به گزارش قدس خراسان، راههای خراسان رضوی همزمان با سفرهای نوروزی از جمله مسیرهای پرتردد کشوری در این ایام به شمار میرود که با توجه به گران شدن بهای حمل و نقل ریلی و هوایی در ماههای اخیر، از پرطرفدارترین حمل و نقلها نیز محسوب میشود. بار مسافران ناامید از قطار و هواپیما بر دوش جادهها افتاده است. محور غرب خراسان رضوی به دلیل مسیر اتصال استان با سایر نقاط کشور به ویژه پایتخت، دارای تردد و به همان نسبت حوادث بیشماری است که ایمنسازی، اصلاح و توسعه این محور از اقدامهای ضروری و مهمی بوده که بارها در ایام پیک حضور زائران در جادهها یا در طول سال به آن پرداخته شده است.
وی با اشاره به ضرورت توجه به استراحت و فراهم بودن شرایط آن در جاده، ادامه داد: با دهیاری جادههای پرتردد نیز هماهنگی لازم صورت گرفته تا در زمینه برپایی موکب و همچنین استقرار خودروهای راهداری در نقاط حادثهخیز اقدامهای لازم را انجام دهند.
بودجه لازم برای اصلاح نقاط حادثهخیز استان نیامده است
رئیس پلیس راه خراسان رضوی با بیان اینکه همه باید تمام توان خود را برای بهترین خدمت به زائر و مسافر به کار بگیرند، تصریح کرد: با سازمان راهداری در زمینه خطکشی محورها، نصب تابلوها، حفاظ پلها و شیب شیروانی در حاشیه جادهها نیز هماهنگی لازم را انجام دادیم که با توجه به ظرفیت و اعتبار خود، اصلاحات لازم را انجام دهند. هر چند با وجود هزینههای بالای راهداری، آن اتفاقی که نیاز تمام جادههاست، نمیتوانند انجام دهند.
میشمست با اشاره به ۳۰ نقطه حادثهخیزی که پیش از این در جادههای استان شناسایی شدهاند، خاطرنشان کرد: راهداری تا به امروز در عمل موفق شده ۱۲ نقطه حادثهخیز را رفع کند و ۱۸ نقطه دیگر در استان باقی مانده که باید بودجه و اعتبارات لازم برایش تأمین شود تا بتواند هزینه کند.
فعالیت ۱۸۰ تیم گشت پلیسراهی به صورت روزانه
وی با بیان اینکه پلیس راه انتظامی خراسان رضوی آمادگی کامل برای اجرای مأموریتهای خود را دارد، گفت: در ایام نوروز روزانه ۱۸۰ تیم گشت پلیسراهی در سطح کل جادههای استان حضور فعال خواهند داشت؛ ۲۵پاسگاه پلیس استان و ۲۳ ایستگاه پلیس در طول مسیرها فعال هستند.
به گفته رئیس پلیس راه خراسان رضوی، محور غرب استان بیشترین حوادث را شامل میشود به این دلیل که بیشترین تردد از طریق همین محورهای غرب استان به مرکز کشور و تهران صورت میگیرد.
میشمست با اشاره به نوع بافت کویری جادهها در این محور افزود: در این مسیرها به دلیل اینکه کوه در بالادست و جاده در پاییندست است، پلهای زیادی وجود دارد که ایمنسازی آنها کار بسیار سختی است. شیب شیروانی در محور غرب استان مسیر غرب از سبزوار و داورزن که ابتدای ورودی به خراسان رضوی است تا شهرستان نیشابور به خوبی اجرا نشده و بیشترین حوادث را در این محورها داریم.
اصلاح شیب شیروانی هزینه زیادی دارد
وی ادامه داد: در زمینه اصلاح شیب شیروانی از راهداری پیگیری کردیم و این اتفاق نیز مستلزم هزینههای زیادی است و راهداری اعلام کرد برای این موضوع پیمانکار گرفته؛ ولی تا امروز اقدام خاصی در خصوص اصلاح شیب شیروانی در این مسیر غرب صورت نگرفته است.
رئیس پلیس راه خراسان رضوی با بیان اینکه در این ایام خاص در عمل غیر از حضور فیزیکی پلیس و سایر دستگاههای امدادی اقدام دیگری نمیتوان انجام داد، خاطرنشان کرد: بیشترین ارتباط ما با راهداری در زمینه خطکشیها، نصب تابلو و علائم به منظور آشکارسازی مسیر بوده است.
میشمست با اشاره به دوطرفه بودن مسیرهای جوین-بردسکن گفت: یکطرفه کردن مسیرها، اصلاح پیچها، قوسها و آبنماهای مسیر بسیار زمانبر و نیازمند بودجههای کشوری است؛ اما در زمینه آشکارسازی، نصب تابلو، علائم و خطکشیها در حال پیگیری هستیم و اکنون اگر راهداری همین اقدامهای اولیه را انجام بدهد، برای ما کفایت میکند تا بتوانیم طرح نوروزی خوب و بدون حادثهای را داشته باشیم.
تصادف، یک پدیده گروهی است
وی با اشاره به پویش «نه به تصادف» نیز افزود: این پویش خواسته شخص رئیسجمهور است که بر آن تأکید زیادی شده تا همه دستگاهها و مردم پای کار بیایند. این پویش باید به یک فرهنگ و باور برای همه ایرانیان تبدیل شود تا حوادث کاهش پیدا کند.
رئیس پلیس راه خراسان رضوی در پایان متذکر شد: تصادف، یک پدیده اجتماعی و گروهی است و مختص یک سازمان و یک گروه خاص نیست که به عنوان مثال من پلیس به تنهایی بتوانم حوادث را کاهش بدهم. تا زمانی که همه دستگاهها و ارگانها پای کار نیایند و مردم نخواهند، این کاهش تصادف رخ نخواهد داد.
از سال ۱۴۰۱ که ۳۰ نقطه حادثهخیز جادههای خراسان رضوی مشخص شدهاند، با توجه به اینکه یکی از اصلیترین مقاصد سفر مردم سراسر ایران به سوی این استان و شهر مشهد است و بیش از ۸۰درصد افراد از وسیله نقلیه شخصی برای سفر به مشهد استفاده میکنند؛ اما هنوز ۱۸ نقطه حادثهخیز در جادههای استان دارند جان زائران را میگیرند.
اواخر بهمن سال جاری بود که مردم روستای باغجر شهرستان سبزوار دست به دست هم دادند و در غیاب نقشآفرینی مسئولان دولتی، گردنه حادثهخیز این روستا در مسیر جاده سبزوار-خوشاب را تعریض کردند تا جلو از دست رفتن جان عزیزانشان در این جاده را بگیرند. البته این اقدام با هماهنگی و همراهی اداره راهداری انجام شده؛ اما آنچه از این ماجرا میتوان برداشت کرد این است که برخی نقاط در جادهها با همراهی و همدلی مردم هم میتوانند ایمن شوند تا جان خانوادهها و جوانان حفظ شود. هرچند این ماجرا از سهم دولت و توجه ویژهای که نیاز است برای اختصاص بودجه ملی به برخی جادهها داده شود، نمیکاهد و هیچ چیزی مهمتر از حفظ جان مردم نیست.
نظر شما