در روزهایی که هر لحظه خبر تشدید درگیریها میان روسیه و اوکراین، حمله تایلند به کامبوج، ادامه بحران انسانی در غزه، استمرار تنش در جنوب غرب آسیا، درگیری در سودان یا فروپاشی قریبالوقوع نظام اقتصادی در آرژانتین، سر خط خبرها را پر کرده، یک معامله پر سر و صدا و متفاوت، بسیاری از نگاه های تیزبین را متوجه خود کرده است.
تکه بزرگ کیک
خبر فروش شرکت Electronic Arts که یکی از بزرگترین شرکتهای بازیسازی جهان به شمار میرود به صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی و مؤسسهای متعلق به داماد دونالد ترامپ، آن هم با رقم نجومی ۵۵ میلیارد دلار، فقط لایه اول ماجراست.
نکته مهم این است که شرکت ۵۵ میلیون دلاری با ساخت مجموعهای از بازیهای فراگیر رایانهای مانند «فیفا»، «سیمز» و... برش بزرگی از کیک اقتصاد دیجیتال در حوزه بازیهای رایانهای را به خود اختصاص داده است و مهمتر اینکه «الکترونیک آرتز» بیشتر از آن چیزی که به نظر میرسد با مفهوم و ماهیت قدرت و مناسبات سیاسی در ارتباط بوده و خواهد بود؛ چراکه سالهاست، بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه بسیار تأثیرگذار و تعیینکننده در ادراکات محیطی و سیاسی جوامع انسانی به رسمیت شناخته شده و باز هم سالهاست که به عرصه رقابتها و منازعات میان قدرتهای موجود، نوظهور و خودخوانده جهان تبدیل شده است. درواقع بازیهای رایانهای، دنیای اول شخص و فعالی را در سناریوهای اجباری به بازیگرانی در سطح جهانی عرضه کرده و لاجرم به دستاوردهایی بسیار بزرگتر نیز دست یافته است. از بازیهایی که پروپاگاندای رژیمهای سیاسی و قطبهای قدرت جهانی را توجیه و ترویج میکنند تا سبک زندگیهایی که بهوسیله این بازیها، به پدیدههای غالب در جوامع میزبان تبدیل میشوند.
فراتر از نقدها
گرچه در این مورد خاص و خرید «الکترونیک آرتز» توسط سعودیها و «جرد کوشنر» آمریکایی، همان نقدهای همیشگی به شیوه ورود طرف سعودی وارد است، اما این نقدها چیزی از اهمیت ماجرا نمیکاهد چون در هرحال نشاندهنده فهم نسبتاً درست رقبای منطقهای ایران از مناسبات حوزه رسانه و تبلیغ است.
پرواضح است که عدد و ارقام موجود در معاملات اینچنینی یا پولهایی که در فوتبال سعودیها رد و بدل میشود، فقط در حوصله و مجال دلارهای نفتی و حکومتهای خودکامه منطقه میگنجد اما، این مقوله، بیانگر تغییر پارادایمهای خلق و بسط قدرت، از انواع سخت به نرم آن است. همین مسئله، معامله «الکترونیک آرتز» را به یک زمین بازی ژئوپلیتیکی در دنیای دیجیتال و با اثرات ملموس در دنیای واقعی تبدیل کرده است.
این را هم فراموش نکنیم که بازیهای رایانهای، علاوه بر قابلیتهای رسانهای و تبلیغاتی خود، در سطوحی عمیقتر، قابلیتهای وسیع و وثیقی برای کنترل ادراکات ژئوپلیتیکی و اقناع مخاطبان در مقیاسی جهانی دارند. بنابراین، اقدام سعودیها، فارغ از جنبههای اقتصادی و مالی آن، یک حرکت متهورانه و رو به جلو در برنامه دامنهداری است که عربستان برای بازسازی برند خود (ری-برندینگ) آغاز کرده و آن را ادامه میدهد.



نظر شما