عبدالرضا خسروی با بیان اینکه وضعیت آموزشی و نتایج امتحانات نهایی در برخی مناطق استان نگرانکننده است افزود: شهرستان شهرکرد در مقایسه با سایر مناطق آموزشی و شهرستانها رتبه بالاتری دارد، اما میانگین نمرات بسیاری از مناطق کمتر برخوردار، بهویژه در مدارس عادی، فاصله قابل توجهی با حد انتظار دارد.
وی اظهار داشت:بر اساس تحلیل نتایج امتحانات نهایی خردادماه امسال، میانگین معدل دانشآموزان پایه یازدهم استان در رشته ریاضی و فیزیک ۱۱.۹۵ و در کشور ۱۲.۴۶، در رشته تجربی میانگین استان ۱۳.۲۶ و میانگین کشوری ۱۲.۸۲ بود، در رشته ادبیات و علوم انسانی، میانگین معدل در استان ۸.۶۸ و در کشور ۸.۶۴ و در رشته معارف اسلامی میانگین استان ۱۲.۵ و میانگین کشوری ۱۲.۲۳ ثبت شده است.
وی با بیان اینکه در سه رشته ریاضی فیزیک، انسانی و تجربی میانگین معدل کل استان ۱۰.۹۴ صدم و میانگین کشور ۱۰.۹۹ صدم بود گفت: در پایه دوازدهم نیز میانگین معدل در رشته ریاضی و فیزیک در استان ۱۰.۹۲ و در کشور ۱۰.۵۱، در رشته علوم تجربی میانگین استان ۱۱.۵۶ و کشور ۱۱.۳ و در رشته ادبیات و علوم انسانی معدل استان ۸.۵۵ و در کشور ۸.۵۶ بوده است.
خسروی اظهار داشت: در رشته علوم و معارف اسلامی میانگین معدل در استان ۱۲.۴ صدم و کشور ۱۰.۹۰ صدم و استان ۱۲.۴ صدم است.
به گفته وی، میانگین کلی معدل شاخههای نظری در پایه دوازدهم در استان ۱۰ و در کشور ۱۰.۵صدم است که علت افت کل معدل در این شاخه تحصیلی به دلیل رشته ادبیات و علوم انسانی است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس تحلیل انجام شده میانگین معدل دختران پایه یازدهم ۲ نمره از پسران بالاتر است.
شکاف آموزشی در استان
وی افزود: در پایه یازدهم چهار منطقه آموزشی از مجموع ۱۷ منطقه آموزشی از جمله بلداجی، ناحیه ۱ و ۲ و بروجن بالاترین میانگین استانی و مابقی مناطق از جمله مناطق عشایری پایینترین میانگین معدل را دارد که بیشترین افت معدل به دلیل پایین بودن معدل دانشآموزان درمدارس عشایری کوچرو است.
خسروی با اشاره به اینکه میانگین معدل رشته ادبیات و علوم انسانی در استان ۸.۶۸ صدم است گفت: یکی از دلایل افت معدل در رشته ادبیات و علوم انسانی را نبود هنرستان و رشته های فنی در برخی در برخی مناطق استان دانست.
وی با بیان اینکه درصدی از دانشآموزان براساس علاقه رشته ادبیات و علوم انسانی برای تحصیل انتخاب میکنند افزود: برخی از دانشآموزان به دلیل نبود زیرساختها، دانشآموزانی که علاقهای به ادامه تحصیل در هیچ رشته ندارند و یا هیچ رشتهای را برای ادامه تحصیل نیاوردند و معدل آنها پایین است به سمت رشته انسانی هدایت میشوند و این امر باعث افت معدل این رشته تحصیلی شده است.
لزوم تشکیل کمیتههای تخصصی
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش چهارمحال و بختیاری با تاکید بر لزوم تشکیل کمیتههای تخصصی با حضور کارشناسان، مدیران مدارس و معلمان گفت: این کمیتهها باید بر اساس شاخصهای دقیق و قابل سنجش مانند ارتقای میانگین نمرات و کاهش مردودیها برنامهریزی کنند تا اثربخشی اقدامات مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی همچنین با اشاره به اجرای دورههای توانمندسازی فرهنگیان، جلسات مدرسهمحور با اولیا و اقدامات حوزه توسعه فضاهای آموزشی گفت: تا زمانی که اثر آنها در نتایج تحصیلی دانشآموزان مشاهده نشود، نیازمند بازنگری جدی است.
خسروی گفت: از نظر میانگین معدل در رشته ریاضی و فیزیک جایگاه ۱۲، تجربی۱۴ و علوم انسانی رتبه ۱۷ در کشور قرار داریم.
وی اظهارداشت: بهبود و ارتقا آموزشی در مدارس متوسطه و ارتقا معدل دانشآموزان برگزاری دوره سفر یادگیری برای معمان در دست اجراست.
خسروی افزود: کتاب مجموعه سوالات امتحانات نهایی چهار سال گذشته به صورت موضوعی و درس به درس تهیه شده است و معلمان پایان ساعت درس سوالات امتحاناتنهایی سالهای گذشته را به دانشآموزان آمورش میدهند.



نظر شما