در این مراسم که با حضور نویسنده کتاب حامد هادیان، سحر امامی مجری حماسه آفرین رسانه ملی و جمعی از مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، مسعود فرزانه، مدیرعامل انتشارات به نشر درباره ماجرای شکل گیری این مجموعه روایت گفت: مهمترین اصل پس از هر جنگ و معرکه ای روایت آن است و برای ما روایتگری صحیح و معتبر موضوعیت داشته و دارد.
او با بیان اینکه مهمترین مولفه پس از معرکه، تصویر ذهنی مخاطبان از جنگ است، اظهار داشت: امروز آنچه در فضاهای رسانه ای دنیا در حال وقوع است دعواهای پیش از جنگ است، چون جنگ، جنگ اراده هاست و برای شکستن اراده ها، رسانه و کتاب از موثرترین و تیزترین سلاح ها هستند.
به گفته وی در تاریخ، جنگ های به ظاهر شکست خورده با روایت های درست، موفقیت های بزرگی کسب کردند درحالیکه روایت واقعی ما از این جنگ، روایت فتح است برای اینکه تحریف کنندگان تاریخ این مواجهه آخرالزمانی را به غلط روایت نکنند و هویت تاریخی این مرز و بوم را مخدوش نسازند.
او با بیان اینکه کتاب «اردک دیوانه» حاصل مشاهدات عینی حامد هادیان از دوازده روزه جنگ تمدنی تمام قدرت های زورگوی جهان علیه ایران است، گفت: آقای هادیان که سالها جنگ را از بیرون روایت کرده بود، در این کتاب دیگر ناظر نبود بلکه بخشی از میدان شده بود.
فرزانه گفت: برای ما در انتشارات به نشر مهم بود که گزارش ارائه شده از جنگ، کامل و جامع باشد و ۲۲ گزارش این کتاب دربرگیرنده اکثر مولفه های تاثیرگذار در جنگ یا وقایع مهم آن است از جمله نقش بی بدیل رهبر معظم انقلاب اسلامی در مدیریت و تدبیر بحران، توجه به امر رسانه، داشتن محمد عفیف ها در معرکه و فریاد الله اکبر خانم سحر امامی در ساختمان جام جم.
«الله اکبر» صدای ملت ایران است
سحر امامی، مجری و گوینده خبر صدا و سیما که با رجزخوانی تاریخی اش در زمان بمباران ساختمان شیشه ای در پخش زنده، ورق جنگ را در معرکه روایت ها برگرداند طی سخنانی گفت: کتاب «اردک دیوانه»روایت دوازده روز از ترس ها، شجاعت ها، ایثارها، پدرانگی ها، مسوولیت ها، تعهدها، مادرانگی ها و بدرقه هاست.
این گوینده و مجری بحران افزود: اجراهای من از ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ به شکل دیگری انجام شد. من ۱۸ سال کارمند صدا و سیما هستم و همیشه در بحرانها و موقعیت های حساس روی آنتن بودم ولی این وضعیت از نیمه شب ۲۳ خرداد برای من جور دیگری رقم خورد و مالامال از تعهد، ترس، عشق به وطن، حس مادرانگی، وابستگی به خانواده و احساسات متفاوتی شدم. وقتی این کتاب را خواندم، خودم را در خط به خط این کتاب دیدم.
او با یادآوری ماجرای ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ که به ساختمان شیشه ای صدا و سیما حمله شد، گفت: ما بانوان ایران زمین، غیرت و تعصب را از مردان و شیرزنان این سرزمین آموختیم اما هرگز فکر نمی کردم که در تاریخ کشورم سهمی داشته باشم.

آزمون سختی پیش رویم بود
امامی با تاکید بر اهمیت رسانه و اتفاق تاریخی حمله به ساختمان صدا و سیما اظهار داشت: عشق به خانواده وفرزند بر کسی پوشیده نیست اما جایی باید برای وطن و دیگری تصمیم گرفت تا آرامش را به مردم هدیه بدهیم و آزمون بسیار سختی بود.
او اضافه کرد: می دانستیم که ساختمان شیشه ای مورد هدف قرار می گیرد، در جلسه ای گفتم به اینکه چگونه مرا از از زیرآور بیرون می آورند و مرگ من به چه شکلی خواهد بود، فکر کرده ام و در دقایق پایانی نزدیک به حمله، به فرزندانم زنگ زدم تا صدایشان را بشنوم.
امامی گفت: برایم سخت بود که تصمیم بگیرم برای وطن، از حس مادرانگی و همسری ام فاصله بگیرم اما همه چیز برای این صحنه از سوی دشمن چیده شده بود تا مردم ایران را بترسانند و از طریق آنتن زنده، وحشت آفرینی کنند اما چه می شود که یک انسان از احساس مادرانگی و حس ترس فاصله می گیرد، می ماند و تصمیم می گیرد که پای کشورش بایستد. این احساس مشترک در میان مادرهاست که نمی شود از فرزند فاصله گرفت پس باید معجزه ای اتفاق بیفتد که برای وطن بمانی، بجنگی و بهترین کلمات در پراضطراب ترین موقعیت بر زبانت جاری شود.
او باور دارد که ابزاری برای معجزه خداوند بوده تا حقانیت حقیقت جمهوری اسلامی و غیرتمندی مردمان این سرزمین را بار دیگر زنده کند.
امامی با بیان اینکه الله اکبر صدای ملت ایران است، یادآور شد: دشمنان اسلام در تلاش هستند فضای امنی که در سایه رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه جانفشانی های نیروی مسلح و مردم عزیز ایران ایجاد شده را خدشه دار کنند پس باید از روایت های صادقانه مراقبت کرد و زیر سایه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، اتحاد داشت تا دشمنان هرگز حیله ای برای کشور نداشته باشند.
جنگ ها با روایت ها، آغاز و پایان می یابند
محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز با بیان اینکه مسئله روایت جنگ از زاویه ای که کمتر روایت شده و مغفول مانده روایت های مردمی بسیار مهم است، گفت: مهمترین مضمونی که در این کتاب دیده می شود مظلومیت روایت جنگ است که ورود به آن اهمیت دارد.
او، نقطه عطف و مهمترین لحظه این جنگ را لحظه فریاد مقتدرانه الله اکبر خانم امامی روی آنتن زنده تلویزیون در زمان بمباران ساختمان جام جم دانست و افزود: ما در آن روزها در حرم مطهر رضوی مشغول کارهای سنگینی بودیم و به دلیل آسیب های زیرساختی برای رسانه ملی، تلاش می کردیم که در حد بضاعت کمک کنیم. با اینکه مشهد فاصله قابل توجهی با میدان جنگ داشت اما بعد از جنگ یکی از علما به ما گفتند که دعای توسلی که هر روز از حرم امام رضا (ع) پخش می شد نقش کلیدی در پیروزی مردم ایران در جنگ داشت.
هوشمند با اشاره به آگاهی اهالی رسانه از حمله قریب الوقوع دشمن به ساختمان رسانه ملی تاکید کرد: همکاران عزیز ما با این آگاهی پای آنتن ماندند و این یکی از جلوه های نصرالله بود که خدا آنچنان خانم امامی را با صلابت و شجاعت جلوی دوربین نشاند تا صدای حقانیت مردم ایران به گوش جهانیان برسد.
او با بیان اینکه معمولا جنگ ها برای ما قصه تمام شده است اما با گذشت ۳۶ سال از دفاع مقدس، همچنان از آن روایت می شود، گفت: چند سوال پرتکرار درباره همه جنگها پرسیده می شود که چه کسی جنگ را شروع کرد؟ کدام طرف، پیروز میدان شد؟ کدام طرف ظالم و کدامین مظلوم هستند؟ همه این ها نشان دهنده اهمیت روایت جنگ است چون در جنگ های نوین، برنده و بازنده مطلق وجود ندارد و اساسا این روایت ها هستند که تعیین می کند چه کسی پیروز شده یا شکست خورده است.

ضرورت وجود یک شبکه روایت مردمی از جنگ
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی اضافه کرد: نویسنده در این کتاب می نویسد که جنگ با موشک شروع می شود و با روایت تمام می شود اما من می گویم جنگ دوازده روزه با روایت آغاز می شود. از چند ماه پیش از آغاز جنگ، دشمن کارش را در میدان روایت آغاز کرده بود تا افکار عمومی جامعه ما را با خودش همراه کند.
او با اشاره به کارکردهای جنگ روایت ها گفت: اولین مسئله در این باره مشروعیت آفرینی و جلب حمایت است چون تعیین کننده طرف پیروز در بعد بین المللی است و ما در این بعد، پیروز جنگ روایت ها بودیم چون در افکار عمومی جهان، تعریف جریان مقابله حق و باطل در منطقه به نفع ما بود.
هوشمند با بیان اینکه روایت جنگ، حافظه تاریخی جنگ برای عبرت آموزی در آینده است، گفت: برای روایت جنگ، زاویای مختلف سیاسی، نظامی، خدمت رسانی و ... وجود دارد ولی زاویه روایت مغفول مانده، روایت مردم درگیر جنگ است که شاید در خط مقدم معرکه نباشند اما متاثر از جنگ هستند. در این کتاب، نویسنده از منظر یک خبرنگار جنگ، آنچه بر مردم گذشته را روایت می کند.
او تاکید کرد: امروز به یک شبکه روایت مردمی نیاز داریم و باید آثار بیشتری در قالب های نوشتاری و تصویری در این باره تولید شود تا در میانه دعوای روایت مظلوم و روایت مقتدر، در نهایت روایتی عینی از جنگ داشته باشیم.
هوشمند یادآور شد: البته زمان این شکل از روایتگری در میانه جنگ نیست بلکه رسانه ملی در میانه جنگ وظیفه دارد که از منظری مقتدرانه و حماسه آفرین روایتگری کند ولی الان زمان آن رسیده که روایت های عینی از جنگ داشته باشیم.
وی اظهار داشت: در این کتاب از شهید محمدعفیف یاد شده و باید به عزیزان حزب الله دست مریزاد گفت. حزب الله برای روایت جنگ، نقشه و برنامه داشت برای نمونه شهید محمد عفیف در خط مقدم جنگ، کنفرانس خبری می گذاشت که تاثیرات رسانه ای زیادی داشت.
به گفته هوشمند، جنگ روایت ها بعد از پایان جنگ دوازده روزه شروع شده و معلوم نیست تا کی ادامه دارد بنابراین باید مواجهه آگاهانه ای به مسئله روایتگری جنگ داشته باشیم.

نوشتن، کاری بود که از دستم برمی آمد
حامد هادیان، نویسنده کتاب «اردک دیوانه» و خبرنگار جنگ نیز با اشاره به دشواری های تولید این کتاب در پنج ماه که حاصل یک کارگروهی خوب در به نشر بوده است، گفت: شاید این دغدغه برای بسیاری از ما باشد که در زمان جنگ، هر کاری از دستمان برمی آید انجام دهیم. یکی از روایت های کتاب درباره هتلی در سمنان است که مالک آن هتل تصمیم می گیرد از مهمانان تهرانی که به آنجا آمده اند، هیچ پولی نگیرد، آن آدم در آن موقعیت چنین کاری از دستش برآمده بود و نوشتن این کتاب هم کاری بود که از دست من برمی آمد.
او بیان اینکه نوشتن این کتاب، دغدغه اش از همان روز اول جنگ بوده، خاطرنشان کرد: ما در ایران به دلایل مختلف، ارزش بسیاری از این اتفاقات را از دست می دهیم و جنگ دوازده روزه، درد و دغدغه همه مردم ایران فارغ از نگاه و جناح سیاسی بود چون در آن روزها همه احساس می کردند که باید از وطن شان دفاع کنند، این اتفاق و اتحاد باید روایت می شد.
در پایان مراسم از کتاب «اردک دیوانه» رونمایی و پوستر آن توسط مهمانان برنامه، امضا شد.




نظر شما