تحولات منطقه

اواسط تابستان سال جاری مراسم واگذاری ۴۹ ون از ۱۳۰ ون مصوب وزارت کشور در سال‌های گذشته و پنج دستگاه اتوبوس جدید در مشهد برگزار شد.

نیاز اتوبوسی مشهد ۳هزار دستگاه است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در همان مراسم، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از نیاز مشهد به ۲هزار دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل درون شهری سخن گفت.
اواخر مرداد سال جاری نیز شهردار مشهد از پرداخت کامل هزینه اتوبوس‌ها از سوی شهرداری خبر داد و در گلایه‌ای رسانه‌ای گفت: «تنها ۷۴ دستگاه تحویل داده شده و بقیه اتوبوس‌ها با وجود پرداخت هزینه، در پارکینگ خودروسازان خاک می‌خورند و هنوز به دست ما نرسیده‌اند».
محمدرضا قلندر شریف نیاز قانونی مطرح شده برای مشهد را تا سال ۱۴۰۵ حدود ۲هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس برشمرد و تعداد اتوبوس‌های این شهر تا آن تاریخ را کمتر از هزار و ۷۰۰ دستگاه خواند. با شروع پاییز اما ۳۵ دستگاه اتوبوس جدید برای نیاز حمل‌ و نقل عمومی به مشهد اضافه شد.
این اتوبوس‌ها اواخر هفته گذشته در مراسمی با حضور مسئولان استانی و شهری به بهره‌برداری رسید و استاندار خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی در هر جامعه شهری، بحث زیرساخت‌های حمل ‌و نقل و توجه به محیط زیست است، اظهار کرد: این دو مقوله به ‌طور طبیعی کاملاً به هم مرتبط هستند. افزایش سیستم حمل و نقل عمومی نه تنها آسایش و آرامش را برای مردم فراهم می‌کند؛ بلکه تأثیر مستقیمی بر ارتقای مباحث زیست‌محیطی دارد.
غلامحسین مظفری با اشاره به چالش‌های پیچیده مشهد به‌عنوان یک کلانشهر گفت: توجه به حمل‌ و نقل عمومی یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات این شهر است. باید پروژه‌های اقتصادی روشنی تعریف شود تا بخش خصوصی بتواند از این فرصت بهره‌ ببرد.

عقب‌ماندگی از برنامه حمل و نقل عمومی

شهردار مشهد نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت اتوبوسرانی در این شهر اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت اتوبوسرانی مشهد نسبت به دیگر کلانشهرها مناسب است؛ اما با توجه به برنامه حمل‌ و نقل عمومی کشور، هنوز عقب هستیم. هدف ما این است در حوزه اتوبوسرانی به ۴۰درصد و در حوزه حمل ‌و نقل مترویی به ۱۵درصد برسیم. در حال حاضر سهم اتوبوس‌ها حدود ۱۵درصد و سهم قطارشهری تنها ۵ درصد است.
محمدرضا قلندرشریف تعداد سفرهای روزانه درون‌شهری را حدود ۷میلیون برشمرد و افزود: در این دوره مدیریت شهری، تاکنون حدود ۳۰۰ اتوبوس جدید را وارد ناوگان کرده‌ایم. البته باید توجه داشت برخی اتوبوس‌ها نیز از ناوگان خارج می‌شوند. افزون بر خرید اتوبوس‌های جدید، ما بازسازی اتوبوس‌های قدیمی را نیز در دستور کار داریم. سال گذشته ۱۰۰ اتوبوس بازسازی شد و امسال نیز قصد داریم حدود ۲۰۰ اتوبوس دیگر را بازسازی کنیم.
قلندر شریف همچنین به قراردادهای منعقد شده با بخش خصوصی برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس اشاره کرد و گفت: ما یک قرارداد ۳۰۰ دستگاهی و یک قرارداد ۸۰ دستگاهی جدید و ورود بخش خصوصی به این حوزه را داریم.
وی خاطرنشان کرد: امروز برای نخستین ‌بار پس از نزدیک به سه دهه، اتوبوس‌های دوکابین ۱۸ متری وارد ناوگان و خطوط اتوبوسرانی می‌شوند. امروز ۱۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد شده و به زودی ۲۰ دستگاه دیگر نیز به ناوگان شهری مشهد اضافه می‌شود. همچنین ۲۵ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری نیز امروز وارد شده که در مجموع ۳۵ دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی مشهد افزوده می‌شود.
شهردار مشهد با اشاره به محدودیت‌های تولید اتوبوس در کشور بیان کرد: با توجه به قراردادهایی که داریم، پیش‌بینی می‌شود با احتساب اتوبوس‌های جدید و بازسازی شده، تعداد کل اتوبوس‌های ناوگان به حدود ۲هزار و ۴۰۰ دستگاه برسد که آمار بسیار خوبی است و می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

هدف‌گذاری ۷۵درصدی برای افزایش سهم حمل ‌و نقل عمومی در مشهد

معاون عمران، حمل ‌و نقل و ترافیک شهردار مشهد در این مراسم گفت: در حال حاضر ۴۰درصد سفرها توسط حمل‌ و نقل عمومی و ۶۰درصد توسط خودروهای شخصی انجام می‌شود. بر اساس قانون توسعه حمل‌ و نقل عمومی، هدف ما رساندن سهم حمل ‌و نقل همگانی به ۷۵درصد و کاهش سهم خودروهای شخصی به ۲۵درصد است. روزانه حدود یک‌میلیون سفر با اتوبوس انجام می‌شود که باید به ۲ میلیون سفر افزایش یابد. برای تحقق این هدف، تعداد اتوبوس‌های شهر باید به ۳هزار دستگاه برسد.
پوریا محمدیان ‌یزدی به تأمین منابع مالی برای توسعه ناوگان اشاره کرد و افزود: شهرداری مشهد در سال گذشته ۳۰۰میلیارد تومان اوراق برای توسعه ناوگان منتشر کرده بود؛ اما این رقم در سال جاری به ۲همت افزایش یافت.
محسن شریعتی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: این سازمان با همکاری بخش خصوصی، دارای هزار و۷۴۰ دستگاه ناوگان اتوبوسی است. از این تعداد، هزار و ۶۰۵ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس فعال در ۱۶۸ خط مختلف خدمات‌رسانی می‌کنند. با توجه به کاهش تولیدات کارخانه‌ها در چند سال اخیر، عمر ناوگان اتوبوسی شهرداری به ۱۰ سال و نیم رسیده است. حدود ۸۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های موجود، فرسوده بوده و بالای ۱۰ سال عمر دارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha