تحولات منطقه

۲۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۱۰۳۴۳۷۱

رتبه نخست رشته دعاخوانی بخش نغمات دینی چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: دعاخوان باید الگویی مناسب که از نظر جنس و توناژ صدا به او نزدیک است، انتخاب کند تا در طول مسیر یادگیری دچار تغییر مسیرهای متعدد که موجب فرسایش است، نشود.

الزامات موفقیت دعاخوان
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مراسم اختتامیه بخش نغمات دینی چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم  روز گذشته پنجشنبه ۲۲ آذرماه در سالن همایش‌های مصلای شهر تبریز برگزار شد و طی آن اسامی برگزیدگان اول تا پنجم رشته‌های دعاخوانی، اذان، همخوانی و مدیحه‌سرایی بخش آقایان اعلام و از آنها تجلیل شد.

احمد شفایی‌داریانی؛ نفر اول رشته دعاخوانی از استان آذربایجان شرقی از جمله عوامل مؤثر در توفیق یک دعاخوان را تمرین و ممارست او در این امر دانست و گفت: دعاخوان باید الگویی را برای پیروی از سبک دعاخوانی که به جنس صدا، قابلیت‌های صوت و شکل حنجره‌اش نزدیک است، انتخاب و اصطلاحاً توناژ صدای خود را در خوانش فرازهای گوناگون دعا براساس آن کوک کند. به تعبیر دیگر دعاخوان از همان ابتدا باید تکلیف خود را از این حیث که قرار است از چه سبکی در دعاخوانی تبعیت کند مشخص کرده و به تعبیر عامیانه این شاخه به آن شاخه نشود.

نفر نخست رشته دعاخوانی بخش نغمات دینی چهل و هفتمین مسابقات سراسری قرآن تصریح کرد: دعاخوان باید برای پختگی نحوه اجرا و ارائه خود همت گمارد. شنیدن نمونه‌هایی از اجرای دعاخوان‌های مشهور که به سبک او نزدیک است از اهمیت بالایی برخوردار است و نیز حضور مستمر در کلاس‌های قرآن و دعاخوانی داشته باشد تا به این واسطه به برخی تکنیک‌ها در زمینه قرائت و شیوه‌های دعاخوانی واقف شود.

شفایی‌داریانی گفت: دعاخوان دو طیف مستمع دارد؛ یکی مستمعان حرفه‌ای نظیر آنچه در جریان این مسابقات در محضر ایشان اجرا داشتم، یعنی اساتید داوری و مخاطبانی که متخصص این امر هستند و لذا باید آنچنان در نحوه و سبک اجرا و در تلفظ عبارات عربی و فراز و فرودها دقیق بود تا ذهن نکته‌سنج و دقیق آنها را تأمین کرد و دیگری مخاطبان عامی که بیش از هر چیز دیگری سوز و گداز یک دعا و ایجاد حس و حال عاطفی برای آنها مهم است. البته پس از شرکت در عرصه‌های حرفه‌ای و آوردگاهی همچون مسابقات، غالباً دعاخوان بیشترین سر و کارش با عموم مردم است.

وی با اشاره به اینکه دعاخوان با مجموعه‌ای از مناجات‌ها، ادعیه و زیارتنامه‌ها به عنوان محتوایی قابل ارائه روبروست، تأکید کرد: اغلب دعاها منقول از ائمه معصومین(ع) هستند و دعاخوان باید تسلط بر معانی آن داشته باشد تا در جای جای دعای خود در قالب گریزهایی به زبان‌های مخاطبش اعم از ترکی، فارسی و ... مخاطب عام را نیز با خود همراه کند. خوشبختانه این هوشمندی در مواد داوری مسابقات لحاظ شده است و اتفاقاً توجه به ترجمه و به کار بردن آن در قالب محتوایی که اصطلاحاً در همان قالب و سبک ارائه دعا، بیان شود، از جمله مواردی است که امتیاز ویژه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

نفر نخست رشته دعاخوانی بخش نغمات دینی چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در پایان گفت: رقابت در این دوره بسیار فشرده بود و شاید اختلاف امتیازها بسیار ناچیز و در حد صدم امتیاز بود و از اجرای تک تک شرکت‌کنندگان حظ وافر بردم. خدا را شاکرم که اجرایم مورد توجه هیئت داوران قرار گرفت و توانستم برگزیده این دوره شوم.

یادآور می‌شود، مرحله نهایی چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش آقایان طی ۱۹ تا ۲۹ آذرماه در بخش آوایی در مصلای تبریز در حال برگزاری است و حضور در سالن مسابقات برای عموم آزاد است.

رقابت‌های بخش آقایان در رشته‌های آوایی شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ بیست جزء و حفظ کل در مقطع بالای ۱۸ سال و قرائت تحقیق و حفظ کل در مقطع زیر ۱۸ سال طی این هفته همه روزه به صورت زنده از ساعت ۱۴ تا ۲۱ از رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

پیش از این در همین محل شاهد رقابت‌های بخش بانوان طی ۱۲ تا ۱۹ آذرماه بودیم که نفرات برتر آن طی مراسمی در بخش‌های نغماتی و آوایی تجلیل شدند. همچنین بخش نغماتی آقایان چهل و هفتمین دوره مسابقات نیز نفرات برتر خود را شناخت.

مخاطبان ایکنا می‌توانند در پرونده ویژه خبری چهل و هفتمین مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف پیگیر اخبار این رویداد باشند، همچنین مطالب در کانال‌های ایکنا در شبکه‌های اجتماعی به نشانی iqnanews قابل مشاهده است.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.