سمیه رفیعی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کشور بخصوص پایتخت افزود: متأسفانه وضعیت آلودگی هوا هر روز رو به بدتر شدن میرود و هیچ عزمی برای مدیریت این بحران مشاهده نمیشود.
وی با اشاره به مؤلفههای مختلف در آلودگی هوا گفت: با وجود ادعاهای مطرح شده برابر گزارش های مراجع نظارتی کیفیت سوخت توزیعی مطابق استانداردهای تعیین شده نیست و کاهش اکتان بنزین موجب شده حجم آلودگی خروجی از خودروها افزایش یابد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه عملاً تغییر محسوسی در حوزه خودروهای تولیدی هم صورت نگرفته است گفت: بر اساس قانون هوای پاک و آییننامههای اجرایی مربوطه، اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت سوخت، مدیریت مصرف سوخت خانگی تجاری صنعتی و توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با مجموع سهم ۴۱ درصدی مهمترین محورهای مهار آلودگی هوا هستند.
به گفته وی اجرای این بندهای قانونی با روندی کند همراه است و عملاً مدیریت آلودگی هوا به باد و باران واگذار شده است.
رفیعی با اشاره به مرگ و میر سالانه بر اثر آلودگی هوا در کشور گفت: برابر گزارش وزارت بهداشت طی چند روز گذشته که آلودگی هوا در تهران افزایش یافته است شاهد افزایش قابل توجه سکتههای قلبی بودیم که مقصر و پاسخگوی این موراد قطعاً مجریانی هستند که وظایف خود را به درستی انجام ندادهاند.
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت باید خیلی قاطعانهتر در این خصوص ورود کند در حالی که این وزارتخانه همانند دیگر دستگاهها منفعلانه در این زمینه رفتار میکند.
وی با اشاره به وضعیت اجرای قانون هوای پاک گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ تفاوتی محسوسی در اجرای احکام قانون هوای پاک توسط دستگاههای اجرایی صورت نگرفته و از از ۲۲۸ حکم احصاء شده مربوط به ۲۳ دستگاه اجرایی ۲۷ درصد احکام اصلی و تأثیر گذار قانون مزبور شامل ۶۲ حکم همچون گذشته توسط دستگاههای اجرا نشده و حدود ۶۱ درصد احکام شامل ۱۳۸ حکم نیز به صورت ناقص در حال انجام است.
رفیعی با اشاره به نقش نظارتی مجلس تاکید کرد: مجلس در حال بررسی موضوع اجرا نشدن قانون هوای پاک و قوانین مرتبط در این زمینه است و قطعاً بزودی برخورد با مسئولان و دستگاههای متخلف را آغاز خواهد کرد و متخلفان برای برخورد به دستگاه قضائی معرفی میشوند.
نظر شما