براساس گزارشهای ارائه شده این حادثه در ۵۰ کیلومتری جنوب شهرستان پلدختر در جاده پلدختر- اندیمشک در فاصله ۲ کیلومتری از آزادراه به دلیل سقوط اتوبوس به داخل دره و رودخانه به وقوع پیوست و متأسفانه تعدادی از سرنشینان این اتوبوس که از مشمولان نظام وظیفه بودند جان خود را از دست داده و مابقی نیز مجروح شدند.شرایط توپوگرافی، جغرافیایی، کوهستانی بودن و وجود پیچهای تند، سراشیبی و سربالاییهای متعدد در جادههای لرستان موجب شده تصادفات مرگباری در این جادهها رخ دهد و به طور یقین این آخرین خبر تلخ در این محور نخواهد بود زیرا به گفته مسئولان برخی محورهای لرستان افزون بر ۵۰سال است که هیچ بهسازی و توسعهای نداشتهاند و مرتب به نقاط بحرانی در این محورها نیز اضافه میشود.
تأیید راهداری بر پایین بودن ایمنی
وقوع تصادفات ناگوار در جادههای لرستان به عنوان کریدور مهم ترانزیتی کشور به حدی است که رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز بر پایین بودن ایمنی آنها صحه میگذارد.
رضا اکبری با اشاره به اینکه لرستان در مسیر کریدورهای مهم حمل و نقل کشور قرار داشته و ضرورت دارد ایمنی شبکه راههای این استان ارتقا پیدا کند، میافزاید: لرستان یک استان مولد کشاورزی، دامپروری و معدنی و دارای کریدورهای مهم حمل و نقل از جمله دو محور آزادراهی و نزدیک به مرزهای غربی است اما ایمنی شبکه راههای آن پایین بوده و در عین حال کارهای بسیاری بابت بازسازی سیل سال ۹۸ هم باقی مانده است.
۲۲۸ نقطه پرحادثه
رئیس پلیس راه لرستان نیز در خصوص وضعیت محورهای این استان میگوید: قسمتهایی از محور خرمآباد به فیروزآباد، فیروزآباد به سلسله، بروجرد به نهاوند و خرمآباد به کوهدشت به طول ۵۰کیلومتر وجود دارد که ۱۲ تا ۱۵ درصد تصادفات فوتی استان در همین قسمتها رخ میدهد.
سرهنگ محمد زارعی بیان میکند: یکی از محورهای بحرانی به لحاظ تصادفات، محور پل سیمره به اندیمشک به طول ۱۵۵ کیلومتر است که تنها ۶ دوربین ثبت تخلف دارد.
وی با اشاره به دوخطه بودن و وجود پیچهای فراوان و همچنین عبور تانکرهای سوخترسان عراقی از این محور تصریح میکند: از ابتدای سال در این محور ۳۸ نفر که معادل ۱۷ درصد کل فوتیهای ناشی از تصادفات استان است، جان باختند.
وی ادامه میدهد: راهکار پلیس برای این محور تا پیش از چهارخطه شدن، حاشیهسازی در هر دو سمت محور و نصب دستکم ۳۰ دوربین ثبت تخلف است.رئیس پلیس راه استان لرستان با بیان اینکه چنانچه در هر مقطع
۳۰۰ متری در طول سه سال دو فقره تصادف فوتی یا سه فقره تصادف جرحی و یک فوتی رخ دهد، آن نقطه به عنوان یک نقطه پرحادثه شناخته میشود، میافزاید: سال گذشته ۱۱۷ نقطه پرحادثه در استان داشتیم و امسال ۱۱۱ نقطه اضافه شده و در مجموع در حال حاضر ۲۲۸ نقطه پرحادثه در استان داریم.
بیتوجهی مسئولان به ایمنسازی مسیر پلدختر به اندیمشک
نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی نیز از بیتوجهی مسئولان نسبت به ایمنسازی مسیر پلدختر به اندیمشک انتقاد و اظهار میکند: محور اندیمشک- پلدختر با وجود پیگیریهای مستمری که از طریق نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای داشتهایم از ۵۰ سال گذشته بهسازی و ایمنسازی نشده است.سیدحمیدرضا کاظمی ادامه میدهد: این در حالی است که این محور از جادههای پرتردد این منطقه بوده که به جنوب استان لرستان و استانهای ایلام، خوزستان و کرمانشاه راه دارد و متأسفانه به قتلگاه مردم تبدیل شده است تا جایی که هر هفته شاهد بروز خسارت جانی و مالی سنگین ناشی از وقوع حوادث ترافیکی در این مسیر هستیم.
عضو مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه وقوع سیل در سال ۹۸ موجب تخریب جادههای بین شهری و روستایی و پلهای این منطقه شد و خسارتهای سنگینی به مردم وارد کرد، تصریح میکند: انتظار داریم مسئولان مربوط برای ممانعت از تکرار این گونه حوادث تلخ و حفظ ایمنی مردم توجه ویژهای به اصلاح این مسیر داشته باشند.
وی میافزاید: بهسازی جاده خرمآباد- معمولان- پلدختر که راه ارتباطی و پشتیبانی این منطقه با استانهای خوزستان، ایلام و کرمانشاه است به دلیل عدم تخصیص اعتبارات تعطیل شده و راهاندازی این پروژه از مطالبات جدی مردم این منطقه است. از طرفی پروژه راهآهن این منطقه نیز که توسط وزیر راه و شهرسازی کلنگزنی شده بود همچنان بلاتکلیف باقی مانده و نیاز است عملیات اجرایی آن آغاز شود.
عدم توسعه از ۶۵ سال پیش
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان لرستان نیز با اشاره به جان باختن ۱۳۸ نفر در این محور، بیان میکند: این محور سال ۱۳۳۸ یعنی حدود ۶۵ سال پیش به بهرهبرداری رسیده اما حتی یک سانتیمتر توسعه مسیر نداشته است که باید وزارت راه و شهرسازی به ویژه شرکت زیرساخت اهتمام ویژهای در بحث ارتقای این محور داشته باشند.عارف امرایی با بیان اینکه یک میلیون زائر اربعین از جادههای لرستان تردد میکنند، میافزاید: تصادفات در محور کوهدشت - زانوگه - پل سیمره به طول حدود ۴۶ کیلومتر بسیار بالا بوده و این در حالی است که این مسیر شریانی و ترانزیتی بوده و عمده بار غرب و شمال غرب کشور از این مسیر عبور میکند.
نظر شما