اوایل سال ۱۴۰۳ تفاهمنامه و قراردادهایی با کشور چین توسط مدیریت شهری تهران منعقد شد و یک رام تراموا (ترامواهای چینی) به صورت اهدایی چین به ایران وارد تهران شد تا تستهای عملیاتی در خطوط شهری روی آن انجام شود. این تراموا در یک خط «بیآرتی» به صورت آزمایشی در خطوط میدان آزادی تا امام حسین راهاندازی شد تا بررسیهای لازم برای بکارگیری گسترده آن انجام شود.
این درحالی است که علیرضا زاکانی، شهرداری تهران همزمان با ورود این رام تراموا به رسانهها گفت که این رام تراموا سهکابین به صورت آزمایشی وارد پایتخت شده و در صورتی که تستها موفقیتآمیز نباشد ممکن است به چین بازگردانده شوند و یا آن که نمونههای جدیدتری وارد پایتخت شوند.
در همین ارتباط محسن هرمزی اظهار کرد: نمونه وارداتی سهکابین مناسب تهران نبود بنابراین تصمیم گرفته شد تا از نمونه مشابه آن به نام متروباس استفاده شود که ویژگیهای سادهتری دارد و نیاز به زیرساخت پیچیده ندارد.
وی در ادامه افزود: از آنجایی که هزینه ساخت تراموا نسبت به متروباس بالاتر بود، با توجه به ضرورتهای موجود و بررسیهای انجام شده، مدیریت شهری تصمیم گرفت تا اقدامات لازم را برای آمادهسازی زیرساختهای تولید متروباس در پایتخت انجام دهد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین از تولید متروباسهای جدید برقی در پایتخت خبر داد و یادآور شد: این متروباسها جایگزین تراموا خواهند شد و طول آنها ۱۶ متر بوده و برقی است. تفاوت اصلی این متروباسها با نمونههای قبلی تراموا در این است که نمونه قدیمی شبیه مترو با سیستم سیگنالینگ و هدایت پیشرفته بود، اما نمونه جدید سادهتر و بدون نیاز به زیرساخت پیچیده است.
هرمزی اظهار کرد: طبق برنامهریزی انجام شده قرار است تعداد ۷۵ دستگاه متروباس برای پایتخت تولید شود که بخش قابل توجهی از آنها تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.



نظر شما