استان چهارمحال و بختیاری برخلاف موقعیت ویژه جغرافیایی و ظرفیتهای گوناگونی که دارد اما یکی از چهار استان محروم کشور است و از عقبماندگیهای بسیاری در حوزهها و شاخصهای مختلف رنج میبرد. کمبود زیرساختها به عنوان اصلیترین چالش این استان به شمار میرود و در این میان زیرساختهای حمل و نقل جادهای، ریلی و هوایی نقش پررنگتری را بازی میکنند. جعفر مردانی، استاندار چهارمحال و بختیاری توسعه زیرساختهای این استان را نیازمند اقدام عاجل و حمایت ملی دانسته و معتقد است: اعتبارات ملی هر چه سریعتر باید برای این استان تخصیص پیدا کند تا این استان در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد. اما به نظر مسئولان این استان با وجود اینکه نیمی از سال ۱۴۰۴ سپری شده، اما تخصیص اعتبارات به جز در مواردی خاص بسیار پایین بوده که تداوم این روند بدون تردید چهره محروم استان را رنجورتر خواهد کرد.
تنها استانی که آزادراه ندارد
نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتوگو با خبرنگار قدس با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری در حوزه زیرساخت با چند مسئله اساسی مواجه است، میگوید: هیچ منطقهای بدون دسترسی مناسب نمیتواند جذب سرمایه کند یا در مسیر توسعه پایدار قرار بگیرد، به طوری که از راه، ریل و فرودگاه همیشه به عنوان ستون پیشرفت یک منطقه یاد میشود اما کمبود این زیرساختها سبب شده با موقعیت ویژهای که این استان از نظر جغرافیایی دارد و تقریباً در مرکز کشور قرار گرفته و میتواند نقش بسزایی در اتصال کریدورهای شمال جنوب و شرق به غرب داشته باشد، ولی متأسفانه به سبب خلأ زیرساختی این نقش را به خوبی ایفا نکرده و عملاً سبب شده در بین دو استان خوزستان و اصفهان به عنوان استانهایی که دارای کلانشهر هستند به طور واقعی امکانات و ظرفیتهای توسعه این استان متوقف شود.
احمد راستینه هفشجانی در ادامه تصریح میکند: یکی از این مسائل مهم در حوزه زیرساخت موضوع اتصال آزادراهی است، به طوری که استان چهارمحال و بختیاری تنها استانی بوده که از ظرفیت آزادراه محروم است، از این رو اتصال این استان به شبکه آزادراهی یکی از ضرورتهای مهم و مورد هدف محسوب میشود.
وی با بیان اینکه اخیراً در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان این موضوع به تصویب رسید و مقرر شد از طریق شبکههای آزادراهی سازوکار اتصال چهارمحال و بختیاری به این ظرفیت فراهم شود، میافزاید: بنا بر این مصوبه قرار است با سرمایهگذاری۵۰درصدی دولت و ۵۰درصدی بخش خصوصی این پروژه عملیاتی شود که درباره اجرای آن تاکنون جلساتی نیز برگزار شده است.
عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری ادامه میدهد: این شبکه آزادراهی از مسیر آزادراه تهران- اصفهان و از سمت استان اصفهان اجرا خواهد شد و در نهایت با اتصال به جاده شهرکرد- خوزستان، کریدور شمال به جنوب را میتواند تکمیل کند. بنا به ضرورت اجرای آن، مطالعات این پروژه در دست بررسی بوده و از سوی وزارت راه و شهرسازی مشاوری در این خصوص انتخاب و طبق آنچه تعهد شده قرار است مطالعات این پروژه در ماههای آینده تکمیل و نهایی شود. با توجه به آمادگی بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این پروژه، مشاور بخش خصوصی و مشاور وزارت راه و شهرسازی در زمینه جغرافیای اجرای این پروژه و میزان اعتباری که مورد نیاز است، بر مبنای نتیجه مطالعات مبلغ دقیق میزان اعتبار مورد نیاز را اعلام خواهند کرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه چه سالی چهارمحال و بختیاری به شبکه آزادراهی متصل خواهد شد نیز میافزاید: اگر در سال جاری پروژه بتواند تأییدیه وزارت راه و شهرسازی را بگیرد و همچنین ماده ۲۳ آن اجرایی شود میتوان امیدوار بود که در سه سال آینده این اتصال کریدوری رخ دهد.
شنیدن صدای سوت قطار در ۱۴۰۵
راستینه معتقد است: یکی از کمبودهای زیرساختی مهمی که در این استان محروم مردم را آزار میدهد مسئله راهآهن است، به طوری که این پروژه از مهمترین پروژههای توسعه استان به حساب میآید و خوشبختانه با توجه به اهتمامی که در دولت سیزدهم و سفر وزیر راه و شهرسازی وقت به استان رخ داد ریلگذاری این پروژه آغاز شد و همچنین با موافقت وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر قرار گرفتن این پروژه در فهرست پروژههای اولویتدار راهآهن کشور و اتصال شهرکرد به عنوان مرکز استان به کریدور راهآهن کشور، در سال جاری نیز این پروژه از نظر زیرساخت به پایان رسیده و در سال ۱۴۰۵ نیز با تکمیل ایستگاهها، سوت قطار شهرکرد به اصفهان به گوش مردم استان چهارمحال و بختیاری خواهد رسید. وی در ادامه تصریح میکند: این پروژه برای اجرای نهایی به ۴هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تفاهمنامههای آن نهایی شده و با توجه به قرار گرفتن پروژه در فهرست پروژههای اولویتدار راهآهن کشور و پیشرفت ۸۰درصدی پروژه، سال آینده سال اتصال شهرکرد به شبکه کریدوری راهآهن کشور است.
تثبیت افزایش پروازها
نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی از جمله موضوعات مهم دیگر زیرساختی استان را موضوع فرودگاه و افزایش ظرفیتهای پروازی دانسته و میگوید: در این زمینه تثبیت تعداد پروازها برای ایجاد اطمینان از دسترسی آسان و سریع برای حضور مدیران ملی و سرمایهگذاران در استان مورد تأکید است زیرا در حال حاضر میزان پروازهای فرودگاه شهرکرد پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست. همچنین با توجه به ضرورت مسیر پروازی به نقاط مختلف کشور ضرورت دارد شبکه فرودگاهی استان توسعه پیدا کند، از این رو امید میرود در سال جاری با هدفگذاری جدیدی که صورت گرفته ایجاد یک شرکت هواپیمایی در استان به ثبت برسد و تلاشها نیز بر این است که موضوع تهیه هواپیما برای افزایش تعداد پروازها در دستور کار قرار بگیرد.وی در ادامه با اشاره به موضوع راههای این استان معتقد است: اگرچه در زمینه راههای استان در سالهای اخیر اتفاقهای خوبی به ویژه در حوزه بزرگراههای شهرکرد و سایر نقاط استان رخ داده و سرمایهگذاریهای مناسبی در این حوزه صورت گرفته است اما وضعیت راههای روستایی چند شهرستان استان با محرومیت زیادی مواجه هستند و نیاز است توجه ویژهای به آنها صورت بگیرد.
تخصیص اندک بودجه محرومیتزدایی
راستینه یکی از مسائل اساسی دیگر استان را تنش آبی مضاعفی میداند که در برخی نقاط استان به اوج خود رسیده است، به طوری که در بخش لاران شهرستان شهرکرد ۱۳ روستا با تنش بیآبی مواجه هستند. همچنین در شهرستانهای لردگان، فلارد و خانمیرزا چند روستا با مشکل کمآبی دست و پنجه نرم میکنند که درباره رفع این مسئله نیز چند پروژه در حال اجراست که یکی از آنها پروژه شهدای چشمه علی بوده که مقدمات اجرای آن صورت گرفته است. وی ادامه میدهد: در بخش بلداجی و گندوان شهرستان بروجن نیز تنش آبی بسیار محسوس است که نیازمند اجرای پروژههای مهم نظیر سد آقبلاغ و چشمه سفید هستیم. همچنین تعدادی از روستاهای مجاور چشمههای پرآب شهرستان کوهرنگ از تنش آبی رنج میبرند که با تانکر آبرسانی میشوند و ضرورت اجرای شبکه انتقال آب از چشمهها به روستا جزو اقدامهای ضروری است. عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اساساً در حوزه محرومیتزدایی با توجه به شرایط خاصی که در بودجه دولت وجود دارد تاکنون استان تخصیص قابل توجهی دریافت کرده است، خاطرنشان میکند: متأسفانه در ۶ماهی که از سال جاری گذشته پروژههای استان چهارمحال و بختیاری به جز پروژههایی که از محل توازن دارای اعتبار بوده و تخصیص گرفتهاند اعتبارات حوزه تنش آبی تاکنون تخصیص داده نشده است.




نظر شما