انتخابات

قدس انلاین-قاانی:درنیمه بهمن سال گذشته سیزدهمین جلسه بررسی لایحه بودجه 93 در صحن مجلس برگزار شد که درآن نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 93 آخرین تبصره این لایحه درباره هدفمندی را تعیین تکلیف کردند به طوری که بر اساس پیشنهادی ادامه اجرای هدفمندی به شیوه فعلی تا پایان خرداد سال 93 ادامه داشته باشد و دولت نیز مکلف به ارایه لایحه فاز دوم تا ابتدای تیرماه 93 شد.

احتمال تغییردرمیزان پرداختی یارانه های نقدی/حذف پولدارها امکان پذیر نیست!/تیرماه آخرین فرصت برای دولت

به گزارش قدس انلاین دولت درشرایطی 22 خردادماه یارانه جدید را واریز می کند که صحبت نمایندگان از پایان یافتن این نوع روش در پرداخت یارانه ها خبر می دهد وباید از تیرماه شاهد اتفاقات جدید تری بود بخصوص که دولت در انصراف یارانه بگیران انچنان که باید وشاید موفق نشد.
براساس مصوبه مجلس دولت مکلف است حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 93 اقدامات قانونی لازم را جهت اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه ها انجام و از ابتدای تیرماه 93 به گونه ای عمل کند که ضمن رفع نواقص اجرایی فاز اول براساس قانون اصلاحی مذکور فاز دوم را اجرا نماید.همچنین بر اساس این مصوبه پرداخت یارانه نقدی از محل اصلاح قیمت های کالاها و خدمات موضوع مواد 1 و 3 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مصوب 15/10/1388 مندرج در پیوست شماره 3 این قانون (موضوع ردیف 295330) و یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون تنها تا پایان خرداد ماه و تا سقف 110 هزار میلیارد رالن مجاز است.
مجلس شورای اسلامی همچنین براساس این مصوبه به دولت اجازه داد از کلیه روش‌هایی که منع قانونی ندارد برای شناسایی جامعه هدف استفاده نموده وزمینه اجرای هدفمندی یارانه ها را در فاز دوم بر مبنای درآمد نسبی خانوار فراهم کند.

* پرداخت یارانه به شیوه فعلی ادامه می‌یابد

اما چندی پیش معاون اول رئیس‌جمهور از پرداخت یارانه به شیوه فعلی و تداوم آن طی ماه‌های آینده به همه سرپرستان خبر داد. جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوردرباره نحوه واریز یارانه طی ماه‌های آینده گفت: یارانه فعلا به تمام خانوار‌هایی که ثبت‌نام کردند، به شیوه کنونی ادامه می‌یابد.
این در حالی است که در اواسط اردیبهشت ماه بود که وزیر اقتصاد از تحلیل و جمع آوری اطلاعات ثبت شده خبر داد و اعلام کرد که هرچند برخی از افراد مخالف حذف دهک های توانمند از دریافت یارانه هستند اما براساس تکلیف مجلس مبنی بر اینکه فقط افراد نیازمند باید یارانه دریافت کنند دولت به این تکلیف عمل خواهد کرد.
از سویی دیگر اظهارات محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی رییس جمهورنیز مبنی بر اعتماد دولت نسبت به درخواست متقاضیان دریافت یارانه بیانگر این موضع است که حداقل تا تصمیم نهایی در مورد غربالگری دریافت کنندگان که زمان مشخصی از سوی دولت برای آن تعیین نشده است، پرداخت یارانه به همه در ماه های پیش رو ادامه دارد. بنابراین گزارش اگر تغییر خاصی در زمانبندی پرداخت یارانه ایجاد نشود تمامی 73 میلیون متقاضی ثبت نام کننده به همراه نیروهای مسلح که در پرداخت آن ها در ماه قبل مشکلی ایجادشده بود یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی خود را در بیست و دوم ماه جاری دریافت خواهند کرد البته با این توضیح که در مدت اخیر بیش از 23 هزار نفر از جمع ثبت نام کنندگان انصراف داده و از حساب خرج دولت در خرداد ماه خارج شده اند.

* حذف پولدارها امکان پذیر نیست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس،در رابطه با زمان برای اجرای حذف اقشار پردرآمد، گفت: این موضوع تا زمان تقویت بانک اطلاعاتی امکان پذیر نیست، شاید اکنون بتوان برخی اقشار اسیب پذیر را از طریق لیست کمیته امداد و بهزیستی مشخص کرد، اما شناسایی اقشار مرفه و میانی نیازمند تشکیل بانک اطلاعاتی موثق و تقویت آن است.
سید سعید زمانیان دهکردی در رابطه با شیوه پرداخت یارانه نقدی ،گفت: پرداخت یارانه نقدی، سنتی است که در دولت قبل پایه گذاری شده و برای تغییر آن باید با مطالعه، دقت و درایت عمل کرد.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه به دلیل نبود بانک اطلاعاتی در کشور، یارانه نقدی مشمول همه اقشار شده و دولت اگر اعتقاد به اجرای اقدامات زیر بنایی و بهبود وضعیت کشور دارد به طور حتم باید به حذف برخی دهک ها اقدام کند که این موضوع تنها از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی ممکن است.
وی ادامه داد: البته به عقیده بنده در دراز مدت باید یارانه نقدی به طور کلی حذف و حمایت از اقشار آسیب پذیر نیز به صورت غیر نقدی باشد.
وی در رابطه با اقشاری که باید از دریافت یارانه حذف شوند نیز گفت: دولت باید در ابتدا یک شاخص درآمدی تعیین و براساس آن برنامه ریزی کند، اما اکنون این اتفاق رخ نداده و دولت تعریف مشخصی از اقشار مرفه و آسیب پذیر ندارد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: اگر در این ارتباط اطلاعات مناسبی موجود باشد می توان زمان بندی تعیین کرد، اما در وضعیت کنونی تصمیم گیری برای حذف به ایجاد مشکل منجر خواهد شد.
وی همچنین با یاد آوری اخبار منتشر شده مبنی بر شناسایی 10 میلیون نفر از اقشار پر درآمد از سوی دولت گفت: دولت باید اعلام کند که شاخص برای شناسایی این اقشار چه بوده و بر آن اساس تصمیم گرفته شود، چرا که در صورت نبود اطلاعات موثق ممکن است برخی افراد آسیب پذیر هم به صورت اشتباه حذف شوند.
این نماینده مردم در مجلس نهم همچنین در رابطه با زمان مناسب برای اجرای حذف اقشار پردرآمد گفت: این موضوع تا زمان تقویت بانک اطلاعاتی امکان پذیر نیست، شاید اکنون بتوان برخی اقشار اسیب پذیر را از طریق لیست کمیته امداد و بهزیستی مشخص کرد، اما مشخص کردن اقشار مرفه و میانی نیازمند تشکیل بانک اطلاعاتی موثق و تقویت آن است.

زمانیان دهکردی بیان داشت: همچنین باید توجه داشت که بسیاری از اقشار بی سرپرست و روستایی وجود دارند که در لیست های رسمی برای اقشار آسیب پذیر نیستند، از این رو دولت نباید بدون مطالعه دقیق اقدامی در این زمینه انجام دهد.
نماینده مردم شهر کرد در مجلس گفت: به اعتقاد بنده باید ابتدا سامانه اطلاعاتی قدرتمند تشکیل و پس از آن شاخص برای تعیین اقشار وجود داشته باشد، در غیر این صورت به طور حتم بی عدالتی ایجاد خواهد شد

* باید میزان پرداختی یارانه های نقدی دهک های مختلف تغییر کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص پرداخت یارانه های نقدی به شیوه فعلی، گفت: ادامه پرداخت یارانه به روش فعلی، منابعی برای انجام پروژه ها عمرانی باقی نمی گذارد بنابراین باید میزان پرداختی یارانه های نقدی دهک های مختلف تغییر کند. غلامرضا اسداللهی درباره موضوع ادامه پرداخت یارانه های نقدی به شیوه فعلی، گفت: باید پذیرفت برای رونق فعالیت های عمرانی باید شیوه پرداخت یارانه ها نقدی هر چه زودتر تغییر کند.
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس شورای اسلامی افزود:با توجه به اینکه رئیس دولت یازدهم عنوان کرده که باید نحوه پرداخت یارانه ها تغییر کند بنابراین تاخیر در انجام این مهم جایز نیست به دلیل اینکه در حال حاضر منابع کافی برای ادامه پرداخت یارانه به شیوه قبلی وجود ندارد.
اسداللهی ادامه داد: ثبت نام بسیاری از خانوارها در مرحله جدید ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی به این معنی نیست که باید به تمامی ثبت نام کنندگان یارانه به شیوه فعلی پرداخت شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: باید علاوه بر انصراف دهندگان از دریافت یارانه نقدی، دهک های ثروتمند را نیز از دریافت یارانه حذف کرد.اسداللهی گفت: شرایط برخی خانوارها به دلیل موضوعاتی مانند ازدواج، در مرحله جدید ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی تغییر کرده است بنابراین باید این تغییرات نیز در پرداخت یارانه ها لحاظ و به تمامی نیازمندان واقعی بطور هدفمند یارانه قابل قبولی پرداخت شود.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: باید تغییر در میزان یارانه های نقدی دهک های مختلف درآمدی و همچنین حذف دهک های پردرآمد از پرداخت یارانه هر چه زودتر انجام شود تا روند تکاملی این موضوع شروع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاسم IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    3 0
    پيشنهاد مي شود در هر شهرستان يک شرکت سرمايه گذاري تشکيل شود که جمعيت آن شهرستان سهامداران آن شرکت باشند. يارانه هر ماه جمعيت شهرستان در حساب آن شرکت واريز شود و در مقابل شرکت به سهامداران برگه سهام (که مي تواند الکترونيکي هم باشد) ارائه دهد که اين برگه ها به راحتي قابل خريد و فروش نيز باشند. شرکت با پول يارانه شهرستان سرمايه گذاري کند، سرمايه گذاري در بخش مسکن بافتهاي فرسوده، احداث کارخانه و يا هر نوع سرمايه گذاري با توجه به پتانسيل شهرستان. يک انقلاب صنعتي و اقتصادي در کشور ايجاد مي شود. هر کس خواست هر ماه سهام خود را بفروشد و به يارانه نقدي خود برسد و بقيه سهامداران شرکت خواهند بود.
  • مطلع IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    5 0
    اينهمه بلدم بلدم کردن و شعار ما 100روزه همه چي رو سر و سامان ميديم و ملت به هشون راي دادن حالا ميگن زمينش کجه ...
  • مريم IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    3 3
    چرانميشه يارانه پولدارهاروحذف کرد