند از علی(ع) نقل می‌کند که حضرت از رسول خدا(ص) نقل می‌کند که: «اذا کان یوم القیامة نادی مناد من وراء الحجاب: یا اهل الجمع غضّوا ابصارکم عن فاطمة بنت محمد حتّی تمرّ» سپس این نقاد حدیث آن را تصحیح می‌کند و بخاری و مسلم آن را نقل نکرده‌اند. جمله (یا اهل الجمع) بسیار قابل تأمل و توجه است که ظهور در جمع حاضر در آن روز است؛ یعنی شامل اولین و آخرین می‌شود. ظهورش در همه انبیاء و اولیاء و اوصیاء الهی است که همه باید به این فرمان خدا جامه عمل پوشانده و چشم‌های خود را ببندند تا دختر رسول خدا عبور کند. واقعا با ورود این یادگار رسول خدا چه محشری در قیامت به پا می‌شود و عالمیان باید در برابر او احترام کنند. در بعضی از روایات اهل سنت عبارت «نکسّوا رؤوسکم» وارد شده است.(کنز العمال، ج12، ص105؛ فرائد السمطین، ج2، ص49.) این بدین معنی است که تمام سرهای عالمیان به هنگام ورود حضرت به محشر باید پایین بوده باشد.

3. پدر و مادر رسول خدا فدای فاطمه(س)

حاکم نیشابوری‌ حدیثی را از مسند نقل کرده که رسول خداص) فرمود: «فداک أبی و أُمی» پدر و مادرم فدای تو باد.(المستدرک، ج3، ص120.)

4. پیشاپیش پیامبر وارد عرصه قیامت شدن

حاکم نیشابوری به سندی از ابوهریره نقل می‌کند که رسول خدا(ص) فرمود: «و تُبعثُ فاطمةُ أمامی» یعنی فاطمه قبل از من مبعوث می‌شود. از این روایت افضلیت آن حضرت بر همه زنان عالم استفاده می‌شود.(المستدرک، ج3، ص116.)

5. اول کسی که پس از رسول خدا(ص) وارد بهشت می شود

حاکم نیشابوری به سندی از امیر المؤمنین(ع) نقل می‌کند که رسول خدا(ص) به او خبر داد که: «إنّ اول من یدخل الجنة أنا و فاطمة والحسن والحسین». اولین کسی که پس از من وارد بهشت می‌شود پس از آن فاطمه و حسن و حسین. حضرت پرسید یا رسول الله دوستداران ما چه؟ پیامبر فرمود «من ورائکم». آنها پس از شما به بهشت وارد می‌شوند.(مستدرک، ج3، ص156.)

6.فاطمه (س) بزرگ زنان اهل بهشت

حاکم به سندی از حذیفة بن یمان نقل کرده که رسول خدا فرمود: فرشته‌ای از آسمان فرود آمد و از درگاه الهی اجازه گرفت تا به من سلام کند هنوز این فرشته نازل نشده بود به من بشارت داد که «أنّ فاطمة سیدة نساء اهل الجنة» فاطمه بزرگ زنان اهل بهشت است.(مستدرک، ج3، ص156.)

7. استشمام بوی بهشت از فاطمه(س)

ابن مغازلی شافعی مذهب در مناقب، ص360 به سندی از سعد بن مالک نقل می‌کند که در شب معراج جبرائیل برایم میوه بهشتی آورد آن را تناول کردم سپس با خدیجه همبستر شدم و نطفه فاطمه منعقد گردید، هر گاه به بوی بهشت اشتیاق پیدا می‌کردم گردن او را استشمام می‌کردم بوی بهشت به مشامم می‌خورد. حاکم نیشابوری در المستدرک، ج3، ص156 و متقی هندی در کنزل العمال، ج13، ص94 این حدیث را نیز نقل کرده‌اند.

8. در جایگاه رسول خدا نشستن

حاکم نیشابوری شافعی مذهب به سندی از عایشه همسر رسول خدا(ص) روایت کرده که احدی را در سخن گفتن از فاطمه به رسول خدا(ص) ندیدم و هر وقت به رسول خدا وارد می‌شد حضرت به او خوش‌آمدگوئی می‌گفت و دستش را می‌گرفت و می‌بوسید و او را در جایگاه خودش می‌نشاند. راستی چرا رسول خدا(ص) فاطمه را طرف راست یا چپ خود نمی‌نشاند بلکه جایگاه خودش را به آن حضرت می‌داد؟(مستدرک، ج3، ص119.)

9. سخنان پیامبر در روزهای آخر عمر

عائشه می‌گوید رسول خدا(ص) در مرض الموت خود به فاطمه فرمود: «یا فاطمة ألا ترضینی أن تکونی سیدة نساء العالمین و سیدة نساء هذه الامة و سیدة نساء المؤمنین.» آیا دوستی داری بزرگ زنان دو عالم و بزرگ زنان این امت و بزرگ زنان مؤمنان بوده باشد.(مستدرک، ج3، ص120.)

10. تلاوت قرآن بر در خانه فاطمه(س)

حاکم نیشابوری در المستدرک به سندی از انس بن مالک نقل می‌کند که رسول خدا(ص) هنگام عبور از خانه فاطمه (س) به هنگام نماز صبح به مدت شش ماه می‌فرمود: الصلاة یااهل البیت إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا هم حاکم و هم ذهبی صحت این روایت را تأیید کرده‌اند. (المستدرک، ج3، ص122.)

چند سؤال از حاکم و ذهبی

راستی چرا حضرت بر این کار به مدت 6 ماه تداوم داشتند؟ چرا هنگام نماز صبح این عمل را تکرار می‌کردند؟ چرا از هزاران آیه موجود در قرآن این آیه را انتخاب کردند؟ چرا از میان هزاران خانه موجود در مدینه این خانه را انتخاب کردند؟ هر یک از این چراها نیاز به پاسخ دارد؛ چرا که هر یک از این چراها به تنهائی پیام دارد، رسول خدا عقل الکل فی الکل است او مَا ینْطِقُ عَنِ الْهَوَی است و هرگز کار بیهوده انجام نمی‌دهد. شاید بتوان گفت که حضرت می‌خواستند جایگاه اهل منزل را به اهالی مدینه بفهمانند که این خانه با خانه‌های دیگر مدینه فرق جوهری و اساسی دارد و به آنها تفهیم کنند که پس از رحلتم باید هوای این خانه را داشته باشید. ولی می‌بینیم پس از رسول خدا(ص) هرگز حرمت این بیت رعایت نشد و هرگز خواص به آیه قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی رعایت نگردید و پرداختن به این مطلب فرصت دیگری را می‌طلبد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.