تحولات منطقه

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: نیازمند نقشه‌ای جامع هستیم که جای هر فعالیت آموزشی و تربیتی را در مدرسه مشخص کند.

برنامه درسی مدرسه ای؛ حرکت از کتاب محوری به برنامه محوری
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت گفت: برای تحقق تحول آموزشی در مدارس، لازم است مدارس بر اساس چارچوب ملی، برنامه درسی اختصاصی خود را متناسب با شرایط و نیازهایشان تدوین کنند.

وی برنامه درسی ملی را مشمول همه پایه‌ها و مقاطع تحصیلی دانست و افزود: لازمه ایجاد تحول واقعی در مدارس، ارائه خدمات آموزشی به همه مدارس است که این خدمات آموزشی باید منطبق بر نقشه راه تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.

لطیفی با اشاره به اینکه نقشه تربیت و یادگیری کودکان و نوجوانان در قالب یک برنامه درسی مدرسه‌ای در اختیار مدارس قرار می‌گیرد؛ افزود: چارچوب برنامه درسی مدرسه‌ای به ‌صورت ملی طراحی می‌شود اما هر مدرسه باید بتواند نسخه متناسب با موقعیت و اقتضائات خود را تدوین و اجرا کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: نگاه به برنامه درسی مدرسه‌ای به معنای فاصله گرفتن از کتاب ‌محوری و حرکت به سمت برنامه‌ محوری است.

وی با انتقاد از توجه صرف به کتب درسی گفت: وقتی کتاب درسی به‌عنوان تنها ابزار آموزشی باشد، خلاقیت‌های معلم و نیازهای فردی دانش‌آموزان و اقتضائات بومی مناطق نادیده گرفته می‌شود. اما وقتی چارچوب برنامه درسی به مدرسه داده شود، هم خلاقیت و نوآوری معلم مجال بروز پیدا می‌کند و هم برنامه‌ها می‌توانند با نیازهای مدرسه و منطقه هماهنگ شوند.

ارتباطی میان مفاهیم کتب درسی و فعالیت‌های پرورشی وجود ندارد

معاون وزیر آموزش و پرورش یکی دیگر از الزامات تحول را یکپارچگی در برنامه‌های مدرسه دانست و گفت: بسیاری از خانواده‌ها یا دانش‌آموزان احساس می‌کنند ارتباط شفافی میان آموزش مفاهیم درسی با فعالیت‌های پرورشی یا ورزشی وجود ندارد. به همین دلیل نیازمند نقشه‌ای جامع هستیم که جای هر فعالیت آموزشی و تربیتی را در مدرسه مشخص کند و نسبت آن را با اهداف رشد یکپارچه دانش‌آموزان روشن سازد.

لطیفی خاطر نشان کرد: این برنامه یکپارچه با همکاری تمامی معاونت‌های ستادی وزارت آموزش‌وپرورش از جمله معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت‌های آموزشی، معاونت تربیت ‌بدنی و سلامت و همچنین انجمن اولیا و مربیان و بخش‌های دیگر تدوین شده است. هدف آن است که فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی در مدارس هم‌افزا و هم‌جهت عمل کنند و مدرسه به کانون تربیت یکپارچه تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha