۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 114197

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: توجه به تغذیه کودکان یکی از دغدغه های همیشگی والدین است . اهمیت این موضوع از آن جهت است که تغذیه مناسب در دوران خردسالی و پس از آن نوجوانی، ضامن حفظ سلامتی و پیشگیری از انواع بیماری ها در آینده است. معمولا والدین تصور می کنند که انواع گوشت ها و پروتئین مهم ترین مواد غذایی مورد نیاز بچه هاست؛ اما در کنار آن به خوراکی های دیگری نیز توجه داشت که در ادامه به آن می پردازیم:

سلامتی بچه ها با انتخاب بهترین مواد غذایی


سبزیجات و میوه ها
میوه ها و سبزیجات حتما باید در تمام وعده های غذایی کودکان در سن رشد گنجانده شود، حتی اگر کودک تمایلی به خوردن نشان ندهد. بسیاری از کودکان چندان علاقه ای به خوردن میوه ها و سبزیجات ندارند. در انگلستان، از هر سه کودک، در روز یک نفر کمتر از یک میوه می خورد. در فرانسه وضع از این هم بدتر است؛ به طوری که 81% بچه های 3 تا 14 سال کمتر از سه تکه میوه و سبزی درروز می خورند. چطور می شود کودکان را به خوردن میوه ها و سبزیجات که بسیار برای سلامتی مفید و ضروری است، تشویق کرد؟ تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات خوراکی های لذیذی برای بچه ها به حساب نمی آید. برای اینکه کودک علاقمند به خوردن میوه و سبزی شود، ابتدا سعی نکنید با خرید میوه هایی که او دوست ندارد، اورا مجبور به خوردن کنید. او را با خود به بازار ببرید و بخواهید طعم میوه های جدید را بچشد و هر کدام را دوست داشت، برایش بخرید.
کودکان بین سن یک تا سه سال، باید روزانه 100 تا 150 گرم میوه و سبزی تازه یا آب گرفته شده بخورند. از آنجا که میوه ها و سبزیجات دارای خواص مشابه هستند، می توان یکی را جایگزین دیگری کرد.
سرشار از ویتامین ها و فاقد کالری آب اصلی ترین عنصر میوه ها و سبزیجات است به نحوی که 90 % وزن آنها را آب تشکیل می دهد. آب میوه ها جز در مورد چند میوه، چندان انرژی ندارد. سبزیجات و میوه ها حاوی مقادیر بالای ویتامین ها خصوصا ویتامین ث هستند. سبزیجات سبز و قرمز و میوه های زرد و نارنجی سرشار از کاروتن وپرو ویتامین آ نیز هستند. این محصولات خوشمزه معمولا بوی خوشایندی دارند و منبع غنی فیبر، سلولز و پکتین محسوب می شوند که تاثیر مهمی در فعالیت ها ی روده ای دارند.
درصد قند در هر صد گرم میوه و سبزی:
موز، انگور، گیلاس: 20%
پرتقال، لیمو، توت فرنگی: 10%
کدو تنبل، اسفناج، گوجه فرنگی، کلم، کاسنی فرنگی، طالبی، خربزه: 6%
گلابی، سیب، آناناس، آلو، نخودفرنگی: 14%
تره فرنگی، هویج، پیاز، لوبیا: 10%
کاهو، خیار: 2%
ارزش غذایی سبزیجات با توجه به خام و پخته بودن تغییر می کند. سبزیجات خام سرشار از آب، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. هر چه پوست میوه و سبزی ضخیم تر باشد، ویتامین ها بهتر حفظ می شوند.

شیر و لبنیات
کودکان بین یک تا سه سال روزانه به 500 تا 600 میلی لیتر شیر یا دیگر فراورده های لبنی نیاز دارند. مصرف بیش از یک لیتر شیر در روز توصیه نمی شود زیرا باعث افزایش چربی خون می شود. شیر که سرشار از پروتئین، کلسیم، چربی های حیوانی انرژی زا، مواد معدنی، قند، ویتامین های آ، د و ب است، تاثیر بسیاری در رشد مطلوب کودکان دارد. شیر را می توان تا دو سالگی با شیشه و پس از آن با فنجان به کودک داد اما اگر کودک باز هم تمایل دارد که با شیشه شیر بنوشد، او را منع نکنید.
کلسیم، فسفات و ویتامین..
پروتئین موجود در شیر از نظر ارزش غذایی مانند پروتئین گوشت و بالاتر از پروتئین های گیاهی است و این مزیت را دارد که نسبت به گوشت و سبزیجات قیمت پایین تری دارد. تنها قند شیر، لاکتوز است. هر لیتر شیر خالص، 680 کالری انرژی دارد . در شیر کم چرب این مقدار به 360 کالری می رسد و به علت حذف چربی ها فاقد ویتامین های آ و د است. شیر، فسفات و کلسیم بدن را نیز تامین می کند. آهن تنها عنصری است که در این نوشیدنی مفید وجود ندارد.
فراورده های لبنی در واقع تنوع در مصرف شیر است. پنیر به عنوان یکی از مهم ترین لبنیات، بسیار قابل هضم است. لاکتوز موجود درشیر که معمولا در بعضی افراد ایجاد حساسیت می کند، در این محصول لبنی از بین می رود. مقدار آب و چربی با توجه به انواع مختلف پنیر متفاوت است. پنیر نیز مانند شیرحاوی کلسیم و فسفر است. ماست که یکی دیگر از بهترین و خوشمزه ترین فراورده های لبنی است، تمام عناصر موجود در شیر را دارد. از آنجا که لاکتوز شیر در ماست به اسید لاکتیک تبدیل می شود، برای افرادی که دچار ناراحتی های روده هستند، بسیار مفید است. البته بهتر است که ماست شیرین نباشد.
آب
آب مایع حیات و مهم ترین عنصر تشکیل دهنده بدن است. حدود 50% وزن بدن ما را آب تشکیل می دهد، هیچ تغییری در متابولیسم بدن ایجاد نمی کند و فاقد انرژی است.علاوه بر نوشیدن آب، تمام موادغذایی به جز روغن و شکر، دارای مقادیری آب هستند و بخشی از نیاز بدن را تامین می کند. مقدار متوسط آب در بعضی از خوراکی ها:
نان:34%
گوشت و ماهی: 70 – 65%
تخم مرغ: 75%
سبزیجات تازه: 90%
میوه ها: 95 – 80%
هر زمان که کودک احساس تشنگی کرد و مایل به آب خوردن بود، او را منع نکنید. اشکالی ندارد قبل از غذا، پس از دویدن، اگر احساس گرما می کند یا عرق کرده است و حتی بعد از خوردن سوپ ، آب بنوشد.
منبع:‌www.Doctissimo.fr
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    عالي بود ممنون عزيزان