به گزارش قدس خراسان، هر ۳۲ سال یک بار نوروز و رمضان به یکدیگر میرسند. ۱۴۰۴نیز سومین سال است که نوروز در ماه رمضان قرار میگیرد و از قضا، شب سال نو نیز همزمان با ضربت خوردن امیر بیگزند شیعیان، حضرت علی(ع) است.
در این تداخل، برخی هستند که به جای نقطه اشتراک، به دنبال افتراقها میگردند و با جملاتی چون «امسال عید نداریم»، سعی در حذف صورتمسئله داشته و ذهن مقدسمآب خود را تسکین میدهند درحالی که با این روش، تنها عِرض خود میبرند و خیری هم به حفظ فرهنگ چندهزار ساله ایرانی-اسلامی نمیرسانند. اما به گمان کارشناسان، تقارن نوروز و رمضان فرصتی بیبدیل است و مقابل هم قرار دادن آنها، بیسلیقگی.
تقابل نوروز و رمضان، کجسلیقگی است
به گفته یک مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اگر نوروز را نشانی از نو شدن طبیعت میدانیم، رمضان نیز میتواند فرصتی برای نو شدن دلها و جانها باشد. بنابراین با بهرهگیری از این ایام مبارک میتوانیم نه تنها زندگی فردی؛ بلکه جامعه را به سمت رشد، امید و تعالی هدایت کنیم.
فرید جواهرزاده با بیان اینکه رمضان و نوروز هر دو پیامآور زندگی دوباره، تحول و حرکت به سوی نیکیهاست، میگوید: پس چه نیکو است که این فرصت را غنیمت بشماریم و در پرتو تعالیم قرآنی، سالی سرشار از نور، معنویت و امید را آغاز کنیم. فضای معنوی لیالی قدر، بهترین زمان طلب مغفرت از خداوند بوده و هست و همزمانی ماه مبارک رمضان با نوروز به پرورش حس نوعدوستی و همدلی در جامعه کمک کرده و موجب تقویت ارزشهای اخلاقی میشود و بسیار کجسلیقهگی است اگر بخواهیم این دو را مقابل هم قرار بدهیم.
وی با اشاره به اینکه نوروز در فرهنگ اسلامی نیز ریشه دارد، تأکید میکند: نوروز فقط یک جشن ملی نیست و ریشههای دینی نیز دارد. روایتهای فراوانی از اهل بیت(ع) در مورد نوروز شنیدهایم که بر مبارکی این روز و ارزشهای معنوی آن اشاره میکند. نوروز روز تجدید عهد با خداوند است. بنابراین ترکیب این نگاه با فضای معنوی رمضان اهمیتش را صدچندان میکند.
تلفیق معنویت و فرهنگ
کارشناس حوزه گردشگری به مسئله مغفول ماندن گردشگری رمضان در کشور اشاره کرده و میافزاید: بارها در این خصوص صحبت شده و امسال نیز به دلیل همزمانیاش با نوروز اهمیت بیشتری پیدا کرده است. عید نوروز ۱۴۰۴ با یک رویداد کمنظیر همراه شده و همزمانی رمضان و نوروز، تلفیق دو سنت دیرینه و ریشهدار در فرهنگ و تاریخ ایران است.
جواهرزاده درباره مزایای این دو سنت میگوید: ماه رمضان، ماه روزه، عبادت و خودسازی و نوروز نیز ایام تجدید حیات، شادی و نو شدن است و وقتی این دو در کنار هم قرار میگیرند، یک نماد قوی از معنویت و فرهنگ را تشکیل میدهند که پیامهای عمیق و الهامبخشی برای افراد جامعه و ایرانیان دارد. از گذشته تا امروز هر گاه درباره ماه رمضان صحبت میشده، آن را به عنوان یک فرصت برای تقرب به خداوند، تمرین صبر و کنترل نفس و توجه به نیازمندان میدانستند.
به اعتقاد او نباید به رمضان فقط یک نگاه سطحی به معنای پرهیز از خوردن و آشامیدن داشت؛ بلکه به نظر میرسد مهمترین ویژگی رمضان، پاکسازی روح و تقویت اراده بوده که با انجام مناسک ویژه و معنوی نیز همراه است و همگی جزو فضایل اخلاقی و معنوی به شمار میروند. از طرفی میدانیم رمضان، ماه بخشش، همدلی، کمک به نیازمندان، افطاری دادن و انجام امور خیر بوده و نوروز نیز یک جشن باستانی به شمار میآید که ریشهاش در تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی و نماد تجدید حیات و آغاز فصل بهار است.
نوروز پیام جهانی دارد
این مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری به آیین و مراسم خاص نوروز مثل سفره هفتسین، خانهتکانی و صله رحم در قالب بازدیدهای خانوادگی اشاره کرده و میافزاید: عید نوروز ارزشهای متعالی مانند صلح، دوستی و احترام به طبیعت داشته و همچنین این عید، پیامی جهانی دارد که مرزهایش از مرزهای جغرافیایی ایران گستردهتر شده و کشورهای مختلفی را در برمیگیرد.
جواهرزاده با بیان اینکه همزمانی رمضان و نوروز در واقع تلفیق معنویت و شادی است، میگوید: نوروز یادآور زیباییهای زندگی و قدردانی از نعمتهاست و در کنار آن، رمضان آرامش درونی و رضایت معنوی را به همراه دارد و تلفیق این دو با هم میتواند فرصتی باشد برای تجربه شادیهای عمیق و پایدار، نه لذتهای زودگذر.
به گفته او گردشگری رمضان، در بسیاری از کشورهای مسلمان در حال اجراست و تعداد زیادی از گردشگران مسلمان و حتی غیرمسلمان را ترغیب میکند در این ماه به این شهرها و کشورها سفر کنند و مهمترین دلیل این اتفاق، تغییر سبک زندگی مردم است. گردشگر همیشه به کشورهایی میرود که سه وعده صبحانه، ناهار و شام دارند؛ ولی در ماه مبارک با سبک زندگی و کاری مواجه است که به دو وعده افطار و سحر در ساعتهای خاص تغییر کرده و سنتهای ویژهای نیز دارد که این تغییر سبک زندگی حتی بر بازار کسب و کارها نیز اثر گذاشته و این برای گردشگر تبدیل به جاذبه میشود.
رمضان برای گردشگر غیرمسلمان نیز جاذبه دارد
کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به سنتهایی مانند نقارهزنی در مشهد، شبزندهداریهای لیالی قدر در سراسر ایران، سفرههای نذری و آیینهای مخصوص سحر و افطار در سراسر استانها تأکید میکند: تمام این سنتها برای گردشگر جاذبه سفر ایجاد میکند؛ ولی ما در کشورمان کمتر به این موضوعات توجه کردهایم در حالی که اگر الان به کشورهای حاشیه خلیجفارس مراجعه کنیم، میبینیم چه برنامههای مفصلی برای افطار و پس از آن تدارک میبینند که گردشگر خارجی غیرمسلمان نیز به طور خیلی جدی و با علاقه در آنها شرکت میکند. در نتیجه با ظرفیتهای موجود در این ماه میتوانیم ترویج سفر را داشته باشیم و گردشگران مسلمان نیز علاوه بر اینکه میتوانند با قصد ۱۰ روز از فیوضات معنوی این ایام استفاده کنند، در زمینه گردشگری نیز حظ لازم را ببرند.
جواهرزاده معتقد است حضور در یک کشور مسلمان در این ایام یک موهبت بزرگ است و صنعت گردشگری میتواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کند. البته در این خصوص اتفاقهای خوبی هم افتاده و گاهی میبینیم تورهایی توسط برخی دفاتر با هدف سفر به مقاصدی که آداب و رسوم خاص رمضان را اجرا میکنند، طراحی میشود؛ مانند سفر به شهرهای جنوبی کشور که هنگام سحر از سازهای کوبهای خاص استفاده میکنند و فضای بسیار تماشایی برای گردشگر ایجاد میکند یا خوردنیهایی خاص مثل حلوا، حلیم و شله را در سفرههای رنگارنگ افطارشان دارند که این تفاوتها در شهرهای مختلف، موجب تنوع میشود و میتواند بسیار مورد توجه مردم قرار بگیرد.
ضرورت معرفی صحیح جاذبه سفرههای افطار در حرم مطهر امام هشتم(ع)
به گفته او فرصت بیبدیل نوروز در رمضان، هر ۳۲ سال اتفاق میافتد که البته امسال رو به اتمام است؛ اما هنوز هم میتوان برای استفاده از آن برنامهریزی کرد. استانهای مختلف نیز کارهایی در قالب ستادهای سفر برای معرفی آداب و رسوم نوروز خود در کنار ماه رمضان انجام دادهاند؛ ولی میتواند بسیار پررنگتر باشد و به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح شود.
مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری به سفرههای افطار و سحر حرم مطهر امام هشتم(ع) اشاره و اظهار میکند: این سفرههای کمنظیر در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین جاذبههای گردشگری رمضان در سراسر جهان است که اتفاق بسیار بزرگی به حساب میآید. باید روی آن کار شده و به درستی معرفی شود و بیشک این امر نتایج خیلی خوبی نیز خواهد داشت
تقابل نوروز و رمضان، کجسلیقگی است
به گفته یک مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اگر نوروز را نشانی از نو شدن طبیعت میدانیم، رمضان نیز میتواند فرصتی برای نو شدن دلها و جانها باشد. بنابراین با بهرهگیری از این ایام مبارک میتوانیم نه تنها زندگی فردی؛ بلکه جامعه را به سمت رشد، امید و تعالی هدایت کنیم.
فرید جواهرزاده با بیان اینکه رمضان و نوروز هر دو پیامآور زندگی دوباره، تحول و حرکت به سوی نیکیهاست، میگوید: پس چه نیکو است که این فرصت را غنیمت بشماریم و در پرتو تعالیم قرآنی، سالی سرشار از نور، معنویت و امید را آغاز کنیم. فضای معنوی لیالی قدر، بهترین زمان طلب مغفرت از خداوند بوده و هست و همزمانی ماه مبارک رمضان با نوروز به پرورش حس نوعدوستی و همدلی در جامعه کمک کرده و موجب تقویت ارزشهای اخلاقی میشود و بسیار کجسلیقهگی است اگر بخواهیم این دو را مقابل هم قرار بدهیم.
وی با اشاره به اینکه نوروز در فرهنگ اسلامی نیز ریشه دارد، تأکید میکند: نوروز فقط یک جشن ملی نیست و ریشههای دینی نیز دارد. روایتهای فراوانی از اهل بیت(ع) در مورد نوروز شنیدهایم که بر مبارکی این روز و ارزشهای معنوی آن اشاره میکند. نوروز روز تجدید عهد با خداوند است. بنابراین ترکیب این نگاه با فضای معنوی رمضان اهمیتش را صدچندان میکند.
تلفیق معنویت و فرهنگ
کارشناس حوزه گردشگری به مسئله مغفول ماندن گردشگری رمضان در کشور اشاره کرده و میافزاید: بارها در این خصوص صحبت شده و امسال نیز به دلیل همزمانیاش با نوروز اهمیت بیشتری پیدا کرده است. عید نوروز ۱۴۰۴ با یک رویداد کمنظیر همراه شده و همزمانی رمضان و نوروز، تلفیق دو سنت دیرینه و ریشهدار در فرهنگ و تاریخ ایران است.
جواهرزاده درباره مزایای این دو سنت میگوید: ماه رمضان، ماه روزه، عبادت و خودسازی و نوروز نیز ایام تجدید حیات، شادی و نو شدن است و وقتی این دو در کنار هم قرار میگیرند، یک نماد قوی از معنویت و فرهنگ را تشکیل میدهند که پیامهای عمیق و الهامبخشی برای افراد جامعه و ایرانیان دارد. از گذشته تا امروز هر گاه درباره ماه رمضان صحبت میشده، آن را به عنوان یک فرصت برای تقرب به خداوند، تمرین صبر و کنترل نفس و توجه به نیازمندان میدانستند.
به اعتقاد او نباید به رمضان فقط یک نگاه سطحی به معنای پرهیز از خوردن و آشامیدن داشت؛ بلکه به نظر میرسد مهمترین ویژگی رمضان، پاکسازی روح و تقویت اراده بوده که با انجام مناسک ویژه و معنوی نیز همراه است و همگی جزو فضایل اخلاقی و معنوی به شمار میروند. از طرفی میدانیم رمضان، ماه بخشش، همدلی، کمک به نیازمندان، افطاری دادن و انجام امور خیر بوده و نوروز نیز یک جشن باستانی به شمار میآید که ریشهاش در تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی و نماد تجدید حیات و آغاز فصل بهار است.
نوروز پیام جهانی دارد
این مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری به آیین و مراسم خاص نوروز مثل سفره هفتسین، خانهتکانی و صله رحم در قالب بازدیدهای خانوادگی اشاره کرده و میافزاید: عید نوروز ارزشهای متعالی مانند صلح، دوستی و احترام به طبیعت داشته و همچنین این عید، پیامی جهانی دارد که مرزهایش از مرزهای جغرافیایی ایران گستردهتر شده و کشورهای مختلفی را در برمیگیرد.
جواهرزاده با بیان اینکه همزمانی رمضان و نوروز در واقع تلفیق معنویت و شادی است، میگوید: نوروز یادآور زیباییهای زندگی و قدردانی از نعمتهاست و در کنار آن، رمضان آرامش درونی و رضایت معنوی را به همراه دارد و تلفیق این دو با هم میتواند فرصتی باشد برای تجربه شادیهای عمیق و پایدار، نه لذتهای زودگذر.
به گفته او گردشگری رمضان، در بسیاری از کشورهای مسلمان در حال اجراست و تعداد زیادی از گردشگران مسلمان و حتی غیرمسلمان را ترغیب میکند در این ماه به این شهرها و کشورها سفر کنند و مهمترین دلیل این اتفاق، تغییر سبک زندگی مردم است. گردشگر همیشه به کشورهایی میرود که سه وعده صبحانه، ناهار و شام دارند؛ ولی در ماه مبارک با سبک زندگی و کاری مواجه است که به دو وعده افطار و سحر در ساعتهای خاص تغییر کرده و سنتهای ویژهای نیز دارد که این تغییر سبک زندگی حتی بر بازار کسب و کارها نیز اثر گذاشته و این برای گردشگر تبدیل به جاذبه میشود.
رمضان برای گردشگر غیرمسلمان نیز جاذبه دارد
کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به سنتهایی مانند نقارهزنی در مشهد، شبزندهداریهای لیالی قدر در سراسر ایران، سفرههای نذری و آیینهای مخصوص سحر و افطار در سراسر استانها تأکید میکند: تمام این سنتها برای گردشگر جاذبه سفر ایجاد میکند؛ ولی ما در کشورمان کمتر به این موضوعات توجه کردهایم در حالی که اگر الان به کشورهای حاشیه خلیجفارس مراجعه کنیم، میبینیم چه برنامههای مفصلی برای افطار و پس از آن تدارک میبینند که گردشگر خارجی غیرمسلمان نیز به طور خیلی جدی و با علاقه در آنها شرکت میکند. در نتیجه با ظرفیتهای موجود در این ماه میتوانیم ترویج سفر را داشته باشیم و گردشگران مسلمان نیز علاوه بر اینکه میتوانند با قصد ۱۰ روز از فیوضات معنوی این ایام استفاده کنند، در زمینه گردشگری نیز حظ لازم را ببرند.
جواهرزاده معتقد است حضور در یک کشور مسلمان در این ایام یک موهبت بزرگ است و صنعت گردشگری میتواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کند. البته در این خصوص اتفاقهای خوبی هم افتاده و گاهی میبینیم تورهایی توسط برخی دفاتر با هدف سفر به مقاصدی که آداب و رسوم خاص رمضان را اجرا میکنند، طراحی میشود؛ مانند سفر به شهرهای جنوبی کشور که هنگام سحر از سازهای کوبهای خاص استفاده میکنند و فضای بسیار تماشایی برای گردشگر ایجاد میکند یا خوردنیهایی خاص مثل حلوا، حلیم و شله را در سفرههای رنگارنگ افطارشان دارند که این تفاوتها در شهرهای مختلف، موجب تنوع میشود و میتواند بسیار مورد توجه مردم قرار بگیرد.
ضرورت معرفی صحیح جاذبه سفرههای افطار در حرم مطهر امام هشتم(ع)
به گفته او فرصت بیبدیل نوروز در رمضان، هر ۳۲ سال اتفاق میافتد که البته امسال رو به اتمام است؛ اما هنوز هم میتوان برای استفاده از آن برنامهریزی کرد. استانهای مختلف نیز کارهایی در قالب ستادهای سفر برای معرفی آداب و رسوم نوروز خود در کنار ماه رمضان انجام دادهاند؛ ولی میتواند بسیار پررنگتر باشد و به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح شود.
مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری به سفرههای افطار و سحر حرم مطهر امام هشتم(ع) اشاره و اظهار میکند: این سفرههای کمنظیر در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین جاذبههای گردشگری رمضان در سراسر جهان است که اتفاق بسیار بزرگی به حساب میآید. باید روی آن کار شده و به درستی معرفی شود و بیشک این امر نتایج خیلی خوبی نیز خواهد داشت
نظر شما