۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۱۰۵۰۷۱۱

با وجود رشد دو برابری در بودجه اعتبارات ویژه شهر مشهد در کمیسیون‌های مجلس، اما امکان هرگونه تغییر وجود دارد.

بودجه لرزان، برای خراسان!
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، این روزها در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی چانه‌زنی بر سر تعیین مقدار بودجه به طور جدی در میان نمایندگان جریان دارد و نمایندگان شهرهای مختلف تلاش می‌کنند در این بخش دوم بودجه‌ریزی که جزئیات بودجه سال آینده و محل هزینه‌کرد آن مشخص می‌شود، تمام توان خود را به کار ببندند تا سهم بیشتری از بودجه را برای پروژه‌های مربوط به شهر یا حوزه انتخابیه خود از مجموعه بودجه‌های کلی تعیین شده دریافت کنند.

هرچند بنا به گفته مسئولان و نمایندگان مجلس و آنچه در واقعیت موجود قابل رصد است، نظام بودجه‌ریزی کشور بر مبنای نیاز واقعی شهرها نیست و بیشتر بر اساس پروژه‌های تعریف شده پیش می‌رود و آمارهای واقعی جمعیتی و وسعت هم در تعریف اولویت پروژه‌های مشخص شده چندان در دستور کار نیست. از جمله تناقض‌های موجود می‌توان به تصویب قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان به جای تصویب قطار سریع‌السیر مشهد – تهران با وجود تردد سالیانه ۳۰ میلیون زائر به شهر مشهد اشاره کرد و به صورت کلی گفت خراسان‌رضوی با دارا بودن ۸درصد جمعیت کشور و ۸ درصد وسعت، مهاجرپذیری بالا، کمبود منابع آبی و راه‌های ارتباطی، همچنان از عقب‌ماندگی بودجه‌ای که حاصل انباشت سال‌ها کمبود بودجه است، رنج مضاعف می‌برد.

کمبود بودجه با وجود پرداخت مالیات بالاتر
نماینده مردم مشهد و کلات و عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در تشریح بودجه تصویب شده برای شهر مشهد و خراسان‌رضوی می‌گوید: بودجه در نظر گرفته شده برای استان خراسان‌رضوی نسبت به وسعت و جمعیت، کمتر از میانگین کشوری و در مقایسه با میزان تولید ناخالص استان و مالیات دریافتی، بیشتر از میانگین کشور است. برخی پروژه‌های کلیدی استان و مشهد تاکنون پیشرفت نداشته و مورد توجه نبوده که از جمله آن برقی کردن قطار مشهد - تهران و مطالعه قطار سریع‌السیر مشهد- تهران بوده که در مجموع ۲/۵ همت بودجه به آن تخصیص یافته است. شاید این پروژه‌ها بودجه مناسبی دریافت کرده باشند؛ اما باید گفت طبیعتاً این بودجه در ترکیب با بودجه استان و ظرفیت‌های مولدسازی باید در کنار هم قرار بگیرند تا پروژه‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته باشند.
میثم ظهوریان ادامه می‌دهد: برخی از پروژه‌ها مثل آزادراه حرم تا حرم در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات با پیمانکار متوقف بوده و عملاً بودجه‌اش کاهش قابل توجهی داشته و فقط ردیف آن حفظ شده است. مسئله اصلی آزادراه، اختلاف میان پیمانکار و دولت در مورد میزان سهم هر یک از طرفین بوده که در حال پیگیری به منظور اصلاح سهم دولت از ۳۰ به ۵۰ درصد در این پروژه هستیم و در صورت تحقق دوباره پروژه آغاز به کار خواهد کرد.
وی می‌افزاید: امسال برای نخستین بار در بودجه ردیفی به منظور دریافت عوارض ورودی فرودگاهی از گردشگران خارجی دیده شده که بر اساس آن از تمام فرودگاه‌های کشور این عوارض به مبلغ هر نفر ۲۵۰ هزار تومان گرفته و با اولویت شهر مشهد در مقاصد گردشگری کشور هزینه می‌شود. در کنار این موضوعات حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه زیارت در ردیف‌های بودجه دیده شده که مخصوص شهرهای مشهد، قم، شیراز و شهر ری است و بر اساس تصمیم کارگروه در میان شهرها تقسیم خواهد شد.

اختصاص ۵۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل دو بیمارستان در مشهد
عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در تخصیص بودجه‌های شهر مشهد تشریح می‌کند: مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان نیز به توسعه اماکن مقدسه در کشور تخصیص یافته که بخش قابل توجهی از آن مربوط به حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) است و ۲۹۰ میلیارد تومان هم به توسعه پروژه قطار شهری میان گلبهار و مشهد اختصاص پیدا کرده و در حوزه درمانی مشهد برای دو بیمارستان شهید نجفی و شهید رئیسی در شهرک شهید رجایی این شهر به ترتیب ۱۸۰ و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته است.
ظهوریان با اشاره به مسائل حوزه تأمین آب شهر مشهد عنوان می‌کند: برای پروژه‌های سد دوستی، سد ارداک، هزارمسجد، سد شوریجه و تصفیه آب غرب مشهد در مجموع حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور تخصیص یافته ‌است. موزه هنرهای معاصر مشهد، مجموعه فرهنگی توس، مجتمع فرهنگی حضرت مهدی(عج) و مهدیه عابدزاده نیز از جمله پروژه‌های فرهنگی هستند که در بودجه عمومی کشور مبالغ خاصی برای آن‌ها لحاظ شده و آنچه مسلم است این اعداد هنوز قطعی نیست و نیاز به رایزنی دارد و در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است.

افزایش دو برابری اعتبارات شهر مشهد نسبت به سال ۱۴۰۳
در این زمینه سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی و نماینده مردم مشهد و کلات توضیح می‌دهد: اعتبارات پروژه‌های ویژه شهر مشهد در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۳۳۷میلیارد تومان بود و در سال ۱۴۰۳ یک رشد سه برابری داشته و به ۹۱۴ میلیارد تومان رسیده است. برای سال آینده اعتبارات ویژه شهر مشهد به دو برابر افزایش پیدا کرده و حدود هزار و ۸۹۵ میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد رشد سال آینده نسبت به سال جاری کمتر بوده و این ناشی از آن است که همچنان نگاه ملی در سازمان برنامه و بودجه و در دولت به کلانشهر مشهد وجود ندارد.
احسان عظیمی راد افزایش میزان بودجه‌ها برای اعتبارات شهر مشهد را شروعی خوب عنوان و تشریح می‌کند: نمایندگان مشهد تلاش زیادی در کمیسیون‌های خود و کمیسیون تلفیق انجام داده‌اند تا حجم اعتبارات در اختیار کلانشهر مشهد را افزایش دهند و یکی از موفقیت‌های این تلاش دسته‌جمعی علاوه بر مبلغ اعتبارات ویژه شهر مشهد، اختصاص بودجه برای قطار برقی و قطار سریع‌السیر مشهد- تهران است و حدود ۵۰۰میلیارد تومان هم سهم پروژه‌هایی بوده که مشهد در آنان دخالت دارد و در مجموع اعتبارات تخصیصی به این شهر ۴/۹ همت برای سال ۱۴۰۴ خواهد بود. این اتفاق برای کلانشهر مشهد مثبت است هرچند این عدد جبران عقب‌ماندگی‌ها و کمبود اعتبارات این کلانشهر ملی را نمی‌کند؛ اما شروع خوبی است.
وی به میزان بودجه اختصاص یافته برای شهر مشهد و پروژه‌های آن اشاره می‌کند و می‌گوید: امکان تغییر اعداد وجود دارد و باید تأکید کرد به صورت کلی اعداد در نظر گرفته شده برای پروژه‌ها اعداد کمی است که دلیل آن توجه نکردن جدی دولت به ملی بودن شهر مشهد است؛ اما شروع خوبی به حساب می‌آید تا با آغاز پروژه قطار سریع‌السیر در بحث آزادراه مشهد-تهران، حرم تا حرم و پروژه‌های مشابه برای سال آینده اتفاق‌های مثبت و بهتری را در بودجه رقم بزنیم. بی‌شک رویکرد نمایندگان استان و تلاششان بر این مبنا بوده که هم حوزه‌های انتخابیه خود را رشد بدهند و هم به رشد استان کمک کنند تا اتفاق‌های خوبی بیفتد. ما هنوز در بودجه نتوانسته‌ایم آن مطلوبیت را رقم بزنیم و امیدواریم در سال‌های آینده این رشد را بهتر و بیشتر کرده و بودجه شهر مشهد و استان را به نگاه و بودجه ملی نزدیک کنیم.

از رؤیا تا واقعیت بودجه‌نویسی
نماینده مردم قوچان و فاروج و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره تغییر اعداد در نظر گرفته شده در بودجه شهر مشهد و استان عنوان می‌کند: بودجه هم در هیئت دولت و هم در صحن مجلس بررسی می‌شود و بخش عمده‌ای از آن تغییر می‌کند. تأکید داریم ساختار بودجه اصلاح شود، اصلاح ساختار بودجه زیاد مطرح می‌شود؛ اما باز هم در عمل شاهد هستیم در پایان سال که ارزیابی بودجه صورت می‌گیرد ۲۰یا ۳۰درصد بودجه عملیاتی شده و این یک نقص بوده و سال‌هاست این نقص تکرار می‌شود و بودجه با برنامه و عملیاتی نوشته نمی‌شود.
علی آذری ادامه می‌دهد: برای یک بار هم شده باید رؤسای سه قوه که وظیفه ایجاد وحدت رویه در حکمرانی را دارند، ساختار بودجه را اصلاح کنند. تلاش شده برای اصلاح ساختار بودجه تا زمانی که بودجه در صحن مجلس یا هیئت دولت می‌رود و وزارتخانه یا نماینده در ساختار آن می‌تواند تغییر ایجاد نکند صحبت از اصلاح به تنهایی کفایت نمی‌کند و اگر می‌خواهیم عدالت در توزیع داشته باشیم، باید به ساختار بودجه توجه کنیم.
وی به ضرورت ساده‌سازی بودجه می‌پردازد و می‌گوید: جداول بودجه در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است؛ اما یکی دیگر از مواردی که باید رعایت شود، ساده‌نویسی بودجه است. در حال حاضر بودجه به صورت رؤیایی و سنگین نوشته می‌شود و درآمدها با هزینه‌ها تطبیق ندارد. در نهایت نکته دیگر تطبیق این بودجه با برنامه هفتم توسعه است که باید حتماً تطبیق داده شود. در استان در حوزه ریل و راه موضوعاتی را پیگیری می‌کنیم و به لحاظ اینکه شهر مشهد پایتخت معنوی کشور بوده و سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر است، در حوزه راه مشکلات فراوانی دارد که در حالت عادی هم این موضوع در ورودی‌های این شهر قابل مشاهده است. بنابراین نگاه به تغییر ساختار بودجه ضرورت دارد و زمانی می‌توان گفت بودجه متناسب به استان رسیده که مطابق با نیازهای واقعی استان یا شهر باشد.
هرچند نمایندگان خراسان‌رضوی خبر از رشد بودجه مشهد و این استان می‌دهند؛ اما نکته قابل اهمیت، پاسخ به این پرسش است که این اعداد تا چه اندازه ثابت خواهند ماند و در نهایت آیا به همین میزان و شاید بیشتر به پروژه‌های خراسان‌رضوی و مشهد خواهد رسید. آنچه مسلم است تا زمانی که این اعداد در پروژه‌ها به صورت واقعی تأثیر نگذارد، تعریف پر آب و تاب از آن فایده ندارد. بنابراین باید گفت هنوز نمایندگان خراسان‌رضوی کاری سخت در پیش دارند و آن این است باید بتوانند پیش از رسیدن این اعداد به صحن علنی مجلس و هیئت دولت ایجاد نگاه ملی به مشهد را با فوریت بیشتری تبیین و تشریح کرده و این اعداد را به صورت واقعی عملیاتی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha