به گزارش قدس، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، پوریا محمدیان یزدی در ارائه گزارش «وضعیت حملونقل شهر مشهد» در سیوهشتمین نشست معاونان حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران اظهار کرد: شهر مشهد با مساحت حدود ۳۵۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۳.۵ میلیون نفر، روزانه حدود ۷.۵ میلیون سفر شهری را تجربه میکند که این حجم سفر، مدیریت هوشمند و توسعه متوازن شبکه حملونقل را ضروری میسازد.
وی با تشریح وضعیت شبکه معابر افزود: مشهد دارای ۸۵۳ کیلومتر معابر شریانی درجه یک و دو است که حدود ۱۰۰ کیلومتر آن را شبکه بزرگراهی تشکیل میدهد و مابقی، شبکه معابر شهری است. در حوزه تجهیزات ترافیکی نیز ۲۹۰ تقاطع چراغدار، ۵۲۰ دوربین نظارت تصویری و ۱۸۰ سامانه ثبت تخلف در سطح شهر فعال است.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به سهم شیوههای جابهجایی گفت: در حال حاضر سهم قطار شهری حدود ۵ درصد، اتوبوسرانی ۱۵ درصد و مابقی سفرها عمدتاً خودرومحور است؛ در حالی که طبق قانون توسعه حملونقل عمومی، باید سهم اتوبوسرانی به ۴۰ درصد افزایش یابد. تحقق این هدف مستلزم افزایش ناوگان اتوبوس به حدود ۳۵۰۰ دستگاه است، در حالی که ناوگان فعلی فاصله قابل توجهی با این عدد دارد.
محمدیان یزدی ادامه داد: برای رسیدن به سهم مطلوب، سالانه باید حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شود. اگرچه در سال جاری قراردادهای مناسبی منعقد شده، اما جبران عقبماندگی سالهای گذشته همچنان نیازمند منابع مالی پایدار و حمایت جدی دولت است.
وی درباره وضعیت قطار شهری مشهد گفت: خطوط یک و دو فعال هستند و روزانه حدود ۳۰۰ هزار مسافر جابهجا میکنند، اما همچنان کمبود واگن وجود دارد. برای خط یک به حداقل ۶۰ واگن جدید و برای خطوط سه و چهار نیز مجموعاً بیش از ۳۰۰ واگن نیاز است، در حالی که قیمت هر واگن حدود یک میلیون دلار برآورد میشود.
معاون عمران. حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: از مجموع ۹۴ کیلومتر خطوط مترو مصوب، حدود ۴۳ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده و ۴۰ درصد ایستگاهها تکمیل شده است. همچنین اتصال شبکه ریلی به حرم مطهر رضوی انجام شده و زائران میتوانند با مترو به محدوده حرم دسترسی مستقیم داشته باشند.
محمدیان یزدی با اشاره به وضعیت ناوگان تاکسیرانی تصریح کرد: از حدود ۱۰ هزار تاکسی فعال در مشهد، نزدیک به ۴ هزار دستگاه فرسوده محسوب میشوند. روند نوسازی تاکسیها نسبت به دهه ۹۰ بهشدت کند شده و بدون تسهیلات مؤثر و حمایت ملی، امکان جبران این فرسودگی وجود ندارد.
وی در بخش دیگری از گزارش خود به ایمنی ترافیک اشاره کرد و گفت: با اجرای اقدامات هدفمند، آمار تلفات درونشهری مشهد به ۲۶۶ نفر در سال ۱۴۰۳ رسیده، اما طبق قانون باید سالانه ۱۰ درصد کاهش تلفات داشته باشیم که نیازمند تمرکز بیشتر بر آموزش، معاینه فنی، مدیریت سرعت و اعمال قانون است.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: در سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه در مشهد معاینه فنی شده و آموزشهای ترافیکی بهصورت هدفمند برای رانندگان پرخطر، تاکسیها، اتوبوسها و رانندگان سکوهای اینترنتی اجرا شده است.
محمدیان یزدی درباره اعمال قانون گفت: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰ میلیون تخلف رانندگی توسط سامانههای هوشمند شناسایی شده و با بهروزرسانی سامانهها و همکاری پلیس، هدفگذاری شده است که در سال ۱۴۰۴ اعمال قانون مؤثرتر و منسجمتری انجام شود.
وی در پایان با اشاره به اصلاح فرآیندهای اجرایی افزود: با بومیسازی سازوکارهای قانونی و تقویت همکاری با پلیس راهور، نظمبخشی ترافیکی و کاهش تعارضات اجرایی در شهر بهبود یافته و نتایج مثبت آن در سطح شهر قابل مشاهده است.
۲۷ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۱۱۱۸۱۳۹
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: باید سهم اتوبوسرانی به ۴۰ درصد افزایش یابد. تحقق این هدف مستلزم افزایش ناوگان اتوبوس به حدود ۳۵۰۰ دستگاه است، در حالی که ناوگان فعلی فاصله قابل توجهی با این عدد دارد.
زمان مطالعه: ۲ دقیقه




نظر شما