تحولات منطقه

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از فروش ۴۶۲ ملک فرسوده آموزش و پرورش برای طرح مولدسازی خبر داد.

دست خالی مدارس؛ آموزش و پرورش ۴۶۲ ملک فرسوده آموزش و پرورش خود را می فروشد
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بر اساس آمارها ۴۰ شهرستان سرانه آموزشی زیر ۳ مترمربع دارند؛ یعنی برای هر دانش آموز در این شهرستان‌ها کمتر از ۳ متر مربع فضای آموزشی ساخته شده است.

در حالی که بودجه در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش چندان کفاف نیازهای این وزارت خانه را نمی‌دهد و بیش از ۹۰ درصد بودجه خرج حقوق و دستمزد کارکنان، معلمان و فرهنگیان می‌شود؛ آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه دستش خالی است و برای ساخت مدرسه نیازمند اعتبار است.

در بسیاری از طرح‌های ساخت مدرسه، خیران پیشگام هستند و معمولاً تا پنجاه درصد یک پروژه ساخت مدرسه با هزینه خیران و نیکوکاران انجام می‌شود؛ با این حال دولت برای تکمیل این پروژه‌ها هم با کمبود اعتبار مواجه است؛ برای رفع همین کمبود هم از دو سال قبل، دولت مشوق‌های مالیاتی را مطرح نموده که خیران برای تکمیل طرح‌های روی زمین مانده، سهم دولت را هم به عهده بگیرند.

طرح مولد سازی راه دیگری برای جبران بی پولی دولت برای ساخت مدرسه است. در این طرح وزارت آموزش و پرورش زمین‌های بدون استفاده، املاک و دارایی‌های فرسوده خود را به فروش می‌رساند و به کمک منابع حاصل از آن اقدام به تکمیل پروژه‌های ساخت مدرسه می‌کند.

برخلاف باور بسیاری از افراد، تنها ساکنان مناطق محروم و کمتر برخوردار از کمبود مدارس رنج نمی‌برند؛ کمبود فضای آموزشی و وجود مدارس فرسوده در نقاط مختلف شهر تهران هم آسیب‌زا است و حتی وضعیت در پنج منطقه ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ شهر تهران بسیار بحرانی است؛ به طوری که رئیس جمهور برای حل معضل این پنج منطقه در شهر تهران برای نهادهای مربوطه همچون وزارت آموزش و پرورش، فرمانداری و شهرداری تهران مدت زمانی تعیین کرده است.

نابرابری در سرانه فضای آموزشی، رشد سریع جمعیت، کمبود اعتبارات و عدم موفقیت در اجرای طرح مولد سازی از جمله دلایلی است که دولت هنوز نتوانسته است وضع نامطلوب سرانه آموزشی را بهبود ببخشد.

دولت طرح مولد سازی را اجرایی کرد تا با فروش املاک مازاد و اختصاص درآمدهای حاصل از آن، وضعیت مدارس بهبود یابد؛ با این حال به عنوان مثال در شهر تهران به نظر می‌رسد تنها فعلاً یک مدرسه در میدان ونک به مرحله قیمت گذاری و فروش رسیده است. در حقیقت طرح مولد سازی چندان که باید و شاید سرعت کافی را برای اجرا ندارد.

از حمیدرضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور پرسیدیم دلیل تأخیر و کندی اجرای طرح مولد سازی چه بوده است.

خان محمدی معتقد است اجرای طرح مولد سازی چندان هم با تأخیر رو به رو نبودیم و تأخیر اندک پیش آمده به علت تغییرات متعدد در مسئولان سازمان خصوصی سازی و زمان بر بودن مرحله نخست طرح عظیم مولد سازی بوده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به ۴۶۲ ملک فرسوده و بدون استفاده آموزش و پرورش اشاره کرد که برای مرحله نخست طرح مولد سازی قرار است به فروش برسد تا اعتبار لازم برای ساخت و تکمیل طرح‌های مدرسه سازی تأمین شود.

ارزش دارایی‌های به دست آمده از طرح مولدسازی تنها در مشهد ۲,۵۰۰ میلیارد تومان است

خان محمدی با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات لازم برای واگذاری این ۴۶۲ ملک برای مولد سازی انجام شده است؛ گفت: حتماً در آینده نزدیک، بسته و لیست مدارس به فروش رفته برای طرح مولدسازی رسانه‌ای خواهد شد. به عنوان مثال ارزش دارایی‌های به دست آمده از طرح مولدسازی تنها در شهر مشهد، ۲,۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۴۳ مدرسه در مشهد برای مولدسازی نوسازی خواهد شد؛ گفت: نسبت به چیزی که توقع داریم البته که عقب‌تر هستیم؛ اما به صورت کلی فرایند مولدسازی و نوسازی مدارس آغاز شده است؛ تغییراتی که در سازمان خصوصی‌سازی پدید آمد مقداری از روند فعالیت‌های ما را کند کرد اما آموزش و پرورش به صورت جدی به دنبال تحقق اهداف خود در مولدسازی است.

خان محمدی با تاکید بر اینکه اگر تکلیف ۴۶۲ ملک آموزش و پرورش در طرح نخست مولدسازی روشن شود؛ بسته دوم مولدسازی را اعلام خواهیم کرد؛ گفت: برای پیشرفت مولد سازی در تهران شخص وزیر آموزش و پرورش پیش قدم شده است؛ اما مدرسه شهید رجایی در میدان ونک به تنهایی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و در مرحله کارشناسی برای فروش است.

وی در پاسخ به این که چه زمانی مرحله دوم طرح مولدسازی آغاز خواهد شد گفت: فعلاً باید تلاش کنیم دستاوردها و ثمرات مرحله نخست مولدسازی را به مردم نشان دهیم تا ان شاالله زمان آغاز مرحله دوم فرا برسد. در دهه فجر امسال، نخستین مدرسه استان هرمزگان که با کمک منابع مولدسازی ساخته شده است؛ با چهل کلاس درس رونمایی خواهد شد.

دو سال برای مولد سازی زمان لازم داریم

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: مولدسازی طرحی است که به صورت مستمر باید اجرایی شود و ما دو سال برای این مسئله فرصت داریم. در برنامه هفتم توسعه ۲۰۰ مجتمع بزرگ مقیاس در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر باید بسازیم که محل اصلی ساخت این ۲۰۰ مجتمع منابع به دست آمده از طرح مولدسازی است.

خان محمدی خاطرنشان کرد: برای ساخت این ۲۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس، مدارس کوچک مقیاس فرسوده، در طرح مولد سازی تخریب می‌شوند و از طریق فروش پس از ارزش گذاری مناسب، منابع مالی لازم برای ساخت مدارس بزرگ مقیاس فراهم می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha