تحولات منطقه

دانشیار مرکز علوم اجتماعی از کشور لیتوانی ،گفت: زیارت، عرصه‌ای برای مناسک دینی، هویت سازی و تجربه های متعالی است.

زیارت، عرصه‌ای برای مناسک دینی و تجربه‌های متعالی است
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دکتر داریوش لیوتیکاس؛ دانشیار مرکز علوم اجتماعی لیتوانی در نشست وبیناری «زیارت ارزش‌های فرهنگی و هویت جمعی» که با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی و معاونت امور بین‌الملل آستان مقدس رضوی، برگزار شد، زیارت را پدیده‌ای چند وجهی توصیف کرد که علاوه بر جنبه‌های دینی، در شکل‌دهی به هویت فردی و جمعی نیز، نقشی اساسی دارد.
وی اظهار کرد: وقتی سخن از زیارت به میان می‌آید، یکی، از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که باید در نظر گرفت، مکان مقدس و چشم‌انداز پیرامونی آن است چرا که این مکان‌ها بستری برای معنا ‌بخشی، بازتولید فرهنگی و حفظ سنت‌های یک جامعه، به شمار می‌آید.
این محقق و پژوهشگر با نگاهی جامعه‌شناختی توضیح داد که، تقدس مکان‌ها بر پایه مجموعه‌ای از عناصر اجتماعی و فرهنگی تعریف می‌شود و تقدس می‌تواند به دلیل حضور نیروهای ماورایی یا تجربه‌های عرفانی شکل گیرد و یا از طریق حافظه جمعی و انتقال تجربه زیست گذشتگان به آیندگان، استمرار یابد.
وی، افزود: بازتولید مکان‌های مقدس بر چند معیار استوار است که این معیارها عبارت از وجود کنشگری‌های دینی و انجام مناسک، ویژگی‌های طبیعی چون آب، که در بسیاری از ادیان نماد پاکی محسوب می‌شود، مؤلفه‌های فرهنگی و هنری از جمله تصاویر و نمادهای مذهبی، بقایای تمدنی و یادگارهای فرهنگی و تصویرسازی‌های اجتماعی و معنوی است.
این استاد جامعه‌شناسی، عنوان کرد: ساختار فرهنگی مکان‌های مقدس، آمیزه‌ای از زیارت، مناسک جمعی، انگیزه‌های بیرونی، موسیقی، رایحه‌های خاص، مناظر چشم‌نواز و آثار معماری است.
این عناصر می‌توانند تجربه‌ای متعالی و متفاوتی را برای زائر، رقم بزنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش، به چارچوب نظری مکان مقدس اشاره کرد و گفت: این چارچوب، چند محور دارد که این محورها شامل مرحله گذار از زندگی عادی به حیات متعالی، مناسک به‌عنوان وظیفه‌ای مقدس، تمایز میان مقدس و نامقدس، قابلیت وفق‌پذیری و بازاستفاده مکان‌های مقدس می‌شود.
دکتر لیوتیکاس،خاطرنشان کرد: مکان مقدس، تنها عرصه‌ای برای انجام آیین‌ها و مناسک دینی نیست، بلکه بستری برای تحول روحی، انگیزه‌های هنجاری و تقویت هویت فردی و اجتماعی نیز به شمار می‌آید.

نقش فناوری‌های نوین در زیارت

وی با اشاره به نقش فناوری‌های نوین در زیارت، تأکید کرد: واقعیت مجازی و هوش مصنوعی می‌توانند در بازآفرینی تجربه‌های زیارتی نقش بسزایی ایفا کنند و حتی نوعی ارتباط جدید میان زائر و مکان مقدس، ایجاد نمایند.
لیوتیکاس، همچنین طبقه‌بندی مکان‌های مقدس را بر اساس مداخلات بشری، روایت‌ها و رویدادهای دینی ممکن دانست و گفت: رویدادهای مهم مذهبی می‌توانند به مکان‌ها قداست ببخشند و از سوی دیگر، مکان‌های مقدس همواره ثابت و تغییرناپذیر نیستند، بلکه ممکن است به دلایل طبیعی یا انسانی جابه‌جا یا بازتولید شوند.
این پژوهشگر علمی، اظهار کرد: نمونه‌ بازتولید مکان‌های مقدس را می‌توان در کلیساها و صومعه‌ها مشاهده کرد که با باز تولید معماری و کارکرد خود، تقدس را نیز به مکان جدید، منتقل می‌کنند.
وی، خاطرنشان کرد: مکان مقدس مفهومی پویا و چندلایه است که در پیوند میان طبیعت، معماری، هنر، سنت و خاطره جمعی شکل می‌گیرد و همواره در فرآیند بازتولید و بازتعریف قرار دارد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha