تحولات منطقه

رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ‌های مشهد با بیان اینکه کافی‌شاپ‌ها از سال گذشته شامل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند، از ارائه مجوز سرو قهوه توسط سازمان میادین شهرداری مشهد گلایه کرد.

قهوه هم از پرداخت مالیات و تداخل صنفی در امان نماند
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، چند سالی است که در مشهد شاهد افزایش واحدهای صنفی کافی‌شاپ هستیم و سرو قهوه، پایش به سوپرمارکت‌ها و دکه‌های مطبوعاتی در سطح شهر نیز باز شده است. چگونگی نظارت بر این واحدها و مسائلی همچون قوانین مربوط به دریافت مالیات بر ارزش افزوده و اسامی عجیب و غریب منو کافی‌شاپ‌ها سبب شد به سراغ امیر ملکوتی، رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ‌های مشهد برویم.

او ابتدا در واکنش به گزارش منتشر شده در روزنامه قدس درباره اسامی عجیب و غریب منو کافی‌شاپ‌ها گفت: نام دستور تهیه سفارش‌های سرد و گرم کافی‌شاپ‌ها بین‌المللی بوده و در همه جای دنیا مشترک است؛ به‌عنوان مثال «کامپانا» که در گزارش مطرح کرده و گفته بودید اسمش عجیب و غریب است، این نوع قهوه یک طرز تهیه بین‌المللی و ترکیبی از قهوه و خامه‌زده روی آن است. نام یک طرز تهیه برگرفته شده از نامی است که در کشور ابداع‌کننده روی آن گذاشته شده و اکنون مبدع بیشتر قهوه‌هایی که در کافی‌شاپ‌ها سرو می‌شوند، ایتالیایی‌ها هستند و به خاطر اینکه زبان مشترکی در تمام دنیا داشته باشند، آن‌ها را با نام‌های انگلیسی‌شان معرفی کرده‌اند.

سرو قهوه با توجه به ذائقه مردم

رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ‌های مشهد افزود: ترکیبات قهوه‌ها به‌صورت کلی مشخص هستند؛ اما یک‌سری چیزها با توجه به ذائقه غذایی مردم در هر شهر و منطقه‌ای تغییر می‌کند؛ مانند پاستای ایتالیایی که مردم ایران با توجه به ذائقه خودشان آن را به ماکارونی تغییر داده‌اند. موکا نیز با توجه به ذائقه مردم در شرق کشور تغییر کرده و این موضوع موجب شده موکای مشهدی به منو کافه‌های مشهد اضافه شود.

ملکوتی درباره ترکیب قهوه‌هایی که در مشهد در بیشتر کافی‌شاپ‌ها استفاده می‌شود نیز بیان کرد: ذائقه مردم در نوع قهوه‌ای که سرو می‌شود نیز تأثیر دارد؛ به ‌عنوان مثال در قسمت مرکزی کشور قهوه‌ها بیشتر بر پایه عربیکا هستند و در شرق کشور نیز بنا به ذائقه مردم قهوه روبوستا متقاضی بیشتری دارد.

نام‌های عجیب و غریب؛ یکی از راه‌های بازاریابی

وی با بیان اینکه در خیلی رسته‌های گوناگون و فروش‌های مختلف مواد غذایی تنوع اسمی، یک راه بازاریابی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد جاذبه برای مشتری می‌تواند به ‌صورت بصری و صوتی اتفاق بیفتد. جاذبه بصری تنها زمانی رخ می‌دهد که سفارش را ببینید و این پس از تحویل سفارش صورت می‌گیرد. به همین خاطر کافه‌داران با اسامی عجیب و غریب در کافی‌شاپ‌ها سبب جذب مشتری به یک نوع محصول می‌شوند. اگر کافه‌داران براساس این نام عجیب، قیمت نامتعارفی از مشتری دریافت کنند، بی‌شک با آن کافی‌شاپ برخورد می‌شود؛ اما اگر تنها در راستای استفاده از فنون بازاریابی، این اسامی را به کار می‌برند، مشکلی وجود ندارد.

تداخل صنفی که سازمان میادین شهرداری ایجاد کرده است!

رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ‌های مشهد با اشاره به اینکه در چند سال اخیر با توجه به همه‌گیری کرونا، افزایش قیمت دلار و اجاره‌بهای سنگین، به کسب‌وکار کافه‌داران خسارت‌هایی وارد شده است، متذکر شد: سرو قهوه توسط سوپرمارکت‌ها، دکه‌های روزنامه‌فروشی و دکه‌های زیر پل‌های هوایی و داخل پارک‌ها که از سازمان میادین شهرداری مجوز می‌گیرند، برای صنف کافه‌داران معضل شده و این موارد بدون هماهنگی با ما در حال افزایش هستند. اگر دست‌های اضافه در سرو قهوه و نوشیدنی‌ها حذف شوند و هر کسی در جایگاه خودش قرار بگیرد و کاسبی‌اش را انجام دهد، کافه‌داران هم برای جذب مشتری به ‌دنبال راهکارهای عجیب و غریب بازاریابی نمی‌روند.

ملکوتی ادامه داد: دکه‌های زیر پل‌های هوایی و پارک‌ها نمی‌توانند از ما مجوز بگیرند؛ چون این دکه‌ها در حال حاضر هیچ کد پستی ندارند و این خودش یکی از معضلات بزرگی است که بدون هماهنگی با ما در محله‌های پرتردد و مکان‌هایی که هم‌صنفی‌های ما اجاره‌های سنگین می‌دهند، شهرداری این دکه‌ها را بدون هماهنگی راه انداخته و ضرر بسیار بزرگی به صنف و اعضای ما وارد می‌کند. طبق اطلاعی که دارم، این دکه‌ها به افراد خاصی داده می‌شوند و چند دست می‌چرخند و سبب بالا رفتن سرسام‌آور اجاره آن‌ها و در ادامه بالا رفتن قیمت قهوه در شهر می‌شوند.

وی رعایت نکردن بهداشت، استفاده از قهوه‌های ارزان‌قیمت و تاریخ مصرف گذشته و نبود نظارت بر سوپرمارکت‌ها و دکه‌ها در زمینه سرو قهوه را از مشکلات این تداخل صنفی برشمرد و گفت: در سال‌های گذشته به‌ طور متوسط ماهانه ۲۰ عضو به اتحادیه ما اضافه می‌شد؛ اما اکنون با توجه به شرایط بد اقتصادی که به‌وجود آمده و قوانین جدید و معضلاتی همچون تداخل صنفی که برای برخی از واحدها ایجاد شده، هر ماه ۳۰ عضو اتحادیه، واحد صنفی خود را جمع می‌کنند.

قهوه‌سراها هم شامل مالیات بر ارزش افزوده هستند

رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ‌های مشهد درباره قانونی بودن یا نبودن دریافت مالیات بر ارزش افزوده در کافی‌شاپ‌ها نیز متذکر شد: کافی‌شاپ‌ها از سال گذشته شامل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند و امسال نیز اداره کل امور مالیاتی به ‌طور کلی قهوه‌سراها را شامل دریافت مالیات بر ارزش افزوده می‌داند که این عنوان، کافی‌شاپ‌های بیرون‌بر را نیز شامل می‌شود.

ملکوتی گفت: کافه‌رستوران‌ها نیز به‌ عنوان یک واحد صنفی همگن که متراژ قانونی دارند و می‌توانند فضای آماده‌سازی را به‌صورت مشترک با صنف‌های همگن همچون رستوران و کافی‌شاپ راه‌اندازی کنند، از نظر قانونی شامل دریافت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند.

درگاه ملی مجوزها و معضل اسم واحد صنفی

وی درباره روند و مشکلات دریافت مجوز از درگاه ملی مجوزها نیز بیان کرد: اکنون کسی که می‌خواهد برای واحد صنفی نام‌نویسی کند، در سامانه مجوزها ثبت‌نام انجام می‌دهد و تأییدیه‌های بهداشت و اماکن را که به صنف ما مربوط است، از طریق همان سامانه دریافت می‌کند. حتی پروانه کسبی را که در گذشته اتحادیه‌ها صادر می‌کردند، اکنون افراد می‌توانند از طریق سامانه دریافت کنند. به همین دلیل اتحادیه‌ها دیگر خبری از عنوان واحد صنفی ندارند؛ چون افراد پیش از این از طریق سامانه مجوزهای لازم را گرفته و تابلو واحد صنفی را نصب کرده‌اند. پس از اینکه بازرسان ما به آن محدوده سر می‌زنند، واحدهایی را که قوانین مربوط به« عنوان روی سردرشان» را رعایت نکرده‌اند، شناسایی می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ‌های مشهد متذکر شد: با وجود اینکه در قوانین آمده است که ۷۰ درصد عنوان واحد صنفی باید فارسی و ۳۰ درصد نوشته انگلیسی باشد، آن مضمون نیز باید مضمون خاصی نباشد و در این زمینه از اداره ارشاد استعلام بگیرند. خیلی از افراد در جریان این موضوع نیستند و این تنها به صنف ما برنمی‌گردد؛ بلکه صنف‌های مشابه نیز این مشکل را دارند.

ملکوتی ادامه داد: با توجه به قوانین جدید، نظارت اتحادیه‌ها پس از راه‌اندازی آن مجموعه صنفی اتفاق می‌افتد. این روند در گذشته بر عهده اتحادیه‌ها بود و بازرسان ما پیش از راه‌اندازی واحد صنفی از آنجا بازدید و متراژ و عنوان تابلو را گوشزد می‌کردند. متأسفانه روند جدید دریافت مجوز در حوزه عنوان موجب ضرر و زیان به واحدهای صنفی شده است.

وی با بیان اینکه در منو کافی‌شاپ‌ها قیمت باید در معرض دید باشد و اگر واحد صنفی این کار را انجام ندهد، مرتکب تخلف شده است، یادآور شد: در بازدیدهای مشترکی که اتاق اصناف با تعزیرات و اداره کل صمت دارد و معمولاً هفته‌ای یکی دو بار این گشت‌ها انجام می‌شود، یکی از موارد مورد بررسی، درج نرخ‌نامه است و اگر واحد صنفی نرخ‌نامه نداشته باشد، جریمه می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ‌های مشهد با بیان اینکه متصدیان در واحدهای صنفی موظف هستند هم نرخ‌نامه مربوط به اتحادیه و هم منو شخصی واحد خودشان را همراه با قیمت داشته باشند، گفت: شکایت‌های مردم در کمیسیون شکایات اتحادیه هر هفته بررسی می‌شود و اگر موضوع از طریق ما رفع نشود، آن را به مراجع ذی‌ربط بالاتر ارجاع می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha