۲۰ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۶
کد خبر: 18508

پوکی استخوان بر اثر کمبود کلسیم رخ می دهد و در پی آن بخش داخلی استخوان ها متخلخل می شود. این حالت را از دست رفتن توده استخوانی می نامند که در طول زمان باعث ضعیف شدن استخوان ها و افزایش احتمال شکستگی در آنها می شود.

جدی ترین تهدید سالمندی

 

توده کل استخوانی در حدود 35 سالگی به اوج خود می رسد و از این سن به بعد افراد شروع به از دست دادن توده استخوانی می کنند.
تا قبل از بروز علایم جدی پوکی استخوان، معمولاً کسی از ابتلای خود به این عارضه اطلاعی ندارد.
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در این باره گفت : افراد زیادی از جامعه با کهولت سن به عارضه پوکی استخوان مبتلا می شوند که این امر معمولاً در اغلب زنان در سنین بالای 50 سال و در مردان در سنین بالای 60 سال بروز می کند.

پیشگیری و بازتوانی

سید کاظم شکوری افزود: اگربنا به دلایلی املاح بدن برخی از جوانان نیز کاهش یابد، به این عارضه مبتلا می شوند.
وی اظهار داشت : پوکی استخوان وقتی خود را نشان می دهد که استخوان نمی تواند مواد معدنی لازم را ازغذاها کسب و با کمبود مواد معدنی مواجه می شود.
وی یادآور شد: شرایط هورمونی و ویژگی های بدنی زنان زمینه را برای بروز پوکی استخوان در آنها فراهم کرده است.
شکوری گفت: مهمترین مشکل ناشی از پوکی استخوان، شکننده شدن استخوان است که با کوچکترین ضربه یا خود به خود دچار شکستگی می شود؛ همچنین دردهای استخوان و دردهای مفصلی می تواند از پوکی استخوان ناشی شود.
وی افزود: درمان های دارویی، ورزشی و توانبخشی برای مبتلایان به پوکی استخوان اعمال می شود که معمولاً قرص های کلسیم و داروهای خاص دیگر و همچنین فعالیت های ورزشی و پیاده روی از سوی پزشک برای آنها تجویز می شود.
شکوری به مردم توصیه کرد، برای پیشگیری از پوکی استخوان ورزش های منظم به ویژه پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند و غذاهای کلسیم دار مصرف کنند.
این متخصص طب فیزیکی همچنین به زنان بالای 50 سال توصیه کرد، حداقل یک بار آزمایش تراکم استخوان انجام دهند و در صورت بروز پوکی استخوان درمان را هرچه سریعتر آغاز کنند، چرا که در صورت درمان به موقع، پوکی استخوان به صورت کامل قابل درمان است.
وی پیاده روی در سطوح صاف را بهترین ورزش برای مبتلایان به این عارضه بیان کرد.
متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نمک کلسیم بدن را از طریق کلیه ها دفع و ضمن ایجاد سنگ کلیه زمینه بروز پوکی استخوان را فراهم می کند.
علیرضا استاد رحیمی افزود: پوکی استخوان را نمی توان به یک ماده غذایی خاص نسبت داد، ولی یکی از اصلی ترین عوامل آن کمبود کلسیم در بدن به شمار می رود.
وی گفت: در کنار کلسیم، وجود ویتامین D جهت جذب کلسیم در استخوان ها نیز ضرورت دارد.

راهبرد تغذیه ای
استاد رحیمی گفت: منبع اصلی کلسیم در میان مواد غذایی، لبنیات به ویژه شیر و ماست بوده و ویتامین D نیز که در برنامه غذایی ایرانیان استفاده کمی دارد، بیشتر در غذاهای دریایی و ماهی ها وجود دارد.
استاد رحیمی اضافه کرد: البته تابش مستقیم خورشید روی پوست نیز می تواند باعث ایجاد این ویتامین در بدن شود که استفاده از کرم های ضد آفتاب و پوشش تمام بدن با لباس مانع آن می شود.
وی همچنین به مردم توصیه کرد، از مصرف غذاهای آماده خودداری کنند، چون این غذاها دارای نمک زیاد و ویتامین ها و مواد معدنی ناچیز می باشد.
این متخصص تغذیه یادآور شد: استفاده بیش از حد از پروتئین ها به ویژه گوشت نیز توصیه نمی شود، چون وفور پروتئین در بدن نیز باعث تخلیه کلسیم از استخوان ها می شود.
وی ادامه داد: برخی افراد خودسرانه و بدون دستور پزشک، رژیم غذایی خود را به یکباره جهت کاهش وزن تغییر می دهند که این امر موجب بروز پوکی استخوان می شود.
استاد رحیمی به افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند و همچنین سایر افراد سالم توصیه کرد شیر، ماست، حبوبات، سویا و میوه را به میزان زیاد مصرف کنند و حتماً در برنامه روزانه خود ورزش را بگنجانند، چرا که اگر فشار کافی به استخوان ها وارد نشود استحکام آنها کمتر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.