انتخابات

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:خیلی از مردم دراولین بخش خبری صبح پس ازتوافق تصویر محمد جواد ظریف را درحالی که با خبرنگاران سخن میگفت دیدند , او که شاد از به ثمر رسیدن تلاشهایش به تشریح دستاوردهای توافق سخن میگفت به طور کاملا واضح واشکار به حذف یکی از تحریمهای ایران اشاره کرد, تحریم خودرویی , همانی که باعث شد تا خودروسازان ایرانی یا به عبارت بهتر مونتاژکاران کشورمان طی ماههای گذشته تولیدشان تا اندازه زیادی کاهش یابدو فریاد واتحریما سر دهند.<BR>

افزایش 20درصدی قیمت خودرو پس از رفع تحریمها/ تلاشها برای کاهش 15درصدی قیمت راه بجایی نبرد/ خودروسازها و بازار توجهی به ژنو ندارند

اتفاقا همین جریان بعلاوه برخی اشتباهات اقتصادی دولت بود که قیمت خودرو را تا جایی بالابرد که دیگرکمتر کسی توان خرید دارد وکسانی هم که توان خرید دارند منتظرند ببینند سرنوشت بازار باتوجه به سیاستهای دولت جدید چگونه پیش خواهد رفت.
واقع بین ترین افراد کسانی هستند که میدانند در کشورما نباید منتظر کاهش قیمت کالایی باشند که دولت و نهادهای مسوول افزایش قیمتش را تایید کردند , بنابر این اگر افزایش قیمت جدیدی درمیان نباشد قطعا هر تحول سیاسی , حتی اگر منجر به حذف تمام تحریمها هم شود , میتوان قیمت را ثابت نگه دارد .
***ثبات قیمت خودرو تا پایان سال
درهمین راستا یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: شورای ملی رقابت تا کنون جلسات متعددی را در خصوص قیمت خودرو برگزار کرده اما تا این لحظه خروجی خاصی از این جلسات حاصل نشده است.
عیسی امامی افزود: بر اساس برنامه های کارشناسی صورت گرفته توسط شورای رقابت و به رغم ادعای خودروسازان و قطعه سازان، نرخ ارز بر قیمت خودرو تاثیر چندانی ندارد.
عضو ناظر شورای ملی رقابت با اشاره به این که به موجب تصمیمات جلسه اخیر شورای رقابت مقرر شد،مبنای قیمت گذاری خودروها بر اساس دستور العمل قبلی محاسبه شود، اظهار کرد: به این ترتیب تا پایان سال 92 قیمت خودرو ثابت می ماند.
امامی با تاکید بر این که به نظر نمی رسد عدم اختصاص ارز مبادله ای تفاوت زیادی در قیمت خودرو ایجاد کرده و ضرر و زیانی به خودروسازان برساند، اضافه کرد: در این صورت نیز خودروسازان باید با افزایش تولید ضرر و زیان احتمالی را جبران کنند.
همچنین دراین خصوص ، رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران گفت: نرخ خودرو کاهش نمی یابد و تنها با توافق ژنو ارزش سهام شرکت‌های خودروساز دنیا رشد کرد.
مسعود خوانساری، رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در خصوص توافق ژنو اظهار داشت: توافقات صورت گرفته اتفاق بزرگی بود که در تاریخ ایران ثبت خواهد شد اینکه اختلافات چندین ساله ایران و امریکا تا حدودی حل شده است مسلما طی ماههای آینده اثرات خود را بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.
وی در خصوص حذف تحریم‌های خودرویی افزود: برداشتن بخشی از تحریم‌ها در حوزه خودرو نیز با واکنش‌های سریعی مواجه شد به گونه‌ای‌ که ارزش سهام شرکت‌های خودروسازی پژو سیتروئن و رنو در بازار بورس پاریس افزایش چشمگیری داشت این در حالی است که در 6 ماه اول سال جاری شرکت رنو به خاطر تحریم ایران 512 میلیون یورو درآمد خالص خود را از دست داده بود.
خوانساری ادامه داد: در داخل نیز بهای سکه و ارز کاسته شد و امید ها به جامعه بازگشت اما این اتفاقات به این معنی نیست که نرخ خودرو هم کاهش پیدا می کند چراکه با نرخ دلار 2800 تومانی و رشد اقتصادی منفی 5 درصدی و تورم 40 درصدی در جامعه نمی توان انتظار معجزه داشت.
درهمین حال گزارشهای رسیده حکایت از این دارد که رکود خرید و فروش در بازار خودرو و گرانی نرخ‌ها در این بازار آنقدر زیاد است که حتی نتایج مذاکرات ژنو نیز نتوانست این بازار را به واکنش وا دارد.
در حال حاضر قیمت خودرو در بازار بالاتر از توان خرید اکثر مردم است و همین مسئله باعث رکود در بازار شده است، به طوری که خریداری برای خودروهای گران‌قیمت وجود ندارد.
در این شرایط هر دستگاه پژو 405 بنزینی در بازار 27.5 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که حدود 5 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه‌ای این محصول است.
همچنین هر دستگاه پژو پارس در بازار به قیمت 35.5 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود که نسبت به قیمت کارخانه حدود 8 میلیون تومان بالاتر است.
در مورد تندر 90 مدل E1 ایران خودرو نیز باید به قیمت 32.5 میلیون تومانی این خودرو اشاره کرد که یک میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.
تندر 90 مدل E2 ایران خودرو هم تقریباً برابر با قیمت کارخانه یعنی 35 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.
در مورد رانا هم باید به قیمت 32 میلیون تومانی این خودرو اشاره کرد که 2 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.
هر دستگاه سمند ال‌ایکس سال نیز در بازار 4.5 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه یعنی 27.5 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.
در مورد محصولات سایپا هم باید به قیمت 22 میلیون تومانی تیبا اشاره کنیم که حدود 3.5 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.
سایپا 111 مدل SX نیز با قیمت 19 میلیون تومان در بازار به خریداران عرضه می‌‌شود که نسبت به قیمت کارخانه، 4 میلیون تومان بالاتر است.
قیمت سایپا 131 مدل SX نیز این روزها در بازار 17 میلیون و 800 هزار تومان است که نسبت به قیمت کارخانه، 2 میلیون و 800 هزار تومان بالاتر است.
در مورد سایپا 132 مدل SX هم می‌توان به قیمت 17.5 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کرد که نسبت به قیمت کارخانه، 2.5 میلیون تومان گران‌تر است.
تندر 90 مدل E2 پارس خودرو هم 2 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه یعنی 37 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.
قیمت مگان نیز همچنان 88 میلیون تومان است که نسبت به قیمت کارخانه 14 میلیون تومان گران‌تر است.
قیمت خودروهای خارجی نیز تغییر چندانی نداشته و تنها تویوتا لندکروز به علت کمبود عرضه در بازار، با افزایش قیمت 10 میلیون تومانی مواجه شده و با قیمت 400 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.
***خودرو ارزان میشود
اما دراین میان هستند کسانی که با ضرب وتقسیم و محاسبه به این نتیجه منطقی رسیده اند که خودرو ارزان میشود , انها برای باور خود دلیل دارند و معتقدند حال که طی ماههای گذشته به بهانه تحریم صنعت خودرو قیمت این کالا افزایش یافته اکنون و با رفع تحریمها قیمتها کاهش خواهد یافت.
نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران دراین باره می گوید: کاهش قیمت هزینه های تولید و به تبع آن پایین آمدن قیمت خودرو طی حدود چهار تا پنج ماه از تبعات مثبت رفع تحریم و نتایج مذاکرات ژنو 3 خواهد بود.
مصطفی روناسی اظهار کرد: با توجه به توافق ژنو 3 و اظهارات اخیر برخی مقامات اروپایی مبنی بر کاهش تحریم صنایع خودروسازی، به طور قطع در ماه های آینده شاهد افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.
وی با بیان اینکه، صنعت خودروسازی نقش بالایی در اشتغالزایی و افزایش تولید کارخانه های فعال دارد، افزود: با رفع تحریم در درجه نخست مراودات به حال طبیعی باز می گردد و طبیعی است که این فرایند به نفع تولید کنندگان خواهد بود.
عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران، این موضوع را نیز گفت که واردات قطعات جدید در فضای غیر تحریمی حداقل چهار تا پنج ماه طول می کشد و به دنبال آن باید شاهد کاهش قیمت خودرو بود، هر چند که از نظر او به دلیل انحصاری بودن حوزه خودروسازی وضعیت قیمت خودرو بستگی به نظر دولت دارد.
روناسی تاکید کرد: با توجه به روند امیدوار کننده پس از مذاکرات و لغو برخی تحریم ها، منطق حکم می کند که قیمت خودرو برای مردم ارزان شود.
از نظر این فعال بخش خصوصی، لغو تحریم های صنایع خودروسازی 10 تا 15 درصد هزینه های دور زدن تحریم ها را برای تولید کنندگان این بخش کاهش می دهد.
وی در عین حال به موضوع نحوه خرید قطعات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: خرید غیر مستقیم قطعات و توسل به واسطه ها نیز هزینه بیشتری را بر روی تولید کنندگان تحمیل می کرد و این وضعیت علاوه بر اینکه بر روی کیفیت تولیدات تاثیر می گذارد موجب ضعیف شدن فرایند نظارت خواهد شد.
همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره کاهش تحریمهای خارجی به خصوص در حوزه خودرو گفت: بدون شک با لغو تحریمهای خارجی علیه صنعت خودروسازی وضعیت بهتر از الان خواهد شد و زمینه بازگشت خودورسازهای بزرگ جهان نیز به ایران فراهم میشود.
امید کریمیان در پاسخ به این سوال آیا قرار است خودروسازهای بزرگ جهان به ایران بیایند گفت : بنده هم چندی پیش خبر ورود چند خودروساز بزرگ خارجی را برای سرمایه گذاری و همکاری در ایران شنیده ام و فکر میکنم لغو قانونی تحریمهای خودرویی این بستر را بیش از بیش فراهم کند.
وی درباره تاثیر لغو تحریمهای خارجی در صنعت خودروسازی نیز گفت: مهم ترین اثر لغو این تحریمها کاهش هزینه تولید و افزایش تولید خودرو و به احتمال زیاد کاهش جزئی در قیمت خودرو خواهد بود.
وی گفت: متاسفانه برخی خودروسازها معتقدند چون دولت به آن ها تسهیلات نمیدهد وضعیت تولید و گرانی به وجود آمده که اصلا اینگونه نیست . وی تصریح کرد: درست است تحریمهای خارجی نقش زیادی در وضعیت نابه سامان تولید خودرو داشته است اما باید توجه داشت خودروسازها در این مسیر اشتباهات زیادی داشته اند.
یک کارشناس صنعت خودروهم دراینباره گفت: با توجه به توافقنامه هسته‌ای و کاهش نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی نیز کاهش خواهد یافت.
مصطفی ممقانی با بیان این‌که با لغو تحریم صنعت خودرو واردکنندگان می‌توانند خودروهای وارداتی را با هزینه‌های کمتری وارد کشور کنند، خاطرنشان کرد: از آن سو توافقنامه ژنو تاثیرات مثبتی نیز بر نرخ ارز داشته و موجب کاهش قیمت آن‌ شده است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:‌ در صورت کاهش قیمت ارز به حدود 2800 تومان و تثبیت این نرخ، قیمت خودروهای وارداتی نیز حداقل پنج - شش درصد کاهش خواهد یافت.
وی افزود: این وضعیت در حالی است که هم‌اکنون بازار خودروهای وارداتی در رکود به سر برده و خریدار چندانی برای این خودروها وجود ندارد.
ممقانی تصریح کرد: در صورت کاهش قیمت خودروهای وارداتی احتمال افزایش تقاضا و رونق گرفتن بازار این محصولات وجود دارد.
***خودرو گرانتر میشود
اما برخی هم هستند که این گروه اتفاقا بیشتر دربازار حضور دارند والبته برخی پیش بینی انها درباره افزایش قیمت خودرو تاکنون نیز به ثمر نشسته است , انها کسانی هستند که نه تنها از افزایش یا ثبات بازار خبر نمیدهند که انچه برای خودرو پیش بینی میکنند افزایش قیمت است .
دراین خصوص رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل گفت: در روزهای اخیر هیچ گونه افزایش و کاهشی جدی در قیمت خودروهای داخلی صورت نگرفته است.
حسن زمانی افشار ضمن تاکید بر عدم تغییر و نوسان قیمت خودرو در چند روز اخیر گفت: قیمت خودرو در روزهای اخیر هیچ‌گونه کاهش یا افزایش جدی نداشته است و همچنان اغلب خودروهای داخلی بر اساس افزایش قیمتی که ظرف هفته‌های گذشته صورت گرفته معامله می‌شود.
رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان در ادامه از احتمال ورود دلالان به این بازار ابراز نگرانی کرده و معتقد است کسانی که مجوز فعالیت در بازار خودرو را ندارند هر لحظه احتمال دارد که با حضور در این بازار، موجب برهم خوردن بازار فعلی خودرو شوند.
وی برخلاف دیگر فعالان بازار ایام محرم و صفر را موجب رکود در بازار خودرو می‌داند و می‌گوید به دلیل شرکت بسیاری از هموطنان در مراسم عزاداری در استان‌ها و شهرهای کشور و تعطیلی بازار در دهه‌های دو و سوم محرم، بازار اغلب کالاها از جمله بازار خودرو رونق چندانی نخواهد داشت.
این در حالی است که علی افشار از فعالان بازار خودرو ، وضعیت فعلی بازار خودروهای داخلی را نسبتا مناسب می‌داند و معتقد است که با افزایش قیمت خودرو در هفته های گذشته و افزایش تقاضا، بازار خرید و فروش برخی خودروهای داخلی رونق گرفته و موجب افزایش 7 تا 10 درصد قیمتها شده است به طوری که عمده این تاثیر بر قیمت خودروهایی مثل ال90 و پژو 206، بوده است.
به گفته این فعال بازار هم اکنون قیمت برخی خودروها به دلیل تیراژ کم و افزایش تقاضا روند صعودی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال نیز بیش از 20 درصد افزایش قیمت داشته باشند.
این فعال بازار خودرو رونق بازار خودروهای داخلی در هفته های اخیر را، به دلیل شروع ماه محرم می‌داند و می‌گوید هر ساله با آغاز ماه محرم بازار خودرو رونق می‌گیرد در وافع با شروع ماه محرم و سفر بسیاری از هموطنان به سایر استان‌ها و شهرهای کشور شرکت و در مراسم عزاداری، موجب گرم شدن بازار خودرو می شود.
درهمین حال ، مشاور انجمن خودروسازان هم با بیان اینکه مشکل تامین نقدینگی خودروسازان به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالین این صنعت کماکان به قوت خود باقی است‏ اظهار داشت: بر همین اساس با وجود لغو تحریم‌ صنعت خودرو به دنبال مذاکرات ژنو هم نمی‌توان منتظر کاهش سریع قیمت خودرو حداقل ظرف 6 ماه آینده بود.
داوود میرخانی رشتی در رابطه با تاثیر لغو تحریم صنعت خودرو، بر قیمت‌ها اظهار داشت: به دنبال این تصمیم در سطح بین الملل بخشی از هزینه‌های حمل و نقل برای واردات قطعات کاهش خواهدیافت اما باید توجه داشت که مشکل اصلی فعالین این صنعت تامین نقدینگی است که کماکلان به قوت خود باقی است .
وی با تاکید بر اینکه مردم به این زودی‌ها منتظر کاهش قیمت‌ها نباشند‏،اضافه کرد: از آنجایی که لغو تحریم‌ها بر خرید‌های که در ماه‌های گذشته صورت گرفته تاثیری نخواهد داشت نمیتوان انتظار کاهش قیمت بلافاصله بعد از نتیجه مثبت مذاکرات را داشت و حداق ظرف 6 ماه آینده هیچ تغییری در نرخ‌ها صورت نخواهد گرفت.
به گفته این فعال صنعت خودرو، مادامی‌که مشکل تامین نقدینگی حل نشود حتی با وجود از بین رفتن تحریم‌ها نمی‌توان به بهبود وضعیت این صنعت و کاهش قیمت‌ها امید داشت.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    24 1
    همونطور که ميدونين انگليسي ها ميگن ما اونقدر ثروتمند نشديم که جنس هاي ارزون بخريم. به اين معني که خريد يک کالاي ارزون قيمت براي مصرف کوتاه مدت خوبه و در نهايت پول بيشتري در درازمدت از جيبتون خارج ميشه. دقيقا همون بلايي که چيني ها توي اين چند سال سر ملت ايران آوردند. حالا که تحريم خودرو برداشته شده و خودروسازهاي خارجي براي ورود به مملکت دارند سر و دست ميشکنند چرا اولويت رو به خودروسازهايي مثل BMW و بخصوص جنرال موتورز نمي دهيم؟هم امنيت مردم تضمين ميشه و هم در دراز مدت ستون اقتصاد خانوارهاي ايراني رو مستحکم تر ميکنه. البته بايد توطئه مافياي خودرو در داخل را بخوبي رصد و مهار کرد.
  • محمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    27 2
    تو اين مملکت کسي به فکر مردم نيست دولت نماينده قشر سرمايه دار مي باشد و تلاشش پر کردن جيب اغنياست براي قشر فرودست شعارهاي ملي معابانه سر ميدهن بدون رعايت حقوق مصرف کننده و کيفييت در خدمات براي قشر ثروت مند نرخ ارز مبادله اي و وام هاي کلان
  • محمد IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    18 1
    نمي خريم تا قيمت کاهش و کيفيت افزايش يابد
  • ناشناس IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    13 1
    اگرخداوکيلي ميخوايد خودرو پايين بياد چرادست دست ميکنيد خوب بياريد پايين يکي بتونه بخره اون سرمايه داره يکي ماشين ميخواد اينم نمياد ماشين ايراني بخره ميره يکي بنز ميخره تا10سال ميشينه يکي اخ نميگه نمياد ماشين شمارابخره که وقتي ازنمايندگي بياره بيرون راست ببره تعميرگاه ياصاف کاري. اگه نمياريد پاين بريد فرغون بزنيد که محکم باشه که خراب نشه يادستش بشکنه فکر نکنم اين کار هم ازدستتون بربياد
  • بي نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    16 0
    چرا در اين کارخانه هارو تخته نمي کنن تا درس عبرتي واسشون بشه که با جون عزيز اين ملت انقلابي بازي نکنن
  • ا IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    3 4
    توليد بره بالا تحريم ها برداشته بشه قيمت اتومبيل 30% کاهش پيدا ميکنه
  • شاهرخ IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    6 0
    مرده شورشون رو ببرن با اين خودروهاي آشغالي که توليد ميکن . که با چهارتا وام هم نميشه خريدشون. اين از بدبختي ماست که اينجوري روي مردم حساب ميکنن و پرايد رو صادر ميکنن سوريه بقيمت 3.5 ميليون که بگن ما هم صنعت داريم، پارس tu4 49 ميليون!!! bmv z4 قول ماشين هاي اروپايي 41 هزار دلار> يعني بقيمت واقعي دلار 41 ميليون واقعا متاسفم.