گروه هنر- تکتم بهاردوست:«هومن برق نورد» از هنرمندان تئاتر است و سال هاست که در این عرصه فعالیت دارد. این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در سریال هایی هم چون «بیداری»، «فاکتور هشت» و «اشکها و لبخندها»،«درمسیر زاینده رود» نیزحضور داشته است. برق نورد این روزها و همزمان با پخش سریال شبانه«ساختمان پزشکان» هر شب برای نمایش«گلن گری گلن راس » به کارگردانی پارسا پیروزفربه روی صحنه می رود تا به قول خودش از تئاتر هم به دور نباشد. اما بهانه گفتگوی ما با «هومن برق نورد» حضور او در نقش ناصر سریال «ساختمان پزشکان »است که البته در خصوص این نمایش هم با او گفتگو خواهیم کرد؛ می خوانید:
* مدتی است که مشغول بازی درنمایش «گلن گری گلن راس»هستید.موافقید کمی در خصوص این کار صحبت کنیم؟
** بله با کمال میل.این کار نوشته دیوید ممت و درباره یک بنگاه معاملات املاک است و زندگی و حال و احوال آدم هایی را که در این بنگاه فعالیت می کنند، بررسی می کند. کار با پارسا پیروزفر را دوست داشتم.پیش از این نمایش«هنر» را هم از او دیده بودم و فکر می کنم خیلی خوب توانسته است از پس این کار برآید، چرا که هرکس این نمایش را دیده از آن راضی است واستقبال تماشاچی وسالن پر از جمعیت هم شاهد این قضیه است.
* اگر موافقید برویم سراغ سریال «ساختمان پزشکان». از همکاریتان با سروش صحت بگویید؟
** در لاهیجان مشغول بازی در تله فیلم رضا حامدی خواه بودم که حمید مهین دوست، مدیر تولید پروژه با من تماس گرفت.به خاطر اینکه کارم دراین پروژه طول می کشید با تمام علاقه ای که بابت کار درسریال «ساختمان پزشکان» داشتم ولی عذر خواهی کردم وگفتم که نمی توانم با گروه همکاری داشته باشم، ولی بعد دوباره پیمان قاسم خانی تماس گرفت وبا توضیحاتی که در خصوص نقش داد شیفته آن شدم وقرارداد بستم.ولی خب به خاطر درگیری که داشتم تقریباً به نسبت بقیه دیرتر به گروه پیوستم.
* پس قلم پیمان قاسم خوانی برای همکاری با این گروه برایتان کافی بود؟ با خواندن فیلمنامه متوجه تفاوت شخصیت ناصرشدید یا توضیحات نویسنده؟
** بله والبته کارگردانی سروش صحت. با توضیحات پیمان قاسم خانی همان ابتدا متوجه شدم که ناصر با دیگر شخصیتها چقدرمتفاوت است. با خواندن فیلمنامه اطلاعاتم برای ایفای این نقش کامل شد و با وجود قلم قاسم خانی وراهنمایی های صحت وگروه خوب می دانستم که کار قابل قبولی ازکاردر می آید.
* برای درآوردن نقش ناصر چقدر روی نقش و روی بازی نقش های مقابلتان حساب کرده بودید؟
** ببینید در کارهای شبانه وقتی که نویسنده ها متفاوت هستند وچند نفر می نویسند، نمی شود زیاد روی متن حساب کرد و دقیقاً به خاطر زمان کم کار گاهی نویسنده ها نمی توانند چیزهایی را که می خواهند روی کاغذ بیاورند، برای همین یکی به نام نویسنده وکارگردان ودیگری گروه بازیگران مقابلم اهمیت داشت. من تقریباً همه بازیگرهای مقابلم را می شناختم وبا شیوه بازیشان آشنا بودم. از بهنام تشکر که سالها روی صحنه بود ومی شناختمش تا شقایق دهقان، بیژن بنفشه خواه و...
* ناصر افشارمی توانست در خیلی جاها شبیه خسرو اشکها ولبخندها باشد چه کردید که این نقشها با هم متفاوت باشد؟
** همان ابتدای کارپیمان به من گفت که ناصر در تضاد با نیماست، چون نیما محور قصه است و این دو برادر در ارتباط با هم هستند. در واقع بیشتر بار ذهنی ام را در ارتباط با نیما گذاشتم،چون مطمئن بودم ارتباط با دیگر شخصیت ها پس از شکل گرفتن این کاراکتر به دست می آید. بله با بخشی از صحبت شما موافقم که این دو کاراکتر شبیه هم هستند ولی خسرو خیلی ساده و ندانم کار بود، ولی ناصر قالتاق است وکارهایش را آگاهانه انجام می دهد.ضمن اینکه تبعیضی که پدر ومادردر خانواده نسبت به این دو برادر قائل شده اند، لحظات و موقعیتهای کمیک فراوانی را به وجود می آورد.
* آقای برق نورد حتما در جریان هستید که خیلی از سریالهای روتین شبانه آن هم از نوع طنزبیشتر در طول پخش نوشته وساخته می شود وجاهایی هم طبق خواسته مخاطب پیش می رود، یک نمونه اش باغ شیشه ای که خود شما هم درآن بازی داشتید، ولی این اتفاق درخصوص ساختمان پزشکان نیفتاد.
** بله. در طول این سالها همزمانی ساخت وپخش نه تنها به نفع کار که به ضرر سریال تمام شده است که به این شیوه ساخته شده اند. مثلاً ممکن است من یا همکارانم حرکت یا تکیه کلامی را در یک قسمت استفاده کنیم فردا با واکنش های موافق راجع به آن در جامعه روبرو شویم، چنین مسائلی شاید این تأثیر را بگذارد که ما بیشتر از آن تکیه کلام یا حرکت در قسمت های بعدی استفاده کنیم. به نظر من این مسأله گاه خطرسازاست، ولی این طور کارگردان می تواند اثری شسته رفته تر را تحویل مخاطب بدهد.
* آقای برق نورد سریال ساختمان پزشکان از جمله طنزهای قابل تأمل است؛ متنی تقریباً نو ومنحصر به فرد دارد وتوانسته است مورد اقبال تماشاچی واقع شود، شما دلیل آن را به عنوان یک بازیگرچه می دانید؟
** به نکته جالبی اشاره کردید. به نظر من مهمترین نکته در این سریال فیلمنامه کنترل شده ،بازیهای کنترل شده ودر یک کلام ریتم مناسب کار است. همه بازیگران این سریال که کنار هم جمع شده اند ریتم بازی یکسانی دارند.ریتم نویسنده با کارگردان وریتم این دو با بازیگران هماهنگ بود. شاید یکی از دلایل عمده این بود که ما قبل ازبرداشت هر سکانس،دورخوانی داشتیم، تمرین می کردیم و بعد ضبط می کردیم.
* به عنوان آخرین سؤال از شیوه کارگردانی سروش صحت بگویید؟
** کارگردانی صحت در این کار بسیار نا محسوس است ودر واقع کارگردانی دراین کار به شیوه معمول دیده نمیشود. در واقع ما با یک تفاهم جمعی به ضبط نهایی میرسیدیم.
۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۷
کد خبر: ۱۴۸۴



نظر شما