حملونقل ریلی یکی از گزینههای اصلی برای سفر به شهرهای مختلف محسوب میشود. چراکه سفر با قطار به نسبت سایر وسایل نقلیه، هزینه مناسبتری دارد و برخی از انواع قطارها امکانات خوبی را در اختیار مسافران قرار میدهند. اما افزایش قیمت بلیط با وجود عدم ایجاد تغییر درکیفیت و یا ساعت حرکت قطارها، موضوعی است که برای برخی سوال شدهاست. با توجه به اینکه قیمت بلیط قطارهای مسافربری نسبت به سال گذشته ۳۰درصد افزایش قیمت داشتهاست، برخی از مردم براین باوراند که تغییراتی در خدمترسانی به مسافران مشاهده نمیشود.
بسیاری از شرکتهای حاضر در صنعت حملونقل ریلی، معتقد هستند نرخهای فعلی برای آنها سودآور نیست. نتیجه چنین وضعیتی، خروج تدریجی قطارهای مسافری از خدمترسانی است. به همین دلیل تعداد واگنهای مسافری روزبهروز درحال کاهش است و مسافران برای خرید بلیط قطار با چالشهای جدی روبهرو هستند.
مصوبات نشست بیست و یکمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در تاریخ ۲۹ تیر ۱۴۰۳ به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور اعضا به نمایندگی از قوای سه گانه و بخش خصوصی ابلاغ شد. در بند سوم این ابلاغیه، تاکید شده که با مصوبه شورای راه آهن مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیط قطار، مشکلات فعالان این بخش حل میشود.
به همین بهانه خبرنگار قدس در گفتگو با سید محسن طباطبایی، مدیر کل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن کشور به بررسی تبعات و دلایل افزایش قیمت بلیط قطارهای مسافرتی پرداخته است که در ادامه می خوانید.
خدمات قطارها افزایش یافتهاند
محسن طباطبایی درباره افزایش قیمت بلیطهای قطار گفت: قطارهای ۵ ستاره افزایش قیمت زیادی نداشتهاند. افزایش جزئی نرخ بلیط بابت خدماتی است که به دلیل افزایش امکانات پذیرایی از مسافران اضافه شدهاست. در قطارهای پنج ستاره علاوه بر بحث پذیرایی، نوشیدنیها و سرو غذا، یکسری خوراکی مانند آجیل و تنقلات به مسافران داده میشود ودلیل افزایش قیمت جزئی این موضوع است.
وی افزود: مسلما همه شرکتها از استراتژیهای مختلف بازاریابی برای فروش بلیط استفاده میکنند؛ پس ارائه خدمات متنوع و جدید برای ترغیب مسافران منطقی است. به طور مثال در گذشته مسافران برای صرف غذا به رستوران قطار مراجعه میکردند ولی حالا برخی از شرکتها خدمات صرف غذا در کوپه را نیز اضافه کردهاند و مسافران میتوانند بدون مراجعه به رستوران غذای خود را میل کنند.
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری اظهار کرد: افزایش قیمت تعریف شده در مصوبه راهآهن کشور بیش از قیمت الان بلیطهای قطار است که بر اساس آن باید قیمت بلیط در واقع سه برابر میانگین بهای قطارهای چهار ستاره باشد. در حال حاضر این مصوبه به طور کامل اجرایی نشدهاست ودر واقع شرکتها بلیطها را با تخفیف و پایینتر از قیمت مصوب به مردم میفروشند.
به طور مثال طبق مصوبه اعلام شده، هزینه بلیط قطار مسیر تهران_ مشهد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و در حال حاضر بلیطها با نرخ یک میلیون و ۲۸۰هزار تومان به فروش میرسند.
در فروش بلیط استثنا وجود ندارد
طبق مشاهدات مردمی با وجود ظرفیت خالی در برخی کوپهها امکان خرید بلیط از سایت برای مسافران فراهم نیست. احتمالا یکی از دلایل این موضوع تخصیص سهمیه به شرکتهای مسافرتی است. محسن طباطبایی پاسخی برای این احتمال نداشت و در جواب خبرنگار قدس گفت: موضوع مصاحبه در مورد افزایش قیمت بلیط قطار است و من فقط به سوالاتی که از قبل با روابط عمومی سازمان هماهنگ شده پاسخ میدهم.
وی افزود: در مورد فروش بلیط به مردم هیچ استثنایی وجود ندارد و بلیطها به صورت همگانی به فروش میرسند.
رتبه بندی قطارها تاثیرگذار است
محسن طباطبایی ضمن اشاره به تاثیر رتبهبندی قطارها در افزایش قیمت بیان کرد: به جز قطارهای چهار، سه یا پنج ستاره، قطارهای خودکش که سرعت سیر بیشتری را دارند و فقط در مسیر تهران _ مشهد حرکت میکنند. سایر قطارهای ما به لحاظ زمان سیر یا زمان سفر اختلافی با هم ندارند؛ اما به لحاظ نوع و کیفیت خدمات و نوع واگنها اعم از شش تخته و چهار تخته یا تزیینات و تجهیزات داخلی میتوانند قیمت متفاوتی را اعمال کنند. و رتبهبندی آنها بر همین اساس صورت میگیرد.
محسن طباطبایی حاضر به پاسخگویی سوال خبرنگار قدس که پرسید" چرا با وجود ظرفیتهای خالی در قطارها هنگام خرید از سایت ظرفیت تکمیل اعلام میشود؟ آیا این موضوع ارتباطی با تخصیص واگذاری سهمیه بلیط به سازمانهای خصوصی دارد؟" نیز نشد.
زهرا جوانشیر_ خبرنگار تحریریه جوان قدس
نظر شما