تحولات منطقه

اعمال شهریه مصوب در روند کار مهدکودک‌ها، موضوع عادلانه‌ای است که می‌تواند به عملکرد بهتر آنها کمک کند اما در عمل، به دلایل مختلف محقق نمی‌شود و در این مسیر ضرورت آموزش و تقویت زیرساخت‌ها احساس می‌شود.

گره شهریه‌ها!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، همزمان با تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مهدهای کودک‌ که تا پیش از این زیر نظر سازمان بهزیستی بودند، به این سازمان منتقل شدند. این سازمان زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است و ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک، مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان را برعهده دارد.

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خدمات فراوانی را به صورت الکترونیک ارائه می‌دهد که شهریه مصوب از جمله آن‌هاست. با توجه به اینکه نزدیک به دو سال از فعالیت این سامانه می‌گذرد، با این حال هنوز کار با آن برای برخی از مؤسسان مشکل‌ساز است و این موضوع منجر شده نتوانند به موقع شهریه مصوب خود را از سامانه دریافت و در هزینه‌های نام‌نویسی ابتدای سال خود اعمال کنند.

منطقه ما ضعیف است و شهریه مصوب برای ما تأثیری ندارد
یک مؤسس در محدوده منطقه قاسم‌آباد در گفت‌وگو با قدس خراسان در این باره گفت: هفت روز است برای بارگذاری مستندات خود در سامانه دچار مشکل شده‌ام و هنگامی که تمام مدارک را بارگذاری کردم، نه‌تنها به صورت پیش‌نویس در سامانه نشان داده نشد؛ بلکه ارسال هم صورت نگرفت. بیشتر همکاران ما در این محدوده با همین مشکل روبه‌رو هستند.
وی با بیان اینکه شهریه مصوب سال گذشته نیز اسفند به ما اعلام شد، افزود: منطقه ما نسبتاً ضعیف است و ما نمی‌توانیم شهریه مصوب را هم از خانواده‌ها دریافت کنیم و در حقیقت این شهریه تأثیری در هزینه‌های ما نداشته است.
این مدیر مهد کودک با اشاره به هزینه ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای کارشناسی‌های مختلف در زمینه تجهیزات تأییدیه قولنامه و استحکام بنا بیان کرد: قیمت‌های کارشناسی در جاهای مختلف متفاوت است و این رقم، کمترین هزینه‌ای است که کارشناسان در این باره دریافت می‌کنند. همچنین در صورت تغییر آدرس، طبق قانون دوباره باید این کارشناسی‌ها انجام شود.

فهرست سامانه ملی با تجهیزات مهدها همخوانی ندارد
وی خاطرنشان کرد: فهرستی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای بارگذاری مستندات در سامانه قرار داده، با لیست تجهیزات مهدها همخوانی ندارد؛ به عنوان مثال اگر ما یک میلیارد تجهیزات بازی داشته باشیم، فقط ۲۰۰ میلیون آن درون لیست وجود دارد.
یک مؤسس دیگر نیز در منطقه غرب مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان با بیان اینکه شهریه مصوب سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در اردیبهشت ۱۴۰۲ تعیین شد، گفت: با این تأخیر عملاً سال به پایان رسیده بود و امکان افزایش شهریه برای ما وجود نداشت و همان شهریه مصوب سال پیش را از اولیا دریافت کردیم.

ناهمخوانی دخل و خرج
وی افزود: حدود ۶ ماه پیش کارشناسی‌ها را انجام داده؛ اما با توجه به اینکه تجهیزات اضافه کرده‌ایم، برای دریافت شهریه منصفانه باید دوباره کارشناسی را انجام دهیم. این مسئله هزینه‌های ما را که در مناطق متوسط و ضعیف قرار داریم، به صورت مضاعف افزایش می‌دهد.
این مدیر خاطرنشان کرد: به دنبال جمع ‌کردن مهد کودک خود هستم چون به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه‌هایمان نیست و دخل و خرج ما با هم برابری ندارد.

مؤسسانی که برای تطبیق دیر اقدام کردند، شهریه مصوبشان دیر اعلام شد
رئیس دوره اول و پیش‌دبستانی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان با بیان اینکه هر تغییری تبعاتی دارد، گفت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با نیت ساماندهی کودکان زیر ۶ سال کار خود را شروع کرد؛ در گروه اول باید پیش‌دبستانی‌های آموزش و پرورش و بهزیستی ملحق می‌شدند و برخی از مؤسسان برای تطبیق اسناد، دیر اقدام کردند. در نتیجه شهریه مصوب برای آن‌ها دیرتر اعلام شد.
فرحناز احمدی با بیان اینکه تأخیر شهریه مصوب دلایل مختلفی دارد، افزود: تأییدیه استحکام بنا یکی از مواردی است که منجر به تأخیر در بارگذاری مستندات می‌شود؛ ولی جزو ضروریات صیانت از حقوق کودک به شمار می‌رود و حتماً باید از سوی مؤسسان بارگذاری شود.
وی درباره مستندات مختلف مؤسسان در این سامانه خاطرنشان کرد: تأییدیه استحکام بنا، نوسازی و نظام مهندسی توسط کارشناسان دادگستری رسته عمران و تأییدیه تجهیزات توسط کارشناسان دادگستری رسته اموال و لوازم خانگی امضا می‌شود.

سازمان ملی تعلیم و تربیت در هزینه کارشناسی مداخله‌ای ندارد
رئیس دوره اول و پیش‌دبستانی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی با بیان اینکه مستندات قولنامه و اجاره‌نامه نیز باید به صورت هولوگرام‌دار باشد، گفت: سازمان ملی تعلیم و تربیت در تأییدیه‌ها دخل و تصرفی ندارد؛ چون برون‌سپاری شده و همچنین این مستندات مختص این سازمان نیست.
احمدی درباره هزینه کارشناسی‌ها افزود: سازمان برای این هزینه‌ها مداخله‌ای ندارد و کاملاً بر عهده مؤسسان است. همچنین نسبت به تأیید و معرفی این افراد نیز وظیفه‌ای ندارد.
وی با اشاره به مدت زمان ۴۴ ساعته در هفته برای کودکستان‌های دوره اول و ۲۲ ساعته برای کودکستان‌های دوره دوم تأکید کرد: پس از واگذاری مستندات، کارشناس منطقه دوباره تمام آن‌ها را بر اساس شیوه‌نامه موجود بررسی کرده و خطاهای احتمالی را اعلام می‌کند و پس از رفع نقص به وزارتخانه ارسال می‌شود.

محاسبه شهریه براساس مستندات مؤسسان است
رئیس دوره اول و پیش‌دبستانی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی با بیان اینکه سامانه از سال ۱۴۰۲ در استان ما فعال شده، اظهار کرد: فعالیت این سامانه کاملاً الکترونیکی است و محاسباتش در زمینه شهریه فرمول دارد.
احمدی با بیان اینکه این سامانه بر اساس عدالت برنامه‌ریزی شده است، گفت: در این سامانه به مناطق شهری و موقعیت مکانی مهدها، میزان نیروی انسانی و انواع تجهیزات توجه شده و طبق اطلاعاتی که مؤسسان بارگذاری می‌کنند، محاسبه شهریه انجام و به آن‌ها اعلام می‌شود. اگر از رقم شهریه خود راضی بودند، ثبت ارسال به وزارت را انجام داده و به صورت اتومات پوستر شهریه برای آن‌ها ارسال می‌شود و اگر راضی نباشند، اعتراض خود را ثبت کرده و دوباره کارشناسان مربوط در استان و وزارتخانه آن را بررسی و اعلام نظر می‌کنند.

بخشی از اختلال مربوط به کاهش حجم مستندات است
وی درباره اختلال سامانه در بارگذاری نیز افزود: در حال حاضر همزمان درخواست مجوز تأسیس نیز از طریق همین سامانه انجام می‌شود که منجر به افزایش بار ترافیکی و خطای زیرساختی سامانه شده و وزارتخانه قول اصلاح آن را داده است.
رئیس دوره اول و پیش‌دبستانی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی ادامه داد: خطای این سامانه، خطای بارگذاری ۵۰۰ است که از طریق گروه‌های مختلف به مؤسسان اطلاع‌رسانی شده و بخشی از آن به اطلاع نداشتن مؤسسان از نوع بارگذاری مربوط است و باید حجم فایل مستندات خود را کاهش دهند.
ضرورت آموزش موسسان
شهریه مصوب مهدهای کودک برای هر سال تحصیلی باید پیش از شروع سال تعیین شود تا هر مؤسس بتواند براساس آن برای به کارگیری مربیان، تجهیزات و امکانات مورد نیاز خود اقدام کند؛ اتفاقی که در این دو سال رقم نخورده است. همچنین مؤسسان برای توسعه کار خود در سال بعد نیز با احتساب تورم سالانه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و افرادی که به هر دلیل نتوانستند مستندات خود را در سامانه بارگذاری کنند و روند کارشان را در سامانه پیش ببرند، یا مجبور به افزایش شهریه به صورت خودجوش برای مدیریت هزینه‌های جاری خود هستند و یا باید طبق شهریه سال گذشته اقدام به دریافت شهریه کنند که هر دو حالت هرج و مرج، بی‌نظمی و بی‌عدالتی را به دنبال دارد. به نظر می‌رسد آموزش و پرورش باید در این مسیر از آموزش مؤسسان در بارگذاری مستندات خود غفلت نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha