تحولات منطقه

یافته‌های پژوهشی طرح «بررسی خوانش زائران غیرایرانی از محتواهای تولیدی آستان قدس رضوی» به میزبانی معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی ارائه شد.

نقشه راه ارتباطی آستان قدس رضوی برای زائران بین‌المللی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

یافته‌های پژوهشی با عنوان «بررسی خوانش زائران غیرایرانی از محتواهای تولیدی آستان قدس رضوی» با ۲۵۰ پیشنهاد راهبردی در سه بازه زمانی، برای تولید محتوای اثرگذار و مخاطب‌محور با حضور مدیران ارشد آستان قدس رضوی در سالن شهید فخری زاده ساختمان مرکزی آستان قدس رضوی، برگزار شد.

در این مراسم دکتر سیاوش صلواتیان، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و مدیر این طرح پژوهشی، به معرفی پروژه «بررسی خوانش زائران غیرایرانی از محتواهای تولیدی آستان قدس رضوی و ارائه راهکارهایی برای تولید محتوای مخاطب‌محور» پرداخت و در ادامه هر یک از مدیران مجموعه‌های مختلف از جمله، محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، مهدی لسانی، مدیر زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی، سید صادق غفوریان، مدیر تولید شبکه جهانی امام رضا (ع) و... پیشنهاد و انتقادات خود را در خصوص این پروژه مطرح کردند.

در حاشیه این جلسه، سیاوش صلواتیان مجری این پروژه و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما مشهد، گفت: این پژوهش به سفارش معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی و با اجرای دانشگاه صدا و سیما انجام شده است. هدف این پروژه، نزدیک‌شدن به جهان ذهنی زائران غیرایرانی و متناسب‌سازی محتوای تولیدی با نیازها، ادراک و خوانش آنان بود.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف، ۵ گروه کانونی متشکل از متخصصان عرب‌زبان، انگلیسی‌زبان، آذری‌زبان، اردوزبان و دری‌زبان از کشورهایی که دارای بیشترین زائر حرم مطهر رضوی هستند تشکیل شد. محتواهای مختلف رسانه‌ای آستان قدس رضوی برای این گروه‌ها به نمایش درآمد و مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت.

صلواتیان خاطرنشان کرد: برون داد این پژوهش، ارائه ۲۵۰ پیشنهاد راهبردی کاربردی در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بود که می‌توان از آنها برای بهبود اثرگذاری محتواهای تولیدی برای زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی استفاده کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما، در ادامه، افزود: ما خوشحالیم در دانشگاه صدا و سیما، این افتخار نصیبان شده است، در راستای ترویج جایگاه امام رضا (ع)، مفهوم زیارت و معارف رضوی گامی برداریم.

ارائه ۷۲ طرح پژوهشی برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی آستان قدس رضوی

غلامرضا کحلکی، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، نیز در این نشست از ارائه ۷۲ طرح پژوهشی در راستای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی این آستان مقدس در سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد، ۴ طرح به صورت مستقیم قرارداد منعقد شد و سه طرح دیگر نیز در دست پیگیری است.

وی افزود: ویژگی مشترک همه این طرح‌ها، پاسخگویی به نیازهای بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی و افزایش اثربخشی فعالیت‌های بین‌المللی برای توسعه نام و نشان امام رضا (ع) در عرصه جهانی است.

کحلکی با اشاره به اهمیت محوری رسانه در معرفی معارف رضوی، خاطرنشان کرد: دو طرح از این پژوهش‌ها به حوزه رسانه اختصاص یافته است؛ چرا که رسانه ابزار و جریان اصلی شناساندن امام رضا (ع) به مخاطبان فراتر از مرزهای ایران است.

مدیر برنامه‌ریزی معاونت امور بین‌الملل، در خصوص پروژه ارائه‌شده توسط دانشگاه صدا و سیما، توضیح داد: پروژه «بررسی خوانش زائران غیرایرانی از محتواهای تولیدی آستان قدس رضوی و ارائه راهکارهایی برای تولید محتوای مخاطب‌محور» با روشی علمی، تولیدات شاخص رسانه‌ای مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی را در ارتباط با ۵ گروه مخاطب بین‌المللی مورد مطالعه قرار داده و بیش از ۲۰۰ پیشنهاد کاربردی برای بهبود فضای رسانه‌ای ارائه کرده است.

کحلکی در پایان تأکید کرد: این پیشنهادات پس از ارزیابی در بخش‌های عملیاتی، می‌تواند منجر به توسعه فعالیت‌های آستان قدس رضوی، گسترش نام امام رضا (ع) و آشنایی بیش‌ازپیش مخاطبان بین‌المللی با سیره و فرهنگ رضوی شود.

گفتنی است، معاونت امور بین‌الملل، مرکز ارتباطات و رسانه و مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی، سه ضلع اصلی این پروژه پژوهشی بودند. در این جلسه، یافته‌ها با حضور مدیران ارشد حوزه‌های مرتبط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دستاوردهای خوبی به همراه داشت.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha