تحولات منطقه

۵ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۱۰۵۶۲۳

در روایتی ژرف،سه‌چهارم جهان به ورطه فساد می‌غلطد و نجات تنها در یک‌چهارم باقیمانده،که خداوند به محمد و آل پاکش اختصاص داده است، ممکن می‌شود.این قطعه نجات‌بخش، با محوریت صدیقة الکبری،فاطمه زهرا(س) ودر انتظار تجلی نهایی در دولت موعود امام مهدی(عج) است.

نقش محوری معرفت فاطمی در طلوع دولت کریمه
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

صدیقة الکبری: تجسم تمام‌عیار صدق الهی

از لقب «صدیقة الکبری» تا حقیقت ناب وجودی: این لقب والا، فراتر از یک توصیف معمولی، به کمال تطابق میان ظاهر و باطن، گفتار و عمل، و تصویر و حقیقت در وجود مبارک حضرت فاطمه(س) اشاره دارد. صدیق کسی است که صدق الهی را در تمامی ابعاد وجود خود متجلی می‌سازد و حضرت زهرا(س) به عنوان «صدیقة الکبری»، عالی‌ترین مظهر این حقیقت در خلقت است.

معرفت فاطمی: حلقه وصل نبوت و ولایت

بنای توحید و ولایت، بر پایه شناخت فاطمه(س): همه پیامبران الهی، خط توحید و ولایت را بنا نهادند، اما این مسیر تنها با معرفت کامل به فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) به کمال خود می‌رسد. معرفت به او، حقیقتی است که به وسیله آن، صدق از کذب و حق از باطل شناخته می‌شود. این شناخت، میراثی است که از دوران‌های اولیه توحید به ودیعه نهاده شده است.

از زهرای اطهر تا مهدی موعود(عج)

نور فاطمه(س)، زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت: معرفت حضرت فاطمه(س)، تنها یک مفهوم انتزاعی نیست، بلکه پایه و مایه اصلی برای ظهور منجی بشریت، امام مهدی(عج) است. پس از شهادت رسول خدا(ص)، این نور فاطمی بود که خط الهی ولایت را زنده نگه داشت و این همان نوری است که در وجود فرزندش، حضرت حجت(عج)، به اوج ظهور خود خواهد رسید. ظهور او، تجلّی مهریه فاطمی و تحقق وعده قطعی خداوند است.

صدیق الأکبر و صدیقة الکبری: دو جلوه از یک نور

زنجیره ولایت از پیامبر(ص) تا مهدی(عج): این القاب نورانی، مراتب تابناک در سلسله ولایت الهی را ترسیم می‌کنند:

پیامبر اعظم(ص): «الصادق الأمین»، سرچشمه راستینی و امانت.

امیرالمؤمنین(ع): «الصدیق الأکبر»، کسی که پیش از همه و از عمق جان، پیامبر را با معرفتی نوری تصدیق کرد.

فاطمه الزهرا(س): «الصدیقة الکبری»، مظهر کامل صدق الهی در آفرینش که تصدیقش نه تنها در زبان، که در سراسر وجود و عملش جاری بود.

مهریه فاطمی: ملکوت هستی در دستان صدیق اکبر

نقش آفرینش‌ساز مهریه فاطمه(س): خداوند متعال، مهریه فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) را به عنوان آن یک‌ربع نجات‌بخش؛ شامل دنیا، بهشت و جهنم قرار داده است. اما اجرا و تحقق این مهریه الهی، به دست «الصدیق الأکبر»، امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) است، چرا که اوست که مالک و مدبر جهنم و بهشت و دنیا و آخرت است.


در این نقشه الهی:

خداوند: «المُمهِر» (صاحب مهریه و قراردهنده آن)

امیرالمؤمنین(ع): «المُمَکِّن» (اجراکننده و برقرارکننده مهریه)

فاطمه الزهرا(س): «صاحب الحق» (ذات صاحب حق و مهریه)

وحدت صدیقان: نقطه اتصال در دولت حق

پیوند نور فاطمه و علی در وجود مهدی(عج): دولت حق زمانی محقق می‌شود که این دو نور به هم بپیوندند:

فاطمه (س): باطن نوری و ملکوتی ولایت.

علی (ع): ظاهر عملی و اجرایی ولایت.
این دو نور متحد، در وجود فرزند برومندشان، امام مهدی(عج)، به کمال و وحدت نهایی می‌رسند و دولت کریمه را برپا می‌دارند.

ولایت واحد، تجلی‌های سه‌گانه

ارتباط این القاب و مقامات، در نهایت نشان از وحدت حقیقت ولایت دارد که در سه تجلی متجلی شده است:

فاطمه(س) قلب و باطن این ولایت است.

علی(ع) دست و بازوی اجرایی این ولایت است.

مهدی(عج) کمال و ظهور نهایی این ولایت است.

و اینگونه است که مهریه فاطمی که ملکوت هستی را در بر گرفته، تنها به دست الصدیق الأکبر تحویل داده شده و به دست فرزندشان، منجی موعود، به منصه ظهور می‌رسد.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha