تحولات منطقه

داستان آفرینش انسان در بیشتر ادیان و باورها آمیزه‌ای از افتخار و کمال را در خود دارد و خالق باعظمت هستی انسان را به عنوان بهترین مخلوق خویش آفرید. مطابق باور قرآنی ما زمانی که خداوند انسان را آفرید به خود تبریک گفت.

کرامت انسانی از منظر امام مهربانی‌ها
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

داستان آفرینش انسان در بیشتر ادیان و باورها آمیزه‌ای از افتخار و کمال را در خود دارد و خالق باعظمت هستی انسان را به عنوان بهترین مخلوق خویش آفرید. مطابق باور قرآنی ما زمانی که خداوند انسان را آفرید به خود تبریک گفت: «فتبارک الله احسن الخالقین» همچنین طبق روایتی از امام باقر(ع) هیچ موجودی در پیشگاه خداوند چون انسان از کرامت برخوردار نیست و این امـتیاز ویـژه را حتی ملائکه مقرب نیز ندارند: «وَ مَا خَلَقَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلْقاً أَکرَمَ عَلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْمُؤْمِنِ لِأَنَّ الْمَلَائِکةَ خُدَّامُ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَنَّ جِوَارَ اللهِ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ أَنَّ الْجَنَّةَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ أَنَّ الْحـُورَ الْعِینَ لِلْمُؤْمِنِین؛ خدای عزوجل هیچ موجودی کریم‌تر از انسان مؤمن خلق نکرد؛ چراکه ملائکه نیز خادمان مؤمنان‌اند و جوار خدا برای مؤمنان است و بهشت و حورالعین برای مؤمنان آفریده شده‌اند».
به غیر از این موارد در توصیه‌های روایی باز هم به شأن انسان و کرامت او نیز اشاره شده که انسان دارای کرامت ذاتی و بالقوه است و با کوشش خود می‌تواند از عالی‌ترین مراتب کرامت اکتسابی در پرتو ایمان و عمل صالح برخوردار شود و این تکریم به مـعنای گـرامیداشت او در تـمام ابعاد وجودی، مادی، معنوی، حـیوانی و انـسانی یـا دنیایی و آخرتی است. امام هشتم(ع) ما شیعیان با علم و درایت بیکران خود نیز به این امر توجه نشان داده‌اند. برای اینکه بدانیم از دید ولی‌نعمتمان کرامت انسانی چگونه بیان شده است امروز به سراغ کتابی از محمد حکیمی رفته‌ایم. در کتاب «امام رضا(ع) و کرامت انسانی» نویسنده کوشیده با استفاده از احادیث و روایت‌های به جای مانده از ائمه(ع) به خصوص امام هشتم(ع) پاسخ مناسبی به این گونه پرسش‌ها بدهد.
محمد حکیمی در این اثر می‌کوشد با استناد به آیات و روایات منزلت و کرامت انسانی را یادآور شود. نویسنده در مقدمه درباره کرامت انسانی آورده است: بها دادن به انسان‌ها و باور کرامت انسانی تنها یک شعار نیست که در سخنرانی‌ها از آن گفته آید و در عینیت و عمل دیده نشود. باید چنان بود که در سراسر زندگی پیشوایان و امام رضا(ع) شکوفا شده است. چنان که امام باقر(ع) فرموده است باید انسان‌های گرفتاری را رهایی بخشید و مشکلات آنان را برطرف کرد و راه زندگی مادی و معنوی آنان را هموار ساخت و این احیای انسان‌ها و توجه به کرامت انسانی است، نه بناهای مجلل و پرهزینه مذهبی برپا کردن و به نابسامانی‌های جامعه و مردم توجه نداشتن.
برشی از کتاب: «در حاکمیت زمامداران معصوم(ع)، حقوق انسان‌ها و پاسداری از کرامت توده‌ها، از برنامه‌های اصلی دولت اسلامی و امامت الهی است. در برخی از این تعبیرها ژرف بنگرید تا اصالت کرامت انسانی به نیکی روشن شود. به راستی و در عینیت و عمل حاکم اسلامی و پیشوای مسلمانان، برای مردم مونسی غمگسار است و برای زدودن دردها و رنج‌ها برنامه دارد و دست نفوذی‌ها و دشمنان دوست‌نما را کوتاه می‌کند و به نابسامانی‌ها پایان می‌دهد. مردم نیز باور دارند که امام برای آنان چون پدری مهربان است و برای دفاع از حقوق آنان به راستی فداکاری می‌کند تا همه مردم به آسایش و آرامش دست یابند و دشواری‌های زندگی را کنار زنند و کرامت انسانی خویش را بازیابند».

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha