قدس آنلاین – پورافضلی: در ادب فارسى از حزیران به عنوان یک ماه تابستانى و همراه با گرماى شدید یاد شده است و در برهان قاطع ماه اول تابستان است.

دستورالعمل پزشکی امام رضا علیه السلام برای تیرماه

امام رضا علیه السلام برای رزیم غذایی این ماه و رهایی از بیماریهای آن دستورالعملی خاص ارایه کرده اند. ماه حزیران که ماه نهم از ماه های رومی است تقریبا با تیرماه ما برابری می کند.در توصیه های پزشکی امام رضا (ع) برای این رزوها آمده است که : در این ماه غلبه بلغم و خون از میان می برد و دورة استیلای مره (حرارت) صفرا روی می آورد . باید از رنج و زحمت بسیار نهی شود و از خوردن گوشتهای چرب و نیز زیاده روی در مصرف گوشت و بوئیدن مشک و عنبر و عطرهای گرم منع شده است . همچنین خوردن گیاهان و سبزیهای سبز و خشک و خنک مانند خرفه و کاسنی و خرفه و خیار گل بسر و خیار چنبر و شیرخشت و میوه های مرطوب و آبدار و مصرف ترشیها و گوشت بره ششماهه تا یکساله و گوشت بز یکساله و مرغهای خانگی و طیور و دراج و شیر گاو و ماهی تازه بسیار لازم و نافع است . و نیز حجامت هفتم و قضای آن در چهاردهم ماه برای سلامتی سالیانه در این ماه بسیار حائز اهمیت است .(1)
برای در امان ماندن از بیماریها به ویژه در فصل گرما ؛ در طب الائمه آمده است که محمدبن سنان از علی بن موسی الرضا علیه‌السلام نقل می کند: « سمعت موسی بن جعفر و قداشتکی فجاءه المترفعون بلادویه ـ یعنی الأطباء ـ فجعلوا یصفون له العجائب فقال: أین یذهب بکم؟ اقتصروا علی سّید هذه الأدویه: الهلیج و الرازیانج والسّکرّ، فی استقبال الصیف ثلاثه أشهر فی کلّ شهر ثلاث مرّات و فی استقبال الشتاء ثلاثه أشهر فی کل شهر ثلاثه أیام ثلاث مرّات، و یجعل موضع الرازیانج مصطکی، فلایمرض إلّا مرض مرض الموت »؛ شنیدم از حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام را که کسی به ایشان شکایت کرد از بیماری، اطباء حاضر برای حضرت از عجایب ادویه سخن گفتند حضرت فرمودند چرا راه دور می‌روید. قناعت کنید به هلیله زرد و رازیانه و شکر روزی 5 درهم (20گرم) ناشتا3روز متوالی در سه ماه متوالی در ابتدای گرما و در زمستان همان برنامه ولی بجای رازیانه از مصطکی استفاده شود. امام علیه‌السلام فرمودند: کسیکه این دستور را اجرا کند در آن سال اصلاً‌مریض نخواهد شد.
همانطور که اشاره شد خوردن سبزیجات بخصوص کاسنی در ماه تیر توصیه شده است. امام رضا - علیه السلام – فرمود : گیاه کاسنی شفای هزار نوع درد و مرض است ، کاسنی هر نوع مرضی را در درون انسان ریشه کن می نماید.(2)
پانوشتها:
1. طب الرضا علیه السلام، ترجمه امیر صادقى، ص52
2. وسائل الشّیعة، ج 25، ص 183، ح 31693
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مليكا IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    2 0
    هركس به سنت و سيره اهل بيت(ع) تمسك بجويد رستگار خواهد شد. خسته نباشيد!