تحولات منطقه

رئیس کارگروه رسانه اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه از امضای یک میثاق‌نامه هشت‌بندی میان رسانه‌های وابسته به این آستان‌ها خبر داد و گفت: این سند تازه، نقطه آغاز هم‌صدایی، هم‌افزایی و جریان‌سازی مشترک در عرصه زیارت و مقابله با تحریف‌هاست.

نقشه‌راه رسانه‌ای آستان‌های مقدس رونمایی شد/آغاز هم‌صدایی آستان‌های مقدس در برابر تحریف‌ها
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

محسن هوشمند، رئیس کارگروه رسانه اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه از آغاز یک تحول مهم در ساختار رسانه‌ای آستان‌ها با امضای میثاق‌نامه‌ای هشت‌بندی خبر داد و تأکید کرد: این سند، مسیر تازه‌ای برای هم‌افزایی، جریان‌سازی و یکپارچگی رسانه‌ای در حوزه زیارت و فرهنگ اهل‌بیت(ع) ایجاد می‌کند.

ضرورت هم‌صدایی رسانه‌ای آستان‌های مقدس

وی در هشتمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به اهمیت رسانه در صیانت از فرهنگ زیارت گفت: طی سال‌های اخیر جریان‌های معاند، با رویکردی منسجم تلاش کرده‌اند باورهای مردم درباره زیارت را مخدوش کنند، بنابراین ضرورت هم‌صدایی رسانه‌ای میان آستان‌های مقدس بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.


ارائه روایت صحیح از زیارت

وی افزود: فضای مجازی بستری گسترده و مناسب برای همکاری مشترک آستان‌ها در تولید محتوا، جریان‌سازی فرهنگی و ارائه روایت صحیح از زیارت است. هرچند تعاملات رسانه‌ای میان آستان‌ها در سال‌های گذشته وجود داشت، اما مجموعه جلسات تخصصی و بررسی‌های میدانی در نشستی دو روزه در مشهد مقدس، ما را به این نتیجه رساند که این همکاری باید از مرحله همکاری‌های موردی به یک ساختار منسجم و پایدار تبدیل شود.
وی درباره خروجی این نشست‌ها، گفت: نتیجه این هم‌اندیشی امضای یک میثاق‌نامه مشترک میان هفت مجموعه رسانه‌ای آستان‌های مقدس در قالب کارگروه رسانه و فضای مجازی بود. این سند هشت بند کلیدی دارد که چارچوب فعالیت‌های مشترک آینده را مشخص می‌کند.
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با اشاره به محورهای این هشت بند توضیح داد: بند نخست به ترویج فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع)، جهاد تبیین، وحدت اسلامی و مقابله با تحریف‌ها اختصاص دارد و بند دوم تبیین زیارت به‌عنوان فرآیندی هویت‌ساز و تمدن‌ساز است.
وی افزود: بند سوم پیگیری مطالبات حوزه زیارت و خدمت‌رسانی به زائران را دنبال می‌کند و در بند چهارم بر اطلاع‌رسانی گسترده و مؤثر درباره خدمات و دستاوردهای آستان‌ها تأکید شده است.
به گفته رئیس کارگروه رسانه اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه بند پنجم به اشتراک‌گذاری تجربیات و ظرفیت‌ها در حوزه تولید و نشر محتوای رسانه‌ای می‌پردازد و بند ششم ایجاد جریان رسانه‌ای هماهنگ و طراحی ابزارهای رسانه‌ای همسو را دنبال می‌کند.
وی ادامه داد: بند هفتم بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوین رسانه‌ای و فناوری‌های هوش مصنوعی مبتنی است و بند هشتم به طراحی نظام حمایتی برای فعالان و تولیدکنندگان محتوای مرتبط با مأموریت‌های آستان‌های مقدس اختصاص دارد.
رئیس کارگروه رسانه اجلاسیه آستان‌های مقدس همچنین از یک ایده مهم خبر داد و گفت: یکی از خلأهای جدی عرصه رسانه کشور، فقدان یک پایگاه مرکزی با محوریت زیارت بود. رسانه‌های وابسته به آستان‌ها مانند روزنامه قدس، با وجود تمرکز بر این حوزه، ناچار بودند در کنار آن موضوعات متنوع دیگری را نیز پوشش دهند. به همین دلیل پیشنهاد شد یک پایگاه خبری مشترک با حضور همه آستان‌ها راه‌اندازی شود.
وی افزود: این پایگاه خبری با عنوان «عتبه‌نیوز» طراحی شده و زیرساخت‌های آن تقریباً آماده است. هر آستان دفتر اختصاصی خود را در این رسانه خواهد داشت و تولیدات ویژه خود را منتشر می‌کند. همچنین اخبار شاخص آستان‌ها در قالب یک جریان یکپارچه بازنشر خواهد شد تا صدای واحد رسانه‌ای زیارت شکل بگیرد.
هوشمند اظهار کرد: در صورت نهایی شدن جمع‌بندی مدیران ارشد، این پایگاه خبری به‌زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و می‌تواند گام بلندی برای تقویت جریان زیارت و ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) در سطح ملی و حتی بین‌المللی باشد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha