بهگزارش قدس آنلاین، اقدام تحریکآمیز ارتش ایالات متحده و حمله به چند نقطه ساحلی کشورمان که با مشت محکم ایران مواجه شد، از یک سو بیارادگی حاکمان آمریکا به اجرای تعهدات خود طبق توافق اخیر امضا شده را نشان داده و از سویی دیگر عزم تهران در پاسخ به هر گونه اقدام خلاف امنیت ملیاش را به اثبات رساند.
ماجرا از این قرار بود که سازمان تروریستی سنتکام، شامگاه جمعه بر اساس آنچه «نقض آتشبس» توسط ایران خوانده! مدعی حمله به اهدافی از جمله مواضع ذخیرهسازی موشک و پهپاد و همچنین تأسیسات راداری جمهوری اسلامی در تنگه هرمز شد. طبق ادعا، این اقدام در تلافی حمله پهپادی ایران به کشتی باری «اور لاولین» با پرچم سنگاپور انجام شد که در حال خروج از تنگه هرمز در سواحل عمان بود.این بیانیه پس از آن بود که منابع داخلی اخباری از حمله دشمن به اسکله دریایی طاهریه و همچنین دکل مخابراتی در شهرستان سیریک در جنوب کشور منتشر کردند.
بازی فریب اعراب در پی سفر روبیو به منطقه
حملات پریشب آمریکا به مناطقی در جنوب ایران، که در گام نخست بر اساس اعلام سازمان تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) سطح تهدید امنیتی در خلیج فارس را به «قابل توجه» افزایش داده صرفاً یک اقدام نظامی محدود یا حادثهای مقطعی نبوده و اهمیت بالاتری دارد.
نخست، حرکت ایذایی اخیر را باید نوعی ابراز وجود ارتش تروریستی ایالات متحده برای کسب وجهه در برابر دیدگان متحدان به حساب آورد. پس از امضای توافقنامه اسلامآباد، واشنگتن با برداشت یکطرفه از برخی بندهای آن تلاش داشت کشتیها را به عدم پیروی از دستورات و ضوابط ایجاد شده از سوی تهران برای رفت و آمد از هرمز متقاعد کند که تاکنون ناکام مانده است. در چنین فضایی تحرکات نظامی و هدف قرار دادن نقاطی از خاک کشورمان را باید نمایش قدرت هر چند ظاهری واشنگتن برای دلربایی از متحدان ارزیابی کرد، با این تعبیر؛ این ما هستیم از شما دفاع می کنیم.
دوم، این نوع رفتار یک آورده مهم در پی دارد و آن هم توجیه پروژههای کلان فروش تسلیحات به شیخنشینهای ثروتمند عرب منطقه خواهد بود. واضح است که در مقابل، پاسخ محکم ایران از باب گوشمالی همسایگان عرب ناسپاس مهم است. آنها که به سبب واگذاری زمین خود به دشمن در جایگاه متهم هستند حال به خود جرئت داده و در گعده با مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا خواستار آن شدهاند که برای برنامه موشکی ایران چارهای اندیشیده شود! پاسخ نظامی تهران به اعراب که در خانه شیشهای نشسته و به سوی ما سنگ پرتاب میکنند یادآوری میکند که حد و حدود خود را بدانند.
اثبات بدعهدی آمریکا
سوم و از زاویهای دیگر، چنین دست تحرکاتی بر کلافگی استراتژیک واشنگتن در میدان مواجهه با جمهوری اسلامی مُهر تأیید میزند. آمریکا به امید پیروزی سریع، جنگ با ایران را کلید زد اما راه به جایی نبرد. به اذعان بسیاری از ناظران سیاسی، در تفاهمنامه شکل گرفته میان طرفین کفه امتیازات به نفع تهران سنگینی میکند و چنین وضعیتی ترامپ را در صحنه داخلی در کانون حملات و زیر فشار زیادی قرار داده است. بر این اساس گزارش نیویورک تایمز و سیانان درباره اینکه حملات اخیر آمریکا به معنای از سرگیری عملیات نظامی گسترده و جنگ علیه ایران نیست، بیانگر محدودیت گزینههای در دسترس و مؤید دست بسته ترامپ در این میدان رویارویی است.
چهارم، هر چند دونالد ترامپ با فرافکنی و در فراری رو به جلو حمله اخیر را پاسخی به «نقض احمقانه توافق آتشبس» توسط ایران خوانده! اما واضح است که اقدام دشمن، بیارادگی در پایبندی به تعهداتش را اثبات میکند.
بند ۵ تفاهمنامه اسلامآباد تأکید دارد ترتیبات کنترل آمد و شد در تنگه هرمز با ایران بوده و پایین این سند هم امضای بالاترین مقام اجرایی ایالات متحده نشسته است. با این اوصاف تحرکات خصمانه تازه ارتش ایالات متحده ضمن نقض این تعهد، آشکار میسازد که بیاعتمادی ریشهدار تهران به واشنگتن بیراه نیست. چنین نقض عهدی در بیانیه وزارت خارجه به مقامات کاخ سفید یادآوری شد، جایی که آمده است: حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در شامگاه جمعه مورخ ۶ تیر ماه ۱۴۰۵ به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران، نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ است و ایران بر حق ذاتی برای دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد تأکید داشته و با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد.
سنجش و محک اراده ایران
پنجم و از منظری دیگر حملات اخیر آمریکا را میتوان مانور سنجش و محک اراده ایران در اجرایی کردن ترتیبات و تهدیدات خود ارزیابی کرد که البته چنین رویکردی با واکنش عملی تهران مواجه شده است. ترامپ در میدان نظامی شکست خورده و حالا میخواهد با تفسیر بندهای توافق اخیر، جریان را به نفع خود تغییر دهد. چنین سناریویی برای تهران قابل پذیرش نبوده و دستش در این زمینه رو شده است. در همین ارتباط طبق گزارش صداوسیما سپاه پاسداران روز جمعه سه نفتکش خارجی را که قصد داشتند از مسیری «غیرمجاز» و توصیه شده از سوی واشنگتن از تنگه هرمز گذر کنند، بازگردانده است. همچنین پاسخ محکم نظامی جمهوری اسلامی نشان داد تهران به پیشبرد راهبرد خود و شکلدهی نظم ایرانی در تنگه هرمز به هر شکل ممکن متعهد است. حملات موشکی و پهپادی شامگاه جمعه به پایگاههای دشمن در امارات و بحرین در گام نخست و سپس هدف قرار دادن نفتکش متخلف که صبح دیروز در تلاش برای گذر غیرمجاز از تنگه هرمز بود گواه چنین ارادهای است.
خبرنگار: هدایت جاوید




نظر شما