تحولات منطقه

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش کشور گفت: نقشه تحلیلی کشوری از نتایج آزمون‌ها به استان‌ها تحویل داده شده تا هر اداره‌کل آموزش‌وپرورش بتواند با اتکا به داده‌های واقعی، تصمیمات کیفی و مداخلات آموزشی خود را طراحی و اجرا کند.

کاهش انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان پسر در رشته‌های نظری
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

محسن زارعی، در گردهمایی مشترک شورای معاونان وزارت و مدیران‌کل آموزش‌وپرورش سراسر کشور بر لزوم نگاه تحلیلی، دقیق و درون‌استانی به نتایج آزمون‌های نهایی تأکید کرد و اظهار داشت: هدف از تحلیل نتایج آزمون‌ها، رتبه‌بندی یا مقایسه استان‌ها با یکدیگر نیست، بلکه سنجش رشد و عملکرد هر منطقه نسبت به گذشته خود و شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود در نظر است.

وی با اشاره به ارائه نقشه تحلیلی کشوری از نتایج آزمون‌ها افزود: این نقشه‌ها به استان‌ها تحویل داده شده تا هر اداره‌کل آموزش‌وپرورش بتواند با اتکا به داده‌های واقعی، تصمیمات کیفی و مداخلات آموزشی خود را طراحی و اجرا کند.

زارعی عنوان کرد: در برخی مناطق مرزی کشور، به‌ویژه در استان‌هایی نظیر سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان، تحلیل نتایج طولی نشان‌دهنده بهبود عملکرد تحصیلی است که ناشی از مداخلات درست و هدفمند در این حوزه بوده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش کشور تصریح کرد: تفاوت عملکرد بین پایه‌ها، به‌ویژه در پایه یازدهم و دوازدهم، ارتباط مستقیمی به نتایج عملکرد دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم در سال ما قبل دارد چراکه بهترین عملکرد دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی سال۴۰۲ مربوط به پایه دهم بود که در پایه یازدهم ۴۰۳ نیز شاهد رشد میانگین این دانش‌آموزان بودیم و ضعیف‌ترین عملکرد در سال ۴۰۲ مربوط به دانش‌آموزان پایه یازدهم بود که ضعف عملکرد ایشان به پایه دوازدهم در سال ۴۰۳ هم منتقل شد.

وی به تفاوت عملکرد دانش‌آموزان دختر و پسر اشاره کرد و گفت: مطابق تحلیل داده‌ها، در تمامی رشته‌ها، عملکرد دانش‌آموزان دختر بهتر از پسران است و این نتیجه را می‌توان نشانه‌ای از کاهش انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان پسر در رشته‌های نظری محسوب کرد.

زارعی با تأکید بر اینکه برای ارتقای کیفیت ابتدا باید وضع موجود را دقیق تحلیل و بررسی کرد، ادامه داد: تحلیل نتایج ارائه شده حاوی، تعیین نقاط قابل بهبود است که نیازهای آموزشی دبیران و دانش‌آموزان مشخص شده و می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی توانمندسازی دبیران قرار گیرد، بنابر این به تمامی استان‌ها توصیه اکید می‌شود بر اساس نقشه راه ارتقای کیفیت آموزشی، برنامه‌ریزی مداخلات منطقه‌ای و مدرسه‌ای را تدوین کنند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha