آخرین تحولات لبنان

آمنه مستقیمی - همسو با تأکید رهبر معظم انقلاب بر تکریم چهره های قرآنی و تاکید بر معرفی هر چه بیشتر این چهره‌ها به جامعه این بار با مسعود گرجی، قاری بین المللی به گفت‌وگو پرداختیم و مروری داریم کوتاه بر سبک زندگی این چهره سرشناس قرآنی.<BR>

حافظان و قاریان قرآن باید زینت این کتاب الهی باشند

مسعود گرجی دارنده رتبه نخست مسابقات بین‌المللی کشور مالزی در سال 1380 است. وی متولد سال 1358 در شهر تهران بوده و دارای تحصیلات کارشناسی علوم قرآن و حدیث است.
وی در راه کسب علوم و معارف قرآنی از حضور استادانی همچون علی سیاح‌گرجی (پدرش)، استاد محمدعلی سبزی، استاد عباس امام‌ جمعه، استاد محمد ثابتی‌منفرد، استاد احد اصل محمدی و استاد ابراهیم پورفرزیب بهره برده است.
از اهم مقامات قرآنی وی می‌توان به کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی کشور مالزی در سال 1380، رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در همان سال، رتبه اول مسابقات قرآن سازمان اوقاف در استان تهران در سالهای 1379 و 1380اشاره کرد.
گرجی افزون بر اینکه از سال 1377 تاکنون در جلسات و مراکز قرآنی متعدد تلاوت قرآن حضوری فعال داشته، عضویت در جمعیت قرآنی استان تهران را نیز در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، همچنین دوره‌های آموزشی قرآن در سطوح تجوید، صوت و لحن را نیز برگزار می‌کند.
وی قاری منصوب صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده و به داوری مسابقات قرآنی نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی پرداخته و به کشورهایی نظیر عربستان، لبنان، سوریه و مالزی جهت اجرای برنامه‌های قرآنی سفرهای تبلیغی داشته است.
گرجی درباره نخستین جرقه‌های انس خود با قرآن کریم می‌گوید: پدر من از قاریان بین‌المللی قرآن بود در سال 1366 موفق به کسب رتبه اول مسابقات کشور مالزی شد که این اتفاق موجب شد که سال‌ها بعد که من در این کشور حایز کسب رتبه اول قرائت شدم، عنوان نخستین پدر و پسر دارنده مقام نخست مسابقات مالزی را به خود اختصاص دهیم.
دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی کشور مالزی اظهار می‌دارد: حضور و تأکیدات پدرم همواره خانواده را به خواندن قرآن ترغیب می‌کرد و از 7 سالگی با حضور در جلسات آموزش قرآنی از تربیت وی بهره‌مند می‌شدم، البته در رشد و پیشرفت فعالیتهای قرآنی از صحبت‌های استادان دیگر نیز بهره گرفته ام، اما تمام این توصیه‌ها را با حرفهای پدرم هماهنگ می‌کردم تا دچار سردرگمی نشوم.
وی ادامه می‌دهد: در بحث کسب آموزشهای تخصصی قرائت قرآن چند سالی از جلسات قرآنی فاصله داشتم و از 18 سالگی دوره‌ جدید فعالیتهای من و حضور جدی در جلسات قرآن آغاز شد، جالب آنکه در زمانی که از جلسات قرآنی فاصله داشتم هیچ‌گاه پدرم اجبار نمی‌کرد تا قرآن یاد بگیریم، اما برای علاقه‌مند شدنم بسیار تلاش می‌کرد.
گرجی با اشاره به ملاکهای سبک زندگی قرآنی و اسلامی تصریح می‌کند: سبک زندگی قرآنی و اسلامی مبتنی بر اطاعت از فرامین اهل بیت (ع) و توجه به آیات شریفه قرآن است. اگر ما معتقد به انس با قرآن هستیم باید توکل و صبر پیشه کنیم که راهگشای بسیاری از مشکلات است و طبق آیات قرآن پس از هر سختی آسانی‌ است.
وی در پاسخ به این سؤال که چگونه در مدت ‌زمان کوتاه موفق به کسب رتبه بین‌المللی قرآن در کشور مالزی شده است، می‌گوید: اول شدن در مسابقات بین‌المللی قرآن هدف اصلی من در حوزه فعالیتهای قرآنی نبود، بلکه یکی از اهداف بلند من بود. من در سالهای 1375 و 1376 با حضور در جلسات قرآنی، تمرین با دوستان به صورت خصوصی، استماع قرآن کریم به مدت 3 تا 4 ساعت در روز و تقلید از اساتید مصری و ترکیب الحان آنان برای ارایه قرائتی فنی در مسابقات بین المللی خود را به اوج رساندم.
گرجی با اشاره به لزوم اتخاذ رفتارهایی در شأن قاریان قرآن در جامعه تاکید می‌کند: افرادی که خود را منسوب به قرآن می‌دانند نباید اشتباهات و کارهایی که دیگران انجام می‌دهند و در شأن و رفتار یک قاری قرآن نیست، را مرتکب شوند، زیرا حافظان و قاریان قرآن باید زینت این کتاب الهی باشند و عامل به مضامین آیات قرآن کریم شوند. همواره در تاریخ قاریانی که نسبت به آیات قرآن کریم معرفت نداشتند به انحراف کشیده شده‌اند همان‌طور که در برخی از کشورهای به ظاهر اسلامی، قاریان و حافظان تنها به خواندن الفاظ قرآن می‌پردازند و بویی از عمل و معرفت به مضامین آیات قرآن و پیروی از اهل بیت(ع) نبرده‌اند.
گرجی می‌افزاید: شیطان همواره انسان را در معرض وسوسه‌های خود قرار می‌دهد و قاریان نباید به آن آلوده شوند و خود را جدای از دیگران بدانند و همواره عبودیت الهی را به یاد داشته باشند و خواندن قرآن مقدمه‌ای است برای عمل به آن.
به گفته وی قرآن کریم معجزه الهی است که در زندگی مادی و معنوی افراد برکات الهی را سرازیر می‌کند و او نیز در تمام مراحل زندگی خود همچون تدریس و کسب و کار از فیوضات بی‌شائبه قرآن کریم بهره‌مند شده ‌است. او بر این باور است که باید زندگی خود را نزدیک به اهل بیت(ع) کنیم، زیرا آنان قرآن ناطق و نمونه‌ای از عاملان قرآن کریم هستند.
وی با اشاره به ملاکهای سبک زندگی قرآنی و اسلامی خاطرنشان می‌کند: طبق توصیه‌های پیامبر (ص)، قرآن و اهل بیت (ع) باید در کنار هم دیده شوند و سبک زندگی قرآنی به تنهایی ابهاماتی ایجاد می‌کند، بنابراین باید به رعایت سبک زندگی قرآنی و اهل بیتی (ع) ملزم شویم. همچنین ضمن رعایت آن در زندگی خود و خانواده‌مان دیگران را به عمل‌کردن قرآن کریم دعوت کنیم.
همچنین با توجه به در پیش بودن شبهای قدر که مقدرات زندگی افراد مشخص می‌شود بدانیم که امام عصر (عج) ناظر بر اعمال بوده و همواره تلاش کنیم پیروان خوبی برای ایشان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.