به گزارش قدس آنلاین، کتاب «شهر زیرزمینی تهران چگونه ساخته شد؟»، روایتی مستند از فرازوفرودهای ساخت و پیشرفت راهآهن شهری تهران (مترو) است؛ پروژهای که از نخستین جرقههایش در دوران قاجار آغاز شد و با گذر از دورههای مختلف تاریخی، از جمله دوران پهلوی، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دوران بازسازی، سرانجام با تکیه بر دانش و توان مهندسان ایرانی به ثمر نشست.
این کتاب، روند شکلگیری و پیشرفت راهآهن شهری تهران (مترو) را روایت میکند؛ از نخستین جرقهها در دوران قاجار تا واگذاری طراحی و اجرای مترو در دوران قبل از انقلاب به شرکتهای فرانسوی. در بخشی از کتاب، به شرایط سیاسی و اجتماعی پایان دوران پهلوی، پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و تحریمهای اقتصادی پرداخته میشود و نویسنده نشان میدهد این عوامل چگونه موجب توقف پروژه ساخت راهآهن شهری (مترو) شدند.
با آغاز فعالیت دوره دوم مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۳، پروژه بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و روند ساخت مترو ازسرگرفته شد. این اثر، نشان میدهد که با وجود محدودیتها، تلاش مهندسان ایرانی پروژه به نتیجه رسیده است. پیش از انقلاب، طراحی مترو با همکاری فرانسویها و تجهیزات آمریکایی انجام میشد؛ اما پس از انقلاب اسلامی، صنعت متروی ایران به خوداتکایی رسید و تا امروز بیش از پنج میلیارد سفر شهری با مترو انجام شده و این شبکه به ۱۱ خط و ۲۵۶ ایستگاه رسیده است.
بخشی از متن این کتاب:
بعد از تصویب ادامه کار مترو، بیست سی شرکت خارجی به ایران آمدند. شرکتهای مختلف اعلام کردند که ما آمادهایم مترو شما را بسازیم. آنها میدانستند پروژه تصویب شده و پیشنهادهایی ارائه میدادند؛ حتی ما را دعوت کردند و ما با مسئولین شهرداری چند سفر خارجی داشتیم. به آلمان اتریش و سوئیس رفتیم و متروهای آنجا را دیدیم؛ ولی در نهایت تصمیم گرفته شد پروژه با توانمندیهای داخلی انجام شود و از مشاوران خارجی استفاده کنیم.
انتشارات سوره مهر، کتاب «شهر زیرزمینی تهران چگونه ساخته شد؟» به قلم سعید فخرزاده را در ۴۹۶ صفحه و بهای ۵۷۵ هزار تومان بهتازگی منتشر کرده است.




نظر شما