حجتالاسلاموالمسلمین برادران، مدیر مدرسه ادبیات و زبانشناسی مدارس دارالعلم، در گفتوگو با خبرنگار ما با تشریح برنامههای پیشروی این مدرسه، اظهار کرد: پس از برگزاری جلسات گروه علمی و در راستای تحقق سند پنجساله مدرسه ادبیات و زبانشناسی، موضوع «دستور زبان متن» و «تحلیل گفتمان انتقادی» بهعنوان محورهای علمی نخستین دوره امتداد دارالعلم انتخاب شده است.
وی با توضیح ضرورت پرداختن به این مباحث، بیان کرد: دستور زبان متن یا گرامر متن به اصولی میپردازد که چگونگی پیوند جملات برای ایجاد یک متن منسجم و معنادار را تبیین میکند. برخلاف دستور سنتی که به ساختار درون جمله توجه دارد، دستور زبان متن بر روابط بین جملهها، انسجام منطقی، توالی روایی و شکلگیری یک کل منسجم تمرکز دارد.
برادران افزود: این دانش نشان میدهد که متن خبری، گزارش یا مقاله چگونه با بهرهگیری از ابزارهایی مانند حروف ربط، تکرار واژگان کلیدی، ارجاعدهی و نظم منطقی محتوا ساخته میشود تا پیام بدون ابهام و با بیشترین اثرگذاری به مخاطب منتقل شود. توجه به این اصول نقش مهمی در ارتقای کیفیت نوشتارهای رسانهای و تحلیل متون دارد.

مدیر مدرسه ادبیات و زبانشناسی دارالعلم در ادامه با اشاره به انتخاب «تحلیل گفتمان انتقادی» بهعنوان محور دوم این دوره، تصریح کرد: تحلیل گفتمان انتقادی روشی است برای بررسی عمیق متون و گفتارها که فراتر از لایههای ظاهری، به ارتباط میان زبان، قدرت و ایدئولوژی میپردازد. این رویکرد کمک میکند تا روشن شود گفتمانهای موجود در عرصههایی مانند خبر، سیاست و رسانه چگونه واقعیت را بازنمایی یا بازتولید میکنند و چه منافع و جهتگیریهایی در پس آن نهفته است.
وی افزود: تحلیل گفتمان انتقادی به ما یادآور میشود که هیچ متن یا گفتاری کاملاً بیطرف نیست و با بررسی شیوه انتخاب واژگان، ساختار جملهها و زمینه اجتماعی، میتوان لایههای پنهان معنا و قدرت را آشکار کرد.
برادران در پایان تأکید کرد: انتخاب این دو محور علمی، زمینهساز تربیت پژوهشگرانی توانمند در حوزه مطالعات زبان، رسانه و تحلیلهای انتقادی است و نقش مهمی در ارتقای توانایی طلاب برای تولید و تحلیل محتوای حرفهای خواهد داشت.



نظر شما