تحولات منطقه

وزیر راه و شهرسازی گفت:کریدور ریلی و جاده‌ای کلاله (ارس)که کشورمان درحال حاضربر بخش جاده‌ای آن تاکیددارد،مسیری است که کشور آذربایجان رااز خاک ایران دوباره واردنخجوان می‌کندواین مسیرادامه دارد بنابراین همچنان این کریدوربا محوریت ایران همچنان پابرجاست.

آذربایجان را از ایران به نخجوان وصل می‌کنیم/ کریدور مورد توافق آمریکا ربطی به خاک ایران ندارد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین با توافق طرح «صلح و توسعه» و ورود آمریکا به کریدور زنگزور یا همان TRIPP این ادعا مطرح شده که هدف از این توافق کریدوری، ایجاد پایگاه جدیدی برای آمریکا در شمال غرب آمریکا و حذف ایران از کریدورهای ترانزیتی منطقه‌ای بوده‌ است و واگذاری ٩٩ ساله حق انحصاری مدیریت کریدور زنگزور به آمریکا این نگرانی و تهدید را ایجاد کرده که ایران در تبادلات منطقه‌ای و قفقاز محدود شود.

«فرزانه صادق»، وزیر راه و شهرسازی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر حذف ایران از مسیر ترانزیتی زنگزور و مبادلات ترانزیتی ایران در این مسیر با وقوع تحولات اخیر و توافق صلح و توسعه تاکید کرد: حذف ایران از این کریدور اساسا معنا ندارد. کریدور ریلی و جاده‌ای کلاله (ارس) که کشورمان در حال حاضر بر بخش جاده‌ای آن تاکید دارد، مسیری است که کشور آذربایجان را از خاک ایران دوباره وارد نخجوان می‌کند و این مسیر ادامه دارد بنابراین همچنان این کریدور با محوریت ایران همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: آن مسیری که کشور ارمنستان درباره آن با کشور آمریکا به تفاهمنات اولیه رسیده، اساسا مسیری نیست که به خاک کشور ما ارتباط پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به ضرس قاطع می‌توانم بگویم که با تامین منابع مالی که اولویت قرار دارد، به سرعت کریدور ارس را تکمیل می‌کنیم و این مسیر منطقه تقویت خواهد شد.

صادق افزود: اما باید توجه داشت مسیر که آنها (آمریکا و ارمنستان) درباره آن به تفاهم اولیه رسیده‌اند از ارتفاعات سنگینی عبور می‌کند که بعید است که در آینده نزدیک تمکیل شود. حال اینکه کریدور ارس – کلاله پابرجاست البته به شرطی که بتوانیم هر چه سریع تر زیرساخت‌های آن را تکمیل کنیم.

وی درباره زمان تکمیل این کریدور گفت: واقعیت این است تونل‌های سختی در مسیر وجود دارد و نیاز به علمیات عمرانی قابل توجهی دارد اما امیدواریم با تامین منابعی که انجام خواهد شد، ظرف یک سال آینده این کریدور را به سرانجام برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره تضمین عبور بار روسیه و آذربایجان از مسیر راه آهن رشت-آستارا اظهار داشت: عدد و رقم پیش بینی شده این است که مسیر رشت- آستار ظرفیت عبور ١۵ میلیون تن بار را داشته باشد اما نکته مهم این است که ۵ میلیون تن با تفاهمنامه بین آذربایجان و روسیه تضمین شده‌ است.

توجه داشته باشیم که ریل آذربایجان موجود و حاضر است اما به جهت مسیر ریلی رشت- آستارا وارد تعامل و مفاهمه شده و تضیمن عبور حداقل ۵ میلیون تن بار را دریافت کرده است.

صادق تاکید کرد: وقتی کشور واسط تضمین ۵ میلیون تن بار را گرفته قطعا روسیه هم این مسیر را برای انتقال بار انتخاب می‌کند. نکته مهم دیگر این است که تجار هندی و پاکستانی بیشترین پیگیری را برای راه اندازی این مسیر ریلی دارند چراکه متوجه هستند که اتصال١۶٢ کیلومتر راه آهن تا چه میزان می‌تواند در کاهش هزینه‌های حمل و نقل بار موثر است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha