تحولات منطقه

ابعاد علمی، اخلاقی و ولایی آیت‌الله علم‌الهدی(ره)، در نشستی علمی، بررسی شد.

ابعاد علمی، اخلاقی و ولایی مرحوم آیت‌الله علم‌الهدی سبزواری بررسی شد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

عصر روز، پنج‌شنبه ۴ دی‌ماه نشست تخصصی علمی ـ حوزوی با محوریت "بررسی شخصیت علمی، اخلاقی و اعتقادی مرحوم آیت‌الله حاج سید ابراهیم حسینی علم‌الهدی سبزواری"، برگزار شد.

این نشست با توجه به جایگاه سید ابراهیم علم الهدی به‌عنوان شاگرد آیت‌الله میلانی و امتداد علمی این استاد بزرگوار، با حضور جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه برگزار شد؛ نشستی که در آن سخنرانان به تبیین جایگاه علمی، سلوک اخلاقی و نقش این فقیه برجسته در سنت اجتهادی معاصر، پرداختند.

تواضع و پایبندی علمی آیت‌الله علم‌الهدی

در این نشست، حجت‌الاسلام شیخ محمد رجایی شاهرودی، با اشاره به تواضع، ساده‌زیستی و پرهیز مرحوم آیت‌الله علم‌الهدی از اظهار منیت، وی را از جمله عالمانی دانست که «در عین عمق علمی، از هرگونه خودنمایی پرهیز داشت و افزود: این فقیه برجسته، چه در حوزه و چه در زندگی شخصی، از مظلومیت خاصی، برخوردار بود.

وی با یادآوری سال‌ها شاگردی خود در محضر آیت‌الله علم‌الهدی، به پایبندی ایشان به نظم علمی، التزام به برنامه درسی و حساسیت نسبت به اتلاف وقت طلاب اشاره کرد و گفت: نگاه ایشان به آموزش، نگاهی اصیل و ریشه‌دار در سنت اجتهادی بود و هیچ‌گاه حاضر به تقلیل درس خارج به قالب‌های صوری و اداری، نشد.

جایگاه علمی و اخلاقی آیت‌الله علم‌الهدی

حجت‌الاسلام عبدالکریم عبداللهی، استاد حوزه و دانشگاه، نیز با اشاره به جایگاه ممتاز آیت‌الله علم‌الهدی در میان عالمان هم‌عصر خود، ایشان را فقیهی ژرف‌اندیش و دقیق‌النظر دانست که در تعمق علمی و دقت فکری، جایگاهی کم‌نظیر و گاه منحصربه‌فرد، داشت.

وی، افزود: آیت‌الله علم‌الهدی پس از گذراندن مراحل مقدمات و سطوح عالی، برای تکمیل مبانی علمی خود راهی عتبات عالیات شد و از محضر اساتید بزرگی چون آیات عظام خویی و میلانی بهره برد؛ استادانی که خود از شاگردان برجسته مکتب فقهی میرزای نائینی و محقق اصفهانی بودند. عبداللهی، با تأکید بر وفاداری علمی و اخلاقی آیت‌الله علم‌الهدی به استاد خویش تصریح کرد: ایشان تا پایان عمر خود را شاگرد مکتب آیت‌الله العظمی میلانی می‌دانست و حتی آغاز تدریس درس خارج را منوط به اجازه استاد می‌کرد، امری که نشان‌دهنده تواضع علمی و التزام اخلاقی وی بود.

وی همچنین بُعد اعتقادی این فقیه فقید را برجسته دانست و گفت: توجه آیت‌الله علم‌الهدی به مسئله ولایت صرفاً نظری نبود، بلکه در تدریس، پژوهش و سلوک عملی او تجلی داشت و تبیین آیه ولایت از محورهای اصلی فعالیت‌های علمی ایشان به‌شمار می‌رفت.

حجیت و فلسفه وجود امام

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی‌تبار، مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نیز به یکی از مباحث مهم، یعنی «حجیت» در حوزه اصول دین و معارف اعتقادی پرداخت و با طرح این سوال گفت: آیا همان‌گونه که خبر واحد در فروع و احکام عملی معتبر دانسته می‌شود، در اصول دین نیز می‌تواند معتبر باشد یا خیر؟

وی با اشاره به مباحث مطرح در «رسائل» و «کفایه» تأکید کرد: در نگاه امامیه، معرفت امام واجبی عقلی است نه صرفاً شرعی؛ زیرا امام نقش اساسی در تبیین و ابلاغ احکام واقعی الهی دارد. این احکام، واقعی و مبتنی بر مصالح و مفاسد حقیقی‌اند و تبیین آن‌ها نیازمند علم الهی و عصمت است؛ ویژگی‌هایی که پس از پیامبر اکرم(ص) تنها در امام معصوم تحقق می‌یابد.

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار، در ادامه فلسفه وجود امام در دوران غیبت را تبیین کرد و افزود: نصب امام به معنای جبر در هدایت نیست، بلکه فراهم‌کردن امکان دسترسی به حق و احکام واقعی الهی برای مردمی است که به وظیفه عبودیت خود عمل می‌کنند.

وی افزود: امام علاوه بر نقش تشریعی، در نظام تکوین نیز جایگاهی بنیادین دارد و به‌عنوان «واسطه فیض» در سلسله وجودی عالم عمل می‌کند. از این منظر، وجود امام برای تحقق غایت خلقت، یعنی معرفت‌الله، ضروری است و بدون امام، هدف آفرینش، محقق نخواهد شد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha