تحولات منطقه

درست در زمانی که طبیعت و غالب درختان و گیاهان به خواب زمستانی رفته‌اند اما در این نقطه از کشور گل‌های زیبا و خوش‌عطری به نام نرگس طراوت و زیبایی را در نرگس‌زارهای شمال کشور به ارمغان آورده و در موج سرما برای ب ۲۰ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

نرگس‌ مازندران به بازار رنگ و بو بخشید
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

این روزها عطر گل نرگس در شهر پیچیده است؛ برداشت گل نرگس چند هفته‌ای است شروع شده و همچنان ادامه دارد تا علاوه بر استشمام عطر آن از سوی مردم گوشه و کنار ایران به بازار سرد زمستانی نیز رونق بدهد.
همزمان با برداشت گل نرگس و عرضه شاخه گل‌های خوشبو و زیبای نرگس در گل‌فروشی‌ها، بازارروزها و خیابان‌ها به ویژه در چهارراه‌های شهرهای مازندران، بازار این گیاه بومی استان در روزهای سرد زمستانی رونق گرفته است. نخستین برداشت گل نرگس از سطح ۱۰۰ هکتار از نرگس‌زارهای جویبار مازندران که بخشی از نیاز گل‌فروشی‌های کشور را تأمین می‌کند، شروع شده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران شهرستان جویبار کانون کشت گل نرگس در استان بوده و بر اساس برآوردهای رسمی ۷۰ درصد سطح زیر کشت این گل در جویبار واقع است، قائمشهر و ساری هم دو شهرستان دیگر مازندران هستند که کاشت گل نرگس در آنجا رواج دارد.
جویبار و بوی خوش کشت و کار
مدیر جهاد کشاورزی جویبار با بیان اینکه امسال نیز همانند سال گذشته حدود ۷۰ هکتار از زمین‌های کم‌بازده این شهرستان زیر کشت گل نرگس رفته است، بیان می‌کند: هفتمین جشنواره گل نرگس اول دی ماه امسال همزمان با اوج برداشت این گیاه زمستانی در روستای «کردکلا» بخش گیلخواران برگزار می‌شود.
عبدالله رحیمی در گفت‌وگو با ایرنا از آغاز برداشت گل نرگس خبر داده و می‌افزاید: این روزها بسیاری از کارگران فصلی از نقاط مختلف استان برای چیدن گل نرگس و مرکبات به این شهرستان می‌آیند.
وی وضعیت رویش و گلدهی گل‌های نرگس را مطلوب ارزیابی کرده و ادامه می‌دهد: تنها راه اقتصادی کردن این گیاه این است که تولیدکنندگان باید ساختار منسجم اتحادیه‌ای و تعاونی را شکل دهند و به سمت فراوری این محصول بروند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار با بیان این نکته که کاشت گل نرگس در اراضی کم‌بازده انجام شده، تصریح می‌کند: این فرصت مناسبی است تا حداکثر درآمد پایدار برای کشاورزان ایجاد شود.
وی اظهار می‌کند:‌ غالب نرگس‌های تولید شده در جویبار برای گل‌آرایی به گل‌فروشی‌های تهران فروخته و بخش اندکی از این محصولات در بازارهای مازندران عرضه و فروخته می‌شود.
رحیمی با اشاره به پایه‌گذاری برگزاری جشنواره گل نرگس از سال‌های قبل اعلام می‌کند:‌ ششمین دوره این جشنواره پارسال در «کردکلا» شهرستان جویبار برگزار شد تا بستری برای عرضه و فروش این گل فراهم شود اما بازاریابی در این زمینه بسیار مهم است و در ادامه فعالیت کشاورزان تأثیر دارد.
دل‌گفته‌های کشاورزان
فصل برداشت گل از نرگس‌زارهای مازندران به خصوص شهرستان‌های جویبار و قائمشهر فرارسیده اما ‌کشاورزانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برای فروش محصولات خود باید زحمات و سختی‌های بازاریابی و عرضه را متحمل شوند که این امر بی‌انگیزگی برای ادامه کشت را برای آنان در پی داشته است. کشت گل نرگس در مازندران از ماه تیر آغاز می‌شود و تا اواسط مرداد ادامه می‌یابد، اما شروع برداشت آن بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و به طور معمول از اوایل آذر شروع شده و انتظار می‌رود با توجه به افزایش سطح تولید تا اواخر بهمن ادامه یابد.
کشت گل نرگس برای بسیاری از کشاورزان مازندران کشت مکمل و یا دوم محسوب می‌شود. بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی، کشاورزان نرگس‌کار علاوه بر فروش شاخه گل، از راه فروش پیاز گل هم سالانه درآمد کسب می‌کنند.
بنا بر آمارهای منتشره حدود ۵۰۰ بهره‌بردار در مازندران به کشت گل نرگس اشتغال دارند و هر سال ۲۵ هزار نفر هم در مراحل مختلف تولید این محصول از کاشت تا برداشت فعال هستند ولی با وجود فعالیت این تعداد بهره‌بردار بخش کشاورزی در زمینه تولید و پرورش گل نرگس ‌اما فعالان این نوع گل برای فروش محصولات خود و بازاریابی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که همین امر را عاملی در دلسردی برای ادامه فعالیت در این عرصه عنوان می‌کنند.
یکی از گلایه‌های همیشگی نرگس‌کاران خام‌فروشی این محصول در نبود صنایع تبدیلی است زیرا معتقدند فراوری این گل و جلوگیری از خام‌فروشی می‌تواند ارزش افزوده زیادی را نصیب کشاورزان کند.
بازاریابی و جست‌وجو برای یافتن مشتری مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان گل نرگس است زیرا به دلیل همزمانی فصل برداشت در نرگس‌زارها مجبورند محصول خود را با حداقل قیمت‌ها به فروش برسانند.
با توجه به اینکه کشاورزان گل‌های نرگس را به صورت سنتی کاشت و برداشت می‌کنند و دسترسی و شناخت درستی از بازارهای فروش ندارند بنابراین بسیاری از آن‌ها به فروش گل در چهارراه‌ها رضایت می‌دهند که البته عایدی چندانی برایشان نداشته و چاره‌ساز نیست!
مازندران سومین تولیدکننده گل نرگس  
مازندران رتبه سوم تولید گل نرگس را در کشور در اختیار دارد. استان‌های تهران، گیلان، گلستان و خراسان بازارهای گل نرگس مازندران هستند.
کشت گل نرگس برای بسیاری از کشاورزان مازندران کشت مکمل و یا دوم محسوب می‌شود، بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی، کشاورزان نرگس‌کار علاوه بر فروش شاخه گل، از راه فروش پیاز گل هم سالانه درآمد کسب می‌کنند. سالانه بیش از ۲۰۰ تن پیاز گل نرگس هم در مازندران تولید و روانه بازار می‌شود و اکنون حدود ۵۰۰ بهره‌بردار در مازندران به کشت گل نرگس اشتغال دارند و هر سال ۲۵ هزار نفر هم در مراحل مختلف تولید این محصول از کاشت تا برداشت فعال هستند.
گل نرگسی که در مازندران کشت می‌شود به علت رطوبت بالا از نوع درشت است و ماندگاری بیشتری در مقایسه با سایر ارقام دارد. در همین راستا رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان جویبار از برگزاری جشنواره گل نرگس در شهرستان جویبار استان مازندران خبر می‌دهد و می‌گوید: این جشنواره شهرستانی در حال ثبت در فهرست تقویم رویداد گردشگری کشور است.
محسن نژادابراهیم می‌افزاید: این جشنواره برای هفتمین سال متوالی با هماهنگی اداره جهاد کشاورزی، فرمانداری، شهرداری جویبار و کوهی‌خیل و بخشداران، دهیاری‌های تابعه و کشاورزان و مردم این شهرستان برگزار می‌شود تا تولیدات کشاورزان بیش از گذشته معرفی و راه برای رسیدن به بازارهای مصرف هموار شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.