اوضاع وخیم غزه همزمان با حضور نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در واشنگتن بار دیگر در دستور کار شورای امنیت قرار گرفت و روسیه، چین و الجزایر از فرو ریختن بیش از ۵۰ هزار بمب بر سر مردم غزه گفتند اما آمریکا با حمایت از صهیونیست‌ها، حماس را مقصر جلوه داد.

وخامت اوضاع غزه / روسیه از ریختن ۵۰ هزار بمب بر سر فلسطینیان گفت؛ آمریکا از اسرائیل حمایت کرد

این نشست شورای امنیت به درخواست روسیه، چین و الجزایر برای گفتگو درباره وضعیت انسانی غزه برگزار شد. یک مقام سازمان ملل اعلام کرد که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» بیش از هر زمان دیگری برای کمک به آوارگان فلسطینی به حمایت سیاسی و مالی نیاز دارد.

آنتونیو ماری دی میو معاون رئیس آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی موسوم به «آنروا» روز جمعه به وقت محلی در نشستی به شورای امنیت به سازمان ملل گفت: آنروا اکنون بیش از هر زمان دیگری به حمایت مالی و سیاسی نیاز دارد.

این مقام سازمان ملل گفت: «آنروا باید به ارائه خدمات تا دستیابی به یک راه حل سیاسی ادامه دهد.» این راه حل باید به وضعیت اسفبار پناهندگان فلسطینی نیز پایان دهد.

تاکید سازمان ملل بر محافظت فوری از غیرنظامیان در غزه 

«مهند هادی» معاون هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه (UNSCO) و هماهنگ کننده امور بشردوستانه در دفتر غزه نیز به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت که "محافظت فوری برای جمعیت غیرنظامی غزه و همچنین برای عملیات های بشردوستانه ضروری است. کارکنان و تجهیزات بشردوستانه باید در برابر هرگونه حملات خشونت آمیز محافظت شوند."

این مقام سازمان ملل  گفت که ده ماه از بحران غزه می گذرد اما هنوز هم یک محیط امن برای ارائه کمک‌های بشردوستانه « در داخل غزه وجود ندارد». او گفت: امروز سازمان ملل در موقعیتی نیست که بتواند کمک‌های لازم را به مردم غزه ارائه کند، چه رسد به اینکه بتواند آن را افزایش دهد، مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد.

مهند هادی تاکید کرد که این وظیفه طرف های درگیر است که از فعالان بشردوستانه در میدان جنگ دفاع کنند. "وظیفه مراقبت از همه فعالان بشردوستانه یکی از مهمترین دغدغه های ماست. سوابق حمله به فعالان بشردوستانه در داخل غزه غیرقابل قبول است."

او  با اشاره به فاجعه انسانی در غزه گفت که هزاران کودک "آسیب های وحشتناک" مانند سوختگی درجه سه، قطع دست و پا و آسیب های روحی عمیق را متحمل شده اند.

این مقام سازمان ملل همچنین با اشاره به گریه‌های کودکان در پناهگاه‌ها گفت که «افکار خودکشی» در میان کودکان رواج دارد زیرا والدین نمی‌توانند از کودکان خود در برابر گرسنگی و صدمه محافظت کنند.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: "۶۲۵ هزار کودک از یک سال تحصیلی کامل محروم شده اند. کودک بدون آموزش کودکی بدون آینده است." او  با تاکید بر اینکه تاثیر انسانی جنگ را "نمی توان نادیده گرفت" ، خواستار آتش بس در غزه و آزادی فوری و بدون قید و شرط اسرای در اختیار حماس شد.

روسیه: بیش از ۵۰ هزار بمب بر سر مردم غزه ریخته شده است

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: اوضاع انسانی نوار غزه همچنان فاجعه بار است و هیچ مکان امنی در این منطقه وجود ندارد و مقامات اسرائیلی همچنان در برابر ورود کمکهای انسانی به آن مانع تراشی می کنند.

او تصریح کرد: تاکنون بیش از ۵۰ هزار بمب بر سر ساکنان نوار غزه ریخته شده و منازل و زیرساخت های شهری آن ویران شده است. آنچه در نوار غزه اتفاق می افتد، مجازات جمعی با هدف نابودی کل جمعیت این منطقه است.

نبنزیا اضافه کرد: این خطر وجود دارد که درگیری به لبنان و سوریه نیز سرایت کند. قطعنامه‌های شورای امنیت درباره نوار غزه همچنان در حد جوهر بر روی کاغذ باقی مانده است. مقامات اسرائیلی همچنان مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه می‌شوند.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: ما عمیقاً نگران ادامه کارزار انتشار اطلاعات گمراه کننده علیه آنروا هستیم و معتقدیم که هیچ جایگزینی برای این نهاد بین المللی در نوار غزه وجود ندارد. اسرائیل، آنروا را به تروریسم متهم می‌کند در حالی که خلاف آن ثابت شده است و ما از همه می‌خواهیم با تمام قوا با این کارزار مقابله کنند.

نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد : ما از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم که قوانین بشردوستانه بین‌المللی را رعایت کنند و مسئولیت را بر عهده بگیرند.

چین: شاهد فاجعه انسانی در غزه هستیم

سفیر و نماینده نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت با طرح این پرسش گفت: چقدر باید کشته شوند، و میزان ویرانی چقدر باید باشد تا فاجعه نوار غزه متوقف شود؟

سفیر چین تصریح کرد: درگیری مداوم در غزه به مدت بیش از ۹ ماه سبب بروز فاجعه انسانی بی سابقه و وخیم در این منطقه شده و بارها از خطوط قرمز قوانین بین المللی و انسانی بین المللی در غزه عبور شده است.

الجزایر: اسرائیل مرتکب جنایات جنگی در غزه می‌شود

عمار بن جامع سفیر و نماینده الجزایر در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: حتی نباید یک روز بگذرد و در آن از گرسنگی به عنوان سلاحی علیه مردم غزه استفاده شود.

سفیر الجزایر در سازمان ملل تصریح کرد: مجازات دسته جمعی یک جنایت جنگی است و اسرائیل مسئولیت رنج سنگین مردم نوار غزه را برعهده دارد.ما خواهان بازگشایی گذرگاه ها از جمله گذرگاه رفح برای ورود کمک ها هستیم.

آمریکا باز هم توپ را به زمین حماس انداخت و از اسرائیل حمایت کرد

اما «رابرت وود» سفیر و معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت همچنان از اسرائیل حمایت کرد و  خواستار فشار شورای امنیت به حماس برای دستیابی به توافق نهایی آتش بس شد.

این دیپلمات آمریکایی با انداختن توپ در زمین حماس و مقصر دانستن آن در وضع کنونی گفت:  حماس می تواند رنج در غزه را با موافقت خود با آتش بس پایان دهد.

معاون سفیر آمریکا همچنین گفت که دولت بایدن به تلاش برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه پایبند  است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.